Auto

Dubbeltest: Astra 2.0 DI 16-V Sport – Golf 1.9 TDI

Geboren om te overwinnen

Zowel de kersverse Opel Astra als de iets minder verse Volkswagen Golf is geboren voor de overwinning. Het tweetal mag zich dankzij de overweldigende belangstelling vooralsnog verheugen op een eerste respectievelijk tweede stek op de vaderlandse verkooplijsten. Het stormt echter aan de top. De Astra poogt verbeten die vervelende Golf nu eindelijk van zich af te schudden, terwijl de Golf erop gebrand is om eens voor altijd de Astra van de eerste positie te stoten. Twee wagens met dezelfde missie ontmoeten elkaar.

De twee succesvolle nieuwkomers zien er simpelweg goed uit. Beiden zijn weliswaar niet bepaald als een opvallende creatie te kenschetsen, maar zijn desondanks netjes en smaakvol in het pak gehesen. Zowel het ontwerp van de Astra als van de Golf getuigt echter niet van een gezonde dosis durf. Jammer genoeg weet het in de automobielindustrie wijdverspreide voorzichtigheidsbeginsel diverse ontwerpstudio's in zijn greep te houden. De verklaring hiervoor is kinderlijk eenvoudig. De consument ontpopt zich bij de aankoop van vers blik op wielen als aartsconservatief. Inspirerend ontworpen en zich onderscheidende automobielen konden dan ook nimmer tegen de grijze massa opboksen en dolven derhalve vroegtijdig het onderspit. De kritische consument weigerde meer dan eens om met overtuigende verkoopcijfers zijn waardering voor creativiteit uit te spreken.

Desondanks is er ten opzichte van het verleden flinke vooruitgang geboekt. Opel heeft de burgerlijke en suffe Astra van de eerste generatie bedankt voor bewezen diensten en vervolgens zonder omhaal aan de kant geschoven. De nieuweling heeft derhalve maar weinig op met zijn voorganger en oogt dan ook stukken dynamischer. Scherp uitgesneden wielkasten en een opvallend hoge taillelijn verschaffen de wagen een stoere en stevige uitstraling. Vooral de driedeurs versie ziet er buitengemeen goed uit. De vijfdeurs variant valt op door de superdikke C-stijl, maar zal niet ieders smaak zijn. De gekiekte stationwagen (de importeur kon helaas geen vijfdeurs versie leveren) kan echter stilistisch gezien weer als een geslaagde creatie worden aangemerkt. De Astra zal dan ook meer dan ooit bij jonge mensen in de smaak vallen.

Heldere beglazing
De ontwerpers van Volkswagen hebben onmiskenbaar een andere opdracht gekregen dan hun vakbroeders bij Opel. De vierde generatie Golf ziet er namelijk verrassend herkenbaar uit en oogt als een doorontwikkeling van de derde generatie. Er is dan ook op geen enkele wijze gepoogd de bloedband met zijn voorganger te verdoezelen. Wel hebben de creatievelingen van Volkswagen op een voortreffelijke wijze de trend der verstrakking in het ontwerp weten aan te brengen. Net als de Astra maakt de Golf een stevige en stoere indruk. Ook de Volkswagen kenmerkt zich door een dikke C-stijl en een scherpe lijnvoering.

De koplampen van de beide wagens verdienen een bijzondere vermelding. Vanachter extreem heldere beglazing blikken de wagens schrander en zelfverzekerd de wereld in. De divergerende werking van het glas is door een nieuwe verlichtingstechniek kennelijk overbodig geworden.

Jongste generatie diesels
De twee testwagens worden aangedreven door een zelfontbrander. Het aandrijvingsprincipe van Rudolf Diesel staat de laatste jaren dankzij een aantal revolutionaire ontwikkelingen weer volop in de belangstelling. De twee hier ten tonele gevoerde kemphanen worden aangespoord door een dieselmotor van de jongste generatie. Onder de motorkap van de Opel Astra tokkelt een 2,0 liter viercilinder direct ingespoten dieselmotor met vier kleppen per cilinder. Een lagedruk turbocompressor zorgt voor extra motivatie.

