Indrukwekkend soepel en stilAudi heeft een prachtige brochure samengesteld waarin voor haar nieuwe A4 Avant de hoofdrol is weggelegd. Voor het beeldmateriaal zijn fotografen en auto's naar Californië gereisd, waar de coördinaten A4 op de landkaarten in Sonoma County samenvallen. Wij raakten met de nieuwe A4 Avant ook op de A4 verzeild en stonden tussen Hoofddorp en Roelofarendsveen of all places in de file. Een overdenking vanachter het stuur, met 220 paardenkrachten onder de kap en 12 kilometer file voor de boeg.
De Audi A4 is een succesnummer van formaat. De eerste editie, die in 1996 leverbaar werd, gold als absolute marktleider in het segment van de luxueuze stationwagons. Alleen al in West-Europa werden er meer dan 300.000 verkocht. Zo'n 11.000 daarvan vonden een Nederlandse eigenaar. Bijna de helft van alle geproduceerde Audi's A4 verliet de fabriek als Avant. Het succes van de Audi A4 Avant schuilt niet zozeer in zijn ruimte. Wie een beetje gezin heeft en bovendien 's zomers bij voorkeur de kampeerspullen inpakt, kan bij zijn dealer beter een Volkswagen Passat of Sharan aanschaffen. De verklaring van het succes van de Audi A4 Avant zit in de aantrekkelijke combinatie van kwaliteit en uitstraling. De Audi's van vandaag kunnen zich kwalitatief meten met de topproducten van Mercedes-Benz en BMW. Tegelijkertijd is een Audi een toonbeeld van goede smaak. De eigenaar laat zien van goede spullen te houden, zonder daarmee nadrukkelijk op de voorgrond te treden. Een Audi is immers minder brutaal dan een BMW en tevens minder poenerig dan een Mercedes. Dat zijn imagokwesties die in zakelijke kring een grotere rol spelen dan menigeen zal willen toegeven. Gespierder De tweede generatie Audi A4 Avant is een plaatje van een auto. Je moet twee keer kijken om te zien dat het een A4 en geen A6 betreft. De nieuwe A4 oogt door zijn compactere afmetingen dikker en gespierder dan zijn grotere broer. De koene Duitser is een moderne en tegelijk elegante verschijning, die vooral in donkere kleuren goed uit de verf komt. Audi levert de nieuwe A4 Avant met een viertal viercilinder- en een viertal zescilindermotoren, waarvan precies de helft dieselolie boven euroloodvrij prefereert. De serie start met een 75 kW/102 pk sterke 1,6 liter benzinemotor en een 74 kW/100 pk leverende 1,9 liter direct ingespoten turbodiesel. De top wordt gevormd door de 162 kW/220 pk sterke 3,0 liter zescilinder benzinemotor en een 2,5 liter turbodiesel die een maximumvermogen van 132 kW/180 pk op het wegdek weet te brengen. De 3,0 liter dertigkleps zescilinder onder de motorkap van de testwagen is een machine om van te smullen. De krachtbron is goed voor een maximum van 162 kW/220 pk bij 6300 tpm en een maximumkoppel van 300 Nm bij 3200 tpm. De cijfers laten evenmin veel ruimte voor misverstanden over het prestatiepotentieel. Audi meldt een topsnelheid van 236 km/h en acht de A4 Avant 3.0 in staat om in 8,9 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h te snellen. De beleving van een en ander is simpelweg top. De zespitter is indrukwekkend soepel en stil. Gelukkig heeft Audi het geluid niet compleet weggefilterd, want het mechaniek produceert bij volle acceleratie een prachtig sonore brom. De gulzigheid waarmee de Duitser euroloodvrij wegklokt, is wat minder tof. Een gemiddeld verbruik van 1 op 7,9 is alleen maar goed voor het saldo airmiles, rocks of tijgertrends. Kleefkracht Vier bochten verder ben je de verplichte stop bij het benzinestation alweer vergeten. De A4 Avant rijdt gewoon prima. Het testexemplaar was voorzien van Audi's fameuze Quattro-vierwielaandrijvingsysteem, dat garant staat voor een indrukwekkende kleefkracht. De 1610 kilogram wegende Duitser kan met een ongehoord tempo over