Opel Omega Business Edition is stevig afgeprijsdDoor Arno Witvliet De grootste van de grootste zit een beetje in het slop. Reden genoeg voor Opel om haar vlaggenschip een duwtje in de goede richting te geven. En waar zijn rasechte Hollanders nu meer mee te paaien dan met een fikse korting? De grootste aanbieder van auto's heeft de Omega dan ook stevig afgeprijsd. Maar is de Omega Business Edition nu een uitverkoopje of een ijzersterke aanbieding geworden? De toekomst van de grootste Opel staat op het spel. In de vakpers verschijnen met de regelmaat van de klok berichten dat de fabrikant de Omega gaat uitfaseren. Dat betekent zo ongeveer dat de ontwikkeling van het huidige model wordt stopgezet en dat er geen nieuwe editie op stapel staat. Opel zou het verdwijnen van de Omega aan de onderkant goed kunnen opvangen met de nieuwe Vectra, die volgend jaar zijn debuut beleeft, terwijl de berijders van de duurdere Omega's bediend kunnen worden met de producten van Saab, een dochter van General Motors. Ford koos eerder voor een soortgelijk scenario door afscheid te nemen van de Scorpio en het gat te dichten met de acquisitie van Volvo. Of de geruchten over de Omega op waarheid berusten, is nog onduidelijk. Duidelijk is in ieder geval wel dat het aantal van pakweg duizend Omega's die in de eerste acht maanden van dit jaar van eigenaar wisselden, achterblijft bij de doelstellingen. De greep naar het prijswapen zou soelaas kunnen bieden, dacht Opel. Daarmee was de Omega Business Edition een feit. Prijsvoordeel Feitelijk is de Omega Business Edition niets meer of minder dan de Omega Comfort, die tot voor kort vanaf 69.995 gulden in de prijslijsten stond. De fabrikant sleutelde niet aan de uitrusting, maar gaf de Omega Comfort gewoon een nieuwe naam en een nieuw prijskaartje. Een en ander zou nauwelijks opgemerkt zijn, wanneer het label niet een bedrag zou vermelden dat maar liefst 9000 gulden lager is dan de oorspronkelijke prijs! Bovendien meldde Opel dat de meerprijs van 2000 piek voor een stationwagon zou komen te vervallen, zodat een prijsvoordeel van 11.000 keiharde Hollandse guldens voor het grijpen ligt. Voor het eerst sinds lange tijd duikt de Omega weer onder de grens van 60 mille, waardoor de grote wagen plotseling een interessant alternatief is voor de Volkswagen Passat, Renault Laguna en Ford Mondeo. Stuk voor stuk auto's van recentere datum, die weliswaar allemaal kleiner zijn, maar die in een prettige uitvoering inmiddels ook zo'n zestig groene flappen kosten. Comfortabel De Omega Business Edition wordt aangedreven door een 2,2 liter zestienklepper die een maximumvermogen van 106 kW/144 pk bij 5400 tpm via de achterwielen op het wegdek brengt. Het maximumkoppel bedraagt 205 Nm bij 4000 tpm. Aldus gemotoriseerd realiseert de Opel een topsnelheid van 210 km/h. Voor de sprint vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h heeft de wagen 10,5 seconden nodig. De viercilinder benzinemotor is een doorontwikkeling van een eerder leverbare 2,0 liter zestienklepper. Hij is niet alleen krachtiger dan zijn voorganger, maar door de toepassing van balansassen ook nog fraaier. Echt heel stil is de zestienklepper overigens niet, toch vormt de krachtbron een prima duo