Het direct ingespoten aggregaat uit de Volkswagen-stallen telt eveneens vier cilinders, maar dan met een gezamenlijke inhoud van 1,9 liter. De vier potten van de Golf zijn niet alleen minder volumineus, maar moeten het bovendien stellen met slechts twee kleppen per cilinder. Een hogedruk turbocompressor moet het relatieve motorische gebrek ten opzichte van de Astra compenseren. De aanjager kwijt zich echter met overtuiging van zijn taak en verschaft de Golf een prestatiepotentieel waarmee de Volkswagen de Opel het nakijken geeft.

De machine in de Golf levert een maximumvermogen van 66 kW/ 90 pk bij 4000 tpm, terwijl het maximumkoppel van 210 Nm reeds bij 1900 tpm via de voorwielen op het wegdek wordt gebracht. De turbodiesel jaagt de Golf in 12,6 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en maakt een topsnelheid van 180 km/h. Opel dicht zijn dieselgestookte aandrijfbron een wat minder aansprekend prestatieniveau toe. Het merk maakt melding van een maximumvermogen van 60 kW/ 82 pk bij 4000 tpm en een maximumkoppel van 185 Nm, dat tussen 1800 en 2500 tpm beschikbaar is. Opel acht de dieselconsumerende Astra in staat om in 14,5 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te draven en heeft een topsnelheid van 175 km/h in petto.

Kwiek en soepel
Cijfers liegen nooit en het zal dan ook niemand verbazen dat de Golf een stuk kwieker aanvoelt. De Golf hangt lekker aan het gas en toont zich mooi soepel. De Astra voelt daarentegen een tikkeltje looiig aan en reageert veel minder gretig op bewegingen van het gaspedaal. Het tweetal diesels houdt zich bij constante snelheden mooi gedeisd. Bij voluit accelereren laat de Golf zich net even nadrukkelijker horen dan de keurig stille Astra.

Een vergelijking van de brandstofconsumptie is door omstandigheden in het water gevallen. De Golf kwam gemiddeld 15,1 kilometer verder op 1 liter dieselolie. Eerder opgedane ervaringen met de dieselgestookte Opel Vectra doen vermoeden dat de verbruikcijfers van de Astra nauwelijks verschillen van die van zijn opponent. Gekoppeld aan de brandstofslang toont het beproefde tweetal zich dan ook welopgevoed.

Weggedrag
Het weggedrag van de twee populaire Duitsers markeert de top van de middenklasse. Zowel de Opel Astra als de Volkswagen Golf heeft een onderstel waar de rest een puntje aan kan zuigen. Dat wil echter niet zeggen dat er niets op af te dingen valt. Zo blijkt de Golf beter in staat te zijn om allerlei oneffenheden in het wegdek voor de inzittenden verborgen te houden. De Golf steekt wat soepeler in de veren dan zijn grootste concurrent. De Astra daarentegen bouwt een voorsprong op wanneer de beide wagens over een bochtig traject worden gepiloteerd. De Golf gaat eerder op een oor hangen dan de Astra en verliest daardoor sneller de voorgenomen lijn. De Opel geeft dan nog geen krimp en kan nog wel een streep meer gas behapstukken. De keerzijde van de medaille is echter dat de Golf in grensgebieden beter te controleren blijft. Logisch natuurlijk, want de Golf moet in bochten eerder zijn fysieke beperkingen erkennen.

Sturen doen de twee eveneens naar behoren. De wielen reageren mooi direct op stuurbewegingen en de bekrachtiging voorziet in een goedgekozen dosis assistentie. Desondanks toont de besturingsinstallatie van de Golf zich communicatiever dan die van de Astra en verdient derhalve de voorkeur. De beoordeling van de transmissie laat een ander beeld zien. De vijfbak van de Golf laat zich vrij zwaar bedienen en schakelt bovendien minder trefzeker dan de versnellingsbak van de Astra.

Remmen doen de beide wagens uit de kunst. De Golf heeft zowel voor als achter schijfremmen, de Astra doet het achter met trommelremmen. De remmen van de testwagens zijn standaard voorzien van een antiblokkeersysteem (abs). Volkswagen levert deze voorziening standaard op de Golf, Opel levert abs enkel op de basisuitvoering tegen meerprijs. De overige uitvoeringen zijn standaard van dit veiligheidsverhogende stukje techniek voorzien.