bochtige provinciale wegen worden gepiloteerd. De A4 Avant Quattro is een stugge maar geenszins oncomfortabele auto. De nadruk ligt op sportiviteit en de communicatie tussen wielen en bestuurder is dan ook dik in orde. Daarentegen worden vooral dwarsrichels nadrukkelijk doorgeseind, wat als storend ervaren kan worden. Verder is het jammer dat Audi de A4 Avant Quattro alleen met de bekende vijftraps tiptronic-automaat levert en niet met de nieuwe traploze multitronic-transmissie. De tiptronic-installatie werkt prima, maar wie de multitronic ervaren heeft, weet dat het nog beter kan. Lendensteunen Het passagiersgedeelte van de nieuwe Audi A4 Avant is ruimer dan voorheen. Voorin is er meer dan voldoende bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen. Stoel en stuurwiel zijn zowel in hoogte als in lengte verstelbaar. De stoelen zelf zijn perfect. De testwagen was tegen meerprijs voorzien van sportstoelen, die enkel in combinatie met elektrisch verstelbare lendensteunen leverbaar zijn. Deze voorzieningen verhogen het factuurbedrag met 2016 piek, maar ze zijn elke gulden dubbel en dwars waard. De achterpassagiers worden minder royaal bedeeld, maar beschikken over voldoende hoofdruimte. De beenruimte voor volwassenen is echter krap. Met het interieur groeide de bagageruimte. Voortaan is er in de A4 Avant 442 liter beladingsvolume beschikbaar, desgewenst uit te breiden tot maximaal 1288 liter. De A4 Avant is voorzien van een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. Slim is de verzonken bergruimte van 65 liter waar losse spullen kunnen worden opgeborgen. Om het totaalvolume te benutten, kan de gehele vloerplaat worden uitgenomen. De bagageruimte is als voorheen prachtig gestoffeerd en afgewerkt en kan met een goedsluitend bagageafdekzeil voor nieuwsgierige blikken worden afgeschermd. Audi heeft goed in de gaten dat de A4 Avant een veeleisende consument moet gaan bedienen. De nieuweling steekt dan ook royaler in de standaardspullen dan zijn voorganger. Zo zijn niet alleen veiligheidsitems zoals airbags, sidebags in de voorstoelen, headbags, ABS met EBD en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening bij de prijs inbegrepen. Zaken als dakrailings en cruise control behoren eveneens tot de standaarduitrusting. Op de twee minst krachtig gemotoriseerde varianten na, zijn automatisch geregelde airconditioning, lichtmetalen velgen, lederen stuurwiel en een boordcomputer eveneens standaard. De zescilinder-uitvoeringen beschikken daarnaast over wat grotere lichtmetalen velgen en elektrisch bedienbare achterramen. De Quattro's zijn bovendien opgesierd met aluminium decoratiepanelen in het interieur en beschikken daarnaast over een sportonderstel. De prijslijst opent met een bedrag van 64.500 gulden en loopt door tot de hier gepresenteerde A4 Avant 3.0 Quattro Tiptronic van 110.000 gulden. Overigens biedt de prijslijst meer dan voldoende mogelijkheden om de auto verder op smaak te brengen en daarmee het totale factuurbedrag met tienduizenden guldens te verhogen. Lekkere rijdersauto De nieuwe Audi A4 Avant is een prachtige auto met een aantal uitstekende kwaliteiten. De Duitser steekt niet alleen uitstekend in elkaar, maar ontpopt zich in tegenstelling tot zijn voorganger ook nog eens als een lekkere rijdersauto. Onderstel en besturing zijn gewoon top, terwijl de 3,0 liter zescilinder de Audi te allen tijde voldoende potentieel verschaft. De Audi A4 Avant is geen bijzonder grote auto en hij is evenmin goedkoop. Toch heeft het recente verleden uitgewezen dat het totaal aan kwaliteiten van de A4 Avant succes heeft kunnen bewerkstelligen. De nieuweling is zo'n beetje in alles beter dan zijn voorganger, waarmee de prijsverhoging meer dan goedgemaakt wordt. |