Auto

RD-autotest: Peugeot 806 2.1 SRDT

Een hellingproef in
heuvelachtig gebied

„Je voelt je lekkerder in een Peugeot”. Duizenden kilometers lang ben ik via mijn binnenspiegel aan deze slogan herinnerd. Op de achterruit van de aan een diepgaande beschouwing onderworpen Fransoos prijkt immers een doorschijnende sticker met deze veelzeggende tekst. Vele passanten hebben de zeven woorden wellicht gelezen, meestal zonder ze echt tot de grijze hersencellen te laten doordringen. In mijn geheugen staan ze echter voorgoed verankerd. Met dank aan een spiegel.

De Peugeot 806 is het resultaat van een samenwerkingsverband tussen de twee mammoetconcerns Fiat en PSA. De eerste voert erkende merken als Fiat, Alfa Romeo en Lancia, terwijl laatstgenoemde verantwoordelijk is voor de vervaardiging van Citroëns en Peugeots. Het spreekt dan ook welhaast voor zich dat de Peugeot 806 geen op zichzelf staand model is. Ook Fiat plukt de zoete vruchten van deze joint venture en brengt het multi purpose vehicle (MPV) onder de labels Fiat en Lancia. PSA verkoopt de auto tevens als Citroën. De onderlinge verschillen beperken zich tot een afwijkende stilering van voorkant en achterzijde.

Middenmoot
De rangorde is even simpel als doeltreffend. “Top of the line” en dus duurste van het stel is de Lancia Zeta, die enkel door de meest competente krachtbronnen wordt aangespoord. Het uitrustingsniveau van de Lancia onderstreept diens positionering. De basis van de serie wordt gevormd door de Fiat Ulysse, die een paar groene flappen goedkoper uitpakt dan een vergelijkbare Peugeot 806 of Citroën Evasion. Het Franse duo vormt de middenmoot. De onderlinge verschillen zijn echter dermate klein, dat een afweging de kwalificatie lood om oud ijzer zou opleveren.

De Peugeot 806 is onmiskenbaar de meest populaire knaap van het ruime viertal. Verkoopcijfers laten geen ruimte voor misverstanden. De oorzaak van dit succes is niet eenduidig vast te stellen. Het is echter aannemelijk dat de prijs de Lancia parten speelt, terwijl de Fiat geplaagd wordt door een imagokwestie. De voorsprong van Peugeot op Citroën gooien we gemakshalve maar op het grotere distributienetwerk van de eerste. Bovendien heeft Peugeot een naam hoog te houden als leverancier van volumineuze gezinsauto's. De Peugeots 404, 504 en 505 Familiale weten in menig kroostrijk gezin nog altijd dierbare herinneringen op te roepen.

Geluidsniveau
De Peugeot 806 is leverbaar met een viertal aandrijfbronnen. Twee benzinegestookte 2,0 liter viercilinders, al dan niet extra aangejaagd door een turbocompressor, vormen de basis van de modellijn. Een 1,8 liter viercilinder benzinemotor is inmiddels wegens succes, of beter gezegd het ontbreken daarvan, na een kortstondig bestaan uit het leveringsprogramma geschrapt. Kilometervreters worden bediend door een tweetal indirect ingespoten viercilinder turbodieselmotoren met cilinderinhouden van 1,9 en 2,1 liter. De grootste van de twee doet dienst in het vooronder van de hier ten tonele gevoerde Peugeot 806.

Het aggregaat levert een maximumvermogen van 80 kW/110 pk bij 4300 tpm, terwijl het maximumkoppel van 250 Nm reeds bij 2000 tpm bereikt wordt. De 1590 kilogram zware Peugeot presteert alleszins verdienstelijk. Zo accelereert de wagen in 14,1 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en realiseert de royale Fransoos een topsnelheid van 175 km/h. Verder valt het geluidsniveau in positieve zin op. Hoewel het koppel reeds bij een relatief laag toerental zijn maximale waarde bereikt, valt de hoeveelheid trekkracht onder de 2000 tpm behoorlijk tegen.

Een en ander wordt nog eens benadrukt door de tamelijk lange tweede versnelling, waardoor de krachtbron een forse toerenval maakt. Zeker in een heuvelachtige omgeving moet er behoorlijk geschakeld worden om de gang erin te houden. De fameuze hellingproef is in de dieselgestookte 806 dan ook geen onverdeeld genoegen. Verder is er maar bar weinig op deze dieselvriend aan te merken. Het verbruik valt met een gemiddeld resultaat van 1 op 12,3 binnen de grenzen van het betamelijke. Bovendien is de auto, zoals reeds opgemerkt, competent en stil.

Koerswijzigingen
Het weggedrag van een multi purpose vehicle wordt per definitie beïnvloed door het relatief hoge zwaartepunt. Dat betekent immers dat de carrosserie heftiger reageert op koerswijzigingen. De Peugeot 806 helt in bochten dan ook meer over dan een laagvoetiger auto. Dat neemt niet weg dat de bestuurder de zaak goed onder controle kan houden. De auto maakt onder normale omstandigheden geen oncontroleerbare bewegingen en gedraagt zich als een voorbeeldige voorwielaandrijver.

