RD-autotest: Audi A6 2.8 Quattro Avant
Een lange adem en een stevige dronkDoor Arno Witvliet Audi poogt al jarenlang om als premium brand van het immense Volkswagen-concern zijn Germaanse tegenstrevers BMW en Mercedes naar de kroon te steken. Het merk met de vier ringen had tot voor kort echter niet de status die de twee Duitse edellieden genieten. Met de komst van de nieuwe A6 sedan wist Audi zich eindelijk in een herkenbare positie te manoeuvreren. Een Audi zou voortaan als stijlvol en vooruitstrevend gestileerd alternatief voor de gevestigde orde gelden. De kersverse A6 Avant versterkt dat beeld met overtuiging. Sinds vorig jaar hoort Audi wat mij betreft tot de grote Duitse drie. Groot dient hier overigens niet in verband gebracht te worden met verkoopaantallen, maar met een prijsstelling die een zekere afstand schept tot meer alledaagse vehikels. Mercedes-Benz en BMW bezetten al sinds mensenheugenis een toppositie in de markt en werden lange tijd slechts belaagd door een handjevol kleine Britse en Zweedse opponenten. Audi's waren daarentegen min of meer als opgewaardeerde Volkswagens en derhalve een maatje te klein voor de 'happy few' van de samenleving te kwalificeren. Deze ondergeschoven positie noopte Audi tot een koerswijziging, teneinde zich in de turbulentie van de markt staande te kunnen houden. Uitstraling Een onderscheidende positionering was noodzakelijk. De strategen uit Ingolstadt besloten zich op esthetica te concentreren. Ze realiseerden zich echter zeer goed dat hun missie enkel een kans van slagen had wanneer het kwaliteitsniveau dat van hun concurrenten zou evenaren. De nieuwe Audi A6 moest niet alleen een mooie, maar ook een bijzonder goede auto worden. Sinds vorig jaar weten we dat Audi daarin geslaagd is. Jammer genoeg is schoonheid sterk aan de menselijke willekeur onderworpen. Het vooruitstrevend gestileerde koetswerk van de A6 sedan wordt, getuige de verkoopcijfers, kennelijk niet door eenieder gewaardeerd. De nieuwe Audi A6 Avant is wellicht om die reden lang niet zo progressief vormgegeven als zijn minder volumineuze evenknie. Vriend en vijand beschouwen de voorzijde van de A6 niet alleen als uiterst herkenbaar, maar bovendien als zeer geslaagd. Het ontwerp van de achterzijde deed daarentegen nogal wat stof opwaaien. Audi lijkt lering getrokken te hebben uit zijn daden, want het doortrekken van de daklijn getuigt onmiskenbaar van minder fantasie. Dat neemt echter niet weg dat de nieuwe Audi A6 Avant een elegante en fraai gelijnde verschijning is. Prachtige stijlelementen als de heldere koplampglazen en de chromen raamomlijsting bezorgen het ontwerp de nodige dosis raffinement. Zeker wanneer de auto in een donkere metallic lak gespoten is en er een paar goedgekozen lichtmetalen velgen zijn gemonteerd, heeft de Audi een gedistingeerde en smaakvolle uitstraling. Bovendien laat de Audi A6 Avant een minder poenerige indruk op het netvlies achter dan de grote stationwagens van BMW en Mercedes-Benz. In ons op calvinistische leest geschoeide landje is dat zonder twijfel een prettige bijkomstigheid. Stil en zijdezacht Onder de fraai gewelfde motorhuif van de Audi A6 huist fraaie techniek. De Duitser wordt aangedreven door een 2,8 liter zescilinder motor in V-opstelling, die vijf kleppen per cilinder telt. De gaswisseling geschiedt via drie kleppen voor de inlaat en twee voor de uitlaat en is daarmee volgens de fabrikant uiterst efficiënt. Door de effectieve drukvulling worden gunstige waarden voor verbruik en emissie gerealiseerd. In de praktijk speelt de toepassing van vijf in plaats van vier kleppen geen merkbare rol van betekenis. De machine draait stil en zijdezacht haar rondjes en toont zich bijzonder soepel en smeuïg. Het maximumvermogen van 142 kW/193 pk bij 6000 tpm is niet bepaald kinderachtig, evenmin als het koppel van 280 Nm dat bij 3200 tpm gegenereerd wordt. De Audi A6 Avant Quattro levert dan ook topprestaties. De wagen sprint in 8,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h en zet maximaal een snelheid van 232 km/h op de klok. De Audi heeft niet alleen een lange adem maar