Nuchter interieur
Het interieur van de twee Germaanse automobielen ziet er vertrouwd nuchter uit. Noch de ontwerpers van Opel, noch die van Volkswagen zijn zich te buiten gegaan aan stilistische frivoliteiten. Het dashboard van zowel de Golf als de Astra is compleet opgetrokken uit diepzwarte kunststof panelen. De kleurstelling van het interieur stemt slechts weinigen tot vrolijkheid, maar heeft een niet te onderschatten degelijke uitstraling. Misleidend is het overigens geenszins, want de Golf en de Astra steken uitstekend in elkaar.

De dashboardpanelen kieren niet en het materiaal is van oerdegelijke kwaliteit, waarbij opgemerkt kan worden dat de Volkswagen net even duurzamer lijkt dan de Opel. De twee dashboards tonen bij nadere beschouwing verbluffend veel gelijkenissen. Zo is het bedieningspaneel voor de verwarming en de ventilatie in de twee auto's identiek. De bediening laat dan ook maar weinig te wensen over en voldoet dan ook aan de hedendaagse ergonomische maatstaven. De Golf onderscheidt zich door de opvallend blauw/rode dashboardverlichting. Het geheel ziet er erg hightech uit en is tegelijkertijd ontzettend mooi.

Uitmonstering
Het meubilair van zowel de Opel als de Volkswagen is dik in orde. Tweemaal twee stevig gevormde stoelen staan garant voor een goede ondersteuning van lijf en leden. De importeurs van de succesvolle middenklassers vaardigden elk een wagen in de meest dynamische en jeugdige uitmonstering af. Zowel de Golf Trendline als de Astra Sport is dan ook standaard voorzien van sportstoelen, die in een fikse hoeveelheid zijdelingse steun voorzien. Een hoogteverstelling van de bestuurdersstoel en een in lengte en hoogte verstelbaar stuurwiel verzekeren de automobilist van een goede zitpositie. De stoelen van de Golf zijn weliswaar wat harder dan de zetels in de Astra, maar verdienen door de grotere hoeveelheid zijdelingse steun de voorkeur. De zetels in de Astra pakken punten met de standaard aanwezige lendesteunverstelling en verstelbare dijsteun.

Bij een frisse uitmonstering passen niet alleen sportstoelen, maar hoort tevens een sprankelde stoffering. De beproefde Golf Trendline was bekleed met de minst optimistisch gekleurde stof uit het stalenboek, maar kan desgewenst opgefleurd worden met stoffen in de kleuren groen, rood, blauw en geel. Opel doet het wat kalmer aan en levert het interieur van de Sport slechts in een enkele outfit. Netjes zonder daarbij spannend te zijn, lijkt de meest aangewezen kwalificatie.

Binnenruimte
De hoeveelheid binnenruimte verscherpt de verschillen. De Opel Astra doet bijna net zo ruim aan als de grotere Vectra en grossiert in ruimte voor hoofd en onderdanen. Zowel voorin als achterin kunnen de inzittenden uitstekend uit de voeten. Vakantiebullen vormen eveneens geen enkel probleem, want met een ruim van 370 liter inhoud scoort de Astra in deze klasse gewoon goed. De Golf is met een bagageslikkend vermogen van 330 liter wat minder ruimhartig. Ook achterpassagiers zullen de Astra hoger inschalen. Voorin biedt de Golf echter meer dan voldoende ruimte voor hoofd en benen.

Zowel Opel als Volkswagen heeft bij de vaststelling van de standaarduitrusting goed werk geleverd. Zo is de minst uitbundig uitgeruste Astra reeds voorzien van twee airbags, centrale vergrendeling met afstandsbediening, getint glas, buitentemperatuurmeter, radiovoorbereiding met zes speakers, stuurbekrachtiging, toerenteller en een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. Abs is op de basisversie leverbaar tegen een meerprijs van 990 gulden, de overige uitvoeringen hebben deze voorziening standaard. De Astra Sport is tegen een extra investering van 3000 gulden niet alleen standaard uitgerust met abs, maar bovendien nog opgetuigd met de reeds gememoreerde sportstoelen, prachtige dik uitziende 16 inch lichtmetalen velgen met extra breed rubber, lederen stuurwiel en mistlampen in de voorbumper. Volkswagen heeft zich evenmin onbetuigd gelaten en heeft de complete modellijn standaard voorzien van abs en twee airbags. Verder omvat de minst expensieve uitmonstering zaken als getint glas, bekerhouders, centrale portiervergrendeling, stuurbekrachtiging en een toerenteller. Voor de Golf Trendline dient de buidel 1550 piek dikker te zijn. Volkswagen zet daar dan onder andere sportstoelen, een in ongelijke delen neerklapbare achterbank, opbergnetten in de leuningen van de voorstoelen, matten voor en achter en achterlichten in rookglas tegenover.