Het teveel aan vaart wordt in bochten door gedoseerd opkomend overstuur weggegumd. De besturing voorziet in voldoende wegdekinfo, al zou het wegcontact op hogere snelheden wat beter mogen zijn. Een wagen als de Volkswagen Sharan maakt op dit onderdeel een frissere indruk. Saillant detail vormt de in het dashboard geïntegreerde versnellingspook, waardoor er voorin een zeer ruimtelijke beleving wordt gecreëerd. Hoewel het idee een compliment verdient, is de uitwerking voor verbetering vatbaar. De pook laat zich nogal hakerig in een andere positie dirigeren. De bediening van remmen en koppeling laat daarentegen niets te wensen over.

Verhuiswagen
Een wagen als de Peugeot 806 wordt primair aangeschaft vanwege de ruimte en de variabiliteit van het interieur. In dat opzicht stelt de auto geenszins teleur. Het aanbod van ruimte is enorm en de mogelijkheden zijn divers. Standaard wordt de auto geleverd met een vijftal uitstekend zittende stoelen. Tegen meerprijs kunnen er twee extra stoelen worden aangeschaft, zodat de wagen tot een zevenpersoons vervoerder omgevormd kan worden. Een driezitsbankje behoort ook tot de mogelijkheden. De achterste stoelen zijn uitneembaar, waardoor pa de royale Peugeot eveneens als verhuiswagen kan gebruiken wanneer dochterlief op kamers gaat. Zoons regelen dergelijke zaken natuurlijk zelf.

Peugeot heeft ook aan de koters gedacht en rust de auto desgewenst uit met een in een achterstoel geïntegreerd kinderzitje. Peugeot verlangt met een bedrag van 1645 piek weliswaar de hoofdprijs, maar het systeem krijgt wat schoonheid en doelmatigheid betreft alle lof toegezwaaid. Ruimte is er uiteraard meer dan voldoende. Met volledige bezetting heeft de wagen 340 liter beladingsvolume in petto. Wie de stoelen verwijderd heeft, kan echter over maar liefst 3300 liter beschikken. De indeling en afwerking van dashboard en interieur geven dan ook nauwelijks aanleiding tot gemopper.

Standaardpakket
De Peugeot 806 is inmiddels zo'n vijf jaar op de markt. Dat heeft gevolgen gehad voor het uitrustingsniveau. Autofabrikanten hebben immers de goede gewoonte om het standaardpakket aan nuttige en aangename uitrustingselementen in de loop der jaren uit te breiden teneinde de vaart in de verkopen te houden. Ook Peugeot heeft zijn toevlucht tot deze strategie genomen. De Peugeot 806 steekt inmiddels dan ook heel behoorlijk in het pak.

Standaard is de wagen als SR reeds voorzien van centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen voor, in hoogte verstelbare stuurkolom, twee airbags, automatische airconditioning en nog veel meer. Niveau ST voorziet bovendien in zaken als elektrisch bedienbare ramen voor en achter, draaibare voorstoelen, opklapbare middenarmsteunen aan de voorstoelen, buitentemperatuurmeter en mistlampen in de voorbumper. Schandelijk genoeg verlangt Peugeot voor een min of meer vanzelfsprekende voorziening als abs nog altijd een meerprijs van 3795 piek.

De Peugeot 806 2.1 STDT is met een aanschafprijs van 69.450 gulden lang geen goedkope knaap. Desondanks is de wagen die zeventig groene flappen dubbel en dwars waard. De sympathieke Fransoos is een bijzonder royaal en multifunctioneel voertuig. Bovendien komt de wagen heel fatsoenlijk vooruit en gedraagt de 806 zich voorbeeldig onder uiteenlopende omstandigheden.

Verder is hij voorzien van zo'n beetje alles wat autorijden tot een aangename en veilige activiteit maakt, hoewel het ontbreken van abs natuurlijk met geen mogelijkheid valt goed te praten. Voor wie het zich kan veroorloven en zich gecharmeerd weet door de eigenschappen van een MPV, is deze Peugeot 806 dan ook zonder twijfel een aanrader. En niet enkel op rationele gronden. Je voelt je bovendien best wel lekker in zo'n Peugeot.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 2088 cc; maxi mumvermogen: 81 kW/110 pk bij 4300 tpm; maximumkoppel: 250 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 14,1 seconden; topsnelheid: 175 km/h.

Maten
Banden: 205/65 R 15; lengte: 4454 mm; breedte: 1834 mm; hoogte: 1714 mm; wielbasis: 2824 mm; gewicht: 1590 kilogram; inhoud bagageruimte: 340-3300 liter; inhoud brandstoftank: 80 liter.

Prijs
806 2.1 STDT: ƒ 69.450

Positief
+ binnenruimte
+ interieurvariabiliteit

Negatief
- versnellingsbak
- abs niet standaard