Auto

Volkswagen

Volkswagen gaat op basis van de huidige TDI-motoren een nieuwe 1,9 liter viercilinder motor produceren. De nieuwe krachtbron debuteert in de Passat, maar zal in een later stadium eveneens in andere modellen geleverd worden. De nieuwe, direct ingespoten turbodiesel levert een maximumvermogen van 85 kW/115 pk bij 4000 tpm, terwijl het maximumkoppel van 285 Nm reeds bij 1900 tpm wordt gegenereerd.

Op het gebied van de inspuittechniek zijn er momenteel twee veelbelovende methodes voor hogedrukinspuiting. Allereerst biedt “common rail” de mogelijkheid om de brandstof onder hoge druk te houden en vanuit een gemeenschappelijke leiding, de common rail, de verstuivers van de cilinders te voeden. Een alternatief is het pompverstuiversysteem, waarbij in elke aparte verstuiver de druk zelfstandig wordt opgebouwd. Volkswagen heeft nu voor het laatste gekozen. De maximaal haalbare druk van zo'n 2050 bar vormt de basis voor deze beslissing.

Het common-railsysteem kan momenteel slechts 1350 bar leveren. De voordelen van deze nieuwe toepassing liggen op het gebied van vermogen, koppel, verbruik en emissie. Volkswagen claimt immers meer vermogen en betere prestaties, zonder dat het verbruik is toegenomen. Bovendien meldt Volkswagen dat de uitstoot van uitlaatgassen aanzienlijk is gereduceerd. De fabrikant beschouwt de nieuwe krachtbron als de eersteling van een hele motorenfamilie met deze inspuittechniek.
 

Mercedes-Benz

Mercedes-Benz heeft lering getrokken uit het verleden. Zijn huidige topmodel oogstte immers veel kritiek vanwege de buitenproportionele afmetingen. De nieuweling oogt dan ook aanzienlijk slanker en eleganter dan de gigant. Hoewel de debutant 75 mm korter is dan zijn voorganger, meldt Mercedes-Benz dat de interieurlengte met 17 mm is toegenomen, terwijl de uitvoering met lange wielbasis over maar liefst 37 mm extra beschikt. De duurste Mercedes wordt net als voorheen leverbaar met zowel een korte als een lange wielbasis. De korte meet 2965 mm, terwijl de lange daar 3085 mm tegenover zet.

Mercedes zou Mercedes niet zijn wanneer de wagen niet was voorzien van een aantal technische innovaties. Het concern meldt dat de nieuwe S-klasse is voorzien van niet minder dan dertig nieuwe toepassingen. Voorbeelden zijn het afstandregelingssysteem Distronic, dat zorg draagt voor een veilige, vaste afstand ten opzichte van de voorliggende auto, het inductief vergrendelings- en startsyteem Keyless go, dat een portier- en contactsleutel overbodig maakt, en een nieuw cockpitmanagementsysteem, Comand, waarin de bediening van radio, telefoon, navigatiesysteem en televisie is geïntegreerd.

De S-klasse wordt in eerst instantie geleverd met drie verschillende benzinemotoren, in vermogen uiteenlopend van 165 kW/221 pk voor de S 320 tot 225 kW/306 pk bij de S 500. Eind volgend jaar maken dan een V12-motor en een direct ingespoten dieselmotor met “common rail” hun opwachting. Een afronding van het programma naar beneden, met bijvoorbeeld een S 280, dient op voorhand niet te worden uitgesloten.
 

Ford

Ford brengt een zeer kleurrijke editie van de compacte Ka op de markt. De Ka Collection is uitgevoerd in de expressieve kleuren Indian Yellow of State Blue Metallic en wordt aangedreven door de 44 kW/60 pk leverende 1,3 liter Endura-motor. Zij is bovendien standaard voorzien van een aantrekkelijk pakket aan luxe en veiligheid. Zo wordt de koper verwend met onder meer airconditioning, een radio met cd-speler, elektrisch bedienbare portierramen, centrale vergrendeling, stuurbekrachtiging, hoofdsteunen voor en achter, twee airbags, lichtmetalen velgen en een lederen stuurwiel. Ford brengt 25.995 gulden voor de Ka Collection in rekening.