Auto

Nieuwe variant Peugeot op de markt

Peugeot heeft evenals Citroën onlangs zijn succesvolle 406 van een direct ingespoten dieselmotor voorzien die, nauwelijks verrassend, met behulp van een turbocompressor een maximumvermogen levert van 80 kW/110 pk. Het is inderdaad exact dezelfde krachtbron als in het vooronder van de Citroën Xantia HDi.

Onlangs inviteerde de importeur een aantal journalisten voor een korte kennismaking met deze variant. Ondergetekende mocht daarbij aanwezig zijn en concludeerde, alweer weinig opzienbarend, dat de krachtbron een uiterst plezierige combinatie vormt met de Peugeot 406. Een vergelijking met de Citroën dringt zich als vanzelfsprekend op. De Peugeot is stiller. Niet dat de Citroën een kabaalbak is. Motorisch bestaan er akoestisch hoegenaamd geen verschillen, hoewel de krachtbron naar mijn idee in het vooronder van de Peugeot net even mooier rondloopt. Het verschil zit echter in de hoeveelheid windgeruis. Het ontwerp van de Xantia dateert van een paar jaar eerder dan dat van de Peugeot 406 en dat heeft kennelijk gevolgen. De verbruikscijfers heb ik uiteraard nog niet kunnen vaststellen, maar het ligt voor de hand dat die nagenoeg niet verschillen van de verbruikscijfers van de Citroën Xantia HDi. Peugeot hanteert echter wel een afwijkende prijspolitiek. De Peugeot 406 HDI (bij Peugeot met drie hoofdletters) is pas leverbaar vanaf 63.000 gulden maar is dan wel meteen gekleed in het luxueuze SV-jasje. Dat betekent onder meer standaard elektronische klimaatregeling, airconditioning, abs, airbags, sidebags, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch verstelbare buitenspiegels, middenarmsteunen voor en achter, mistlampen, lichtmetalen velgen en houtafwerking in dashboard en portieren. Voor wie met minder genoegen neemt en derhalve meer in de knip wil houden, loont het wellicht om nog even te wachten. Volgens een woordvoerder van Peugeot wordt er gestudeerd op een minder royaal uitgeruste ST-versie. Dat zou allicht een paar groene flappen schelen.

Vernieuwde 806
Peugeot levert ook sinds kort de vernieuwde Peugeot 806 in ons vaderland. Behalve enkele cosmetische wijzigingen bleef bijna alles zo als het was. Net als voorheen is de multifunctionele Fransoos beschikbaar met vier aandrijfbronnen waarvan er twee benzine consumeren, twee liever een slok dieselolie wegslaan en twee extra aangejaagd worden door een turbocompressor. Vooral aan de voorzijde onderscheidt de vernieuwde Peugeot 806 zich van zijn voorganger. Een nieuw gestileerde grille en nieuwe koplampen moeten de band met het Peugeot van vandaag accentueren. Verder zijn de stootlijsten voortaan op alle uitvoeringen in de kleur van de carrosserie gespoten, hetgeen ook geldt voor de bumpers. Aan de achterzijde is boven het matzwarte paneel waarin de nummerplaat hoort, een chromen strip aangebracht met daarboven het Peugeot-embleem. Onder de nummerplaat staat de naam Peugeot, eveneens in chromen letters, hetgeen naar mijn smaak eerder oubollig dan modern oogt. Peugeot heeft de update aangegrepen voor de levering van een aantal nieuwe carrosseriekleuren en bekledingsstoffen. Het uitrustingsniveau van de ST werd uitgebreid met opklaptafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen en abs. Alle Peugeots 806 zijn overigens standaard voorzien van airconditioning, airbags, elektrisch bedienbare ramen voor en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. De Peugeot 806 is leverbaar vanaf 57.350 gulden.

Peugeot Partner en Expert
Peugeot heeft onlangs de bestelwagens Partner en Expert voorzien van een nieuwe indirect ingespoten dieselmotor die met een kleinere cilinderinhoud een hoger koppel weet te realiseren. Het aggregaat telt vier cilinder met een gezamenlijke inhoud van 1868 cc en levert een maximumvermogen van 51 kW/70 pk bij 4600 tpm en een maximumkoppel van 125 Nm bij 2500 tpm. Tussen 2000 en 3500 tpm blijft de koppelkromme overigens boven de waarde van 120 Nm. Volgens Peugeot is er echter op meerdere fronten vooruitgang geboekt. Zo is het trillings- en geluidsniveau gereduceerd en ligt het brandstofverbruik pakweg 3 procent lager. Een korte proefrit met de Peugeot Partner bracht aan het licht dat de nieuwe zogenaamde DW8-dieselmotor inderdaad een prettige kompaan is. De krachtbron is inderdaad keurig stil en is bij lage toerentallen goed bij de les. Snel is de Partner echter niet. In 18,8 seconden accelereert de dieselgestookte Partner vanuit stilstand naar 100 km/h en bij 144 houdt de Fransoos het al voor gezien. De Peugeot Partner met de nieuwe diesel onder de motorkap is leverbaar vanaf 19.250 gulden (exclusief BTW).