tegelijkertijd een stevige dronk. Gemiddeld klokte de Duitser maar liefst per 8,4 verreden kilometers een liter brandstof uit het vat. Wie het gaspedaal wat milder beroert, kan zonder twijfel gunstiger waarden realiseren. De keuze voor een minder krachtige aandrijfbron ligt dan echter meer voor de hand. Beetje armoedig De beproefde Audi A6 Avant rijdt zo stabiel als een trein. Dat wordt mede bewerkstelligd door het tegen meerprijs van 1048 gulden gemonteerde sportonderstel. Liefhebbers van comfort gruwen weliswaar van een dergelijke uitgave, maar ondergetekende beveelt de straffere onderstelafstemming van harte aan. Het zijn welbestede munten, want het wegcontact neemt niet alleen toe, maar tegelijkertijd worden de overhelneigingen beter onderdrukt. Bovendien compenseert het sportonderstel het lichte deinen van de carrosserie bij het nemen van lange oneffenheden. Een en ander is het gevolg van de lange veerwegen van de auto. De Audi A6 is behoorlijk hard geveerd, maar niet zodanig dat het algehele comfortniveau daaronder te zwaar te lijden heeft gehad. Het is dan ook ontzettend jammer dat de besturing zich net even te licht en te ongevoelig toont om de wagen in deze uitmonstering als een echte rijdersmachine te kunnen kwalificeren. Voor het overige klopt de Audi A6 Quattro op de weg immers als een bus. Mechaniek als remmen en transmissie functioneren naar behoren, al blijft het handmatig van verzet wisselen op dit niveau een beetje armoedig. Zeker wanneer bedacht wordt dat bij Audi een puike vijftrapsautomaat met tiptronic tot de mogelijkheden behoort. Een aangename voorziening is de vierwielaandrijving van de testauto. Het onvolprezen Quattro-systeem zorgt niet alleen voor meer tractie onder extreme omstandigheden, maar verbetert tevens het weggedrag. De aandrijfkrachten worden immers automatisch, variabel en permanent over de vier wielen verdeeld. De voordelen openbaren zich in ons land echter in zo'n geringe mate, dat de stevige meerprijs als onaanvaardbaar hoog beschouwd dient te worden. Toch verdient Audi een compliment voor het feit dat deze voorziening leverbaar is. Zeker in de Alpenlanden geldt vierwielaandrijving als een veilig en functioneel systeem. Extra liters Het interieur van de A6 kan een vergelijking met zijn grootste concurrenten met glans doorstaan. De afwerking is simpelweg top en het instrumentenpaneel laat zich goed en overzichtelijk bedienen. Voorin staat een stel stevige en goed vormgegeven stoelen, die bovendien goed verstelbaar zijn. Slechts een hoekverstelling op de bestuurdersstoel zou de zetelvreugde nog wat kunnen verhogen. Ruimte voor hoofd en benen biedt de A6 Avant zowel voorin als achterin in overvloed. De winst van een Avant zit in de extra liters beladingsvolume. Onder het afdekzeil is plaats voor 455 liter. Wie de achterbank neerklapt en tot de hemelbekleding stapelt, kan liefst 1590 liter aan spullen vervoeren. Het spreekt bijna voor zich dat zaken als een in ongelijke delen neerklapbare achterbank en een afdekzeil bij de prijs zijn inbegrepen. De uitrusting van de Audi A6 2.8 Quattro Avant is goeddeels in overeenstemming met de stevige prijsstelling van de auto. Zo is de wagen standaard onder meer voorzien van elektronisch geregelde airconditioning, cruise control, twee airbags, sidebags voorin, ABS, elektronisch sperdifferentieel, traction control, lichtmetalen velgen, elektrisch bediende ramen voor en achter en mistlampen. Voor zaken als metallic lak, middenarmsteun voor, lederen bekleding en zelfs een met leer bekleed stuurwiel dienen forse tot zeer forse bedragen extra te worden afgetikt. De Audi A6 2.8 Avant Quattro is met een basisprijs van 116.350 gulden dan ook geen goedkope jongen. Dure topper De versie zonder vierwielaandrijving verlaat voor 107.600 gulden de showroom. Audi rekent stevige prijzen voor mooie, goed afgewerkte en prima automobielen. De minder krachtige en derhalve goedkopere versies zullen in Nederland dan ook op meer sympathie kunnen rekenen dan deze dure topper. Dat is geenszins schandelijk. De concurrentie kampt in ons land immers met hetzelfde euvel. |