Levertijden
Volkswagen en Opel leveren hun middenklasser met vier verschillende types viercilinder benzinemotoren. Volkswagen biedt de Golf zelfs nog aan met een zeer fraai lopende 110 kW/150 pk leverende 2,3 liter vijfcilinder onder de kap. Opel heeft voor de Astra echter vooralsnog slechts één dieselmachine in de schappen liggen. De 74 kW/100 pk leverende 2,0 liter DTI uit de Opel Vectra en Omega wordt echter op termijn eveneens leverbaar in de Astra.

Volkswagen biedt zijn geachte clientèle meer mogelijkheden en bindt met liefst drie direct ingespoten dieselmotoren de strijd aan. De basis van de serie wordt gevormd door de Golf 1.9 SDI met een maximumvermogen van 50 kW/68 pk. De hierboven uitgebreid besproken krachtbron vormt de middenmoot, terwijl de “top of the line” vertegenwoordigd wordt door de niet te versmaden 81 kW/110 pk leverende 1.9 TDI, waarvan de laatste letter in de kleur rood uitgevoerd is. Onderscheid moet er immers zijn, nietwaar?

De krachtmeting tussen de Opel Astra 2.0 DI 16-V Sport en de Volkswagen Golf 1.9 TDI Trendline is uiterst boeiend en uitdagend. Het puike tweetal is verrassend goed aan elkaar gewaagd. Heel nuchter beschouwd verdient de kersverse Opel Astra echter de hoofdprijs. De Opel imponeert op een snel gereden bochtig traject en maakt over de gehele linie een doordachte en gedegen indruk. Hij is niet alleen groter dan de Golf, maar steekt bovendien royaler in de standaardspulletjes en is als klap op de vuurpijl ook nog eens sympathieker geprijsd. Bovendien zijn de levertijden van de nieuweling stukken korter dan die van zijn uitdager. Nuchter beschouwd kan ik dan ook simpelweg niet om de Opel heen. Dat wil echter geenszins zeggen dat de Golf als vanzelfsprekend tot het spelen van de tweede viool veroordeeld is. Motorisch gezien is de Volkswagen een juweeltje. Bovendien markeert het afwerkingsniveau van de Golf de top van zijn klasse. In de confrontatie met de Opel wordt de Volkswagen genekt door zijn hogere prijsstelling. Dat neemt echter niet weg dat ik persoonlijk meer sympathie koester voor de Volkswagen. Wanneer ik het gevoel laat spreken, kies ik dan ook zonder enige aarzeling voor de Golf. Misschien wel omdat het verstand nauwelijks tegenstribbelt.

Technische gegevens
Opel Astra

Motor
Cilinderinhoud: 1995 cc; maximumvermogen: 60 kW/82 pk bij 4300 tpm; maximumkoppel: 185 Nm tussen 1800 en 2500 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 14,5 seconden; topsnelheid: 175 km/h.

Maten
Banden: 205/50 R 16; lengte: 4111 mm; breedte: 1709 mm; hoogte: 1425 mm; wielbasis: 2614 mm; gewicht: 1174 kilogram; inhoud bagageruimte: 370 liter; inhoud brandstoftank: 52 liter.

Prijs
Opel Astra 2.0 DI-16V Sport vijfdeurs: ƒ 39.395

Positief
+ uitrusting
+ verbruik
+ weggedrag
+ binnenruimte

Negatief
- prestaties


Technische gegevens
Volkswagen Golf

Motor
Cilinderinhoud: 1896 cc; maximumvermogen: 66 kW/90 pk bij 4000 tpm; maximumkoppel: 210 Nm bij 1900 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 12,6 seconden; topsnelheid: 180 km/h.

Maten
Banden: 195/65 R 15; lengte: 4149 mm; breedte: 1735 mm; hoogte: 1439 mm; wielbasis: 2511 mm; gewicht: 1197 kilogram; inhoud bagageruimte: 330 liter; inhoud brandstoftank: 55 liter.

Prijs
Volkswagen Golf 1.9 TDI Trendline vijfdeurs: ƒ 42.235

Positief
+ afwerking
+ standaard abs
+ verbruik
+ krachtbron

Negatief
- beenruimte achterin