Nieuwe Mini zonder nukkenThe Mini is back. Het veelgeprezen ontwerp van Sir Alec Issigonis is door BMW opnieuw geïnterpreteerd en op hedendaagse wijze geserveerd. Met voortreffelijk resultaat. De pluspunten van het origineel zijn behouden, de minpunten weggewerkt.
Net als de Volkswagen Kever groeide de Mini uit tot een icoon van de automobielindustrie. Meer dan 35 jaar lang wist de sympathieke Brit zich vrijwel ongewijzigd in de vaart der (auto)volkeren staande te houden. In die periode vonden meer dan vijf miljoen exemplaren hun weg naar een eigenaar. Twee jaar geleden viel het doek voor de auto die in 1959 bij zijn debuut opzien baarde door voorwielaandrijving te combineren met een dwarsgeplaatste krachtbron. Deze technische constructie maakte dat het wagentje, ondanks zijn beperkte buitenmaten, over een behoorlijke interieurruimte kon beschikken. Later ontdekte John Cooper dat de Mini meer dan geschikt bleek om ingezet te worden in de autosport. De Brit schonk de Mini niet alleen meer vermogen, maar ontwikkelde naast rally- ook straatversies. Ter onderscheiding verbond hij zijn eigen naam aan 'zijn' Mini's. De sportieve successen van de Mini Cooper bezorgden de auto een enorme populariteit en legden daarmee de basis voor het imago. BMW onderkende dat en bracht naast de standaard Mini nu ook een sportieve Mini Cooper. De nieuweling klopt visueel als een bus. Hij is eigentijds gestileerd en toch herkenbaar als Mini. De auto oogt als vanouds gedrongen: kort en relatief breed. De vier wielen bevinden zich zover mogelijk in de hoeken van koetswerk. Pas wanneer de auto naast een middenklasser als de Volkswagen Golf staat, blijkt dat de Mini in alle richtingen gegroeid is. De opvallende Brit is immers nagenoeg net zo breed en hoog als de zojuist genoemde Golf. Alleen in lengte blijft de Mini in dit geval achter. Klassieke details Behalve aan de oervorm heeft BMW vastgehouden aan talloze klassieke details. Zo is de Cooper naar keuze leverbaar met een wit of zwart dak en is de auto rijkelijk voorzien van chromen accenten. De Mini is leverbaar in een veelheid aan kleurstellingen die uiteenlopen van boterbloemgeel tot gedistingeerd donkergroen metallic. Onder de motorkap werkt een 1,6 liter viercilinder zestienklepper. Standaard voorziet de krachtbron in een maximum vermogen van 66 kW/90 pk. In de Cooper daarentegen is de machine goed voor een maximum vermogen van 85 kW/115 pk bij 6000 tpm en een maximum koppel van 149 Nm bij 4500 tpm. De 1050 kilogram wegende Mini Cooper is in staat om in 9,2 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te sprinten en geeft zich pas bij 200 km/h gewonnen. Prestaties die dik in orde zijn, maar voor BMW nog niet genoeg. Volgend jaar komt het bedrijf met een 119kW/163 pk sterke Mini Cooper S op de markt. Wie met de Mini Cooper heeft gereden, zal onmiddellijk begrijpen waarom. De zestienklepper is snel en soepel, maar reageert minder gretig op het gas dan je diep in je hart zou willen. De krachtbron is overigens voldoende stil en loopt met een gemiddelde brandstofconsumptie van 1 op 11,1 niet al teveel uit de pas. Spaarzaam is echter wat anders. Snelheidsmeter De good old Mini van weleer kenmerkte zich door een eigenaardig, maar daarom niet minder vermakelijk weggedrag. Door de korte wielbasis en de gunstige gewichtsverdeling konden bochten lekker genomen worden zonder gevaar voor onderstuur. De nieuwe Mini doet hiervoor niet onder, maar is wel comfortabeler geveerd dan zijn voorganger. De Mini anno 2001 stuurt als een droom. De wielen reageren enorm direct op stuurbewegingen en de bekrachtiging voorziet in lekker veel gevoel. Verder is de Mini een behoorlijk comfortabele auto. Het stuur staat nu onder een normale hoek, maar is niet in de lengterichting verstelbaar. De fabrikant monteerde twee grote, goed zittende voorstoelen. Er blijft voldoende ruimte over voor hoofd en onderdanen. De voorstoel is zodanig verstelbaar dat in de diepste stand het gevoel ontstaat maar nét boven het asfalt te zitten; net als vroeger. Achterin is het met de ruimte overigens tobben, zeker als de voorstoelen in de achterste stand staan. De bagageruimte is met twee kratjes bier compleet gevuld. De blik over het dashboard is er een van herkenning. Een enorme ronde snelheidsmeter staat pal in het midden. Een dashboardkastje ontbreekt, het schapje is gebleven. Er is dan ook voldoende ruimte voor bekers, blikjes, telefoons en autokaarten. Belangrijk is bovendien de strakke afwerking van het geheel. Alles steekt degelijk in elkaar Varianten De Mini is er in een tweetal varianten. De Mini One is de comfortabelste van de twee en tegelijkertijd de minst krachtige. Daar staat natuurlijk het meest gunstige prijskaartje tegenover. Na betaling van 38.565 gulden krijg je de sleuteltjes van de Mini One overhandigd, die voor dat bedrag standaard voorzien is van abs, airbags, sidebags, hoofdsteunen voor en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen, in hoogte verstelbaar stuurwiel, toerenteller en radiovoorbereiding met zes speakers. De Mini Cooper is veel leuker en met een basisprijs van 43.985 gulden niet eens heel veel duurder. Zeker niet wanneer je bedenkt dat bij dat bedrag zaken als mistlampen in de voorbumper, lichtmetalen velgen, boordcomputer, sportonderstel alsmede een verchroomde grille en bumpers zijn inbegrepen. Daarnaast zijn er onder de namen Salt, Pepper en Chili optiepakketten beschikbaar om de Mini verder op de persoonlijke smaak en de beschikbare middelen af te stemmen. In de automarkt moet de Mini het niet opnemen tegen gevestigde middenklassers, zoals de New Beetle dat bijvoorbeeld moet tegen onder andere huisgenoot Golf. Nee, auto's als de Peugeot 206 GTI en de Fiat Punto HGT zijn de uitdagers. En anders dan bij de New Beetle biedt de Mini waar voor zijn geld. Het is een feest om in de Cooper te rijden, waardoor je het gebrek aan ruimte achterin voor lief neemt. En last but not least is een Mini niet eens zo veel duurder dan zijn uitdagers. Stuurmansauto Hoe dan ook, de nieuwe Mini is een topper. BMW heeft het autootje op een fantastische wijze nieuwe leven ingeblazen. Het goede en karakteristieke van het origineel is behouden en de nukken zijn verdwenen. Wat resteert is een heerlijke stuurmansauto die bij de bestuurder als vanzelf een grijns van oor tot oor weet te bewerkstelligen. De Mini Cooper is daarnaast een prima auto voor dagelijks gebruik. Het kwaliteitsniveau is uitstekend en de prijsstelling alleszins acceptabel. Het kan dan ook niet anders of de Mini gaat een succes worden. Mini Cooper: 43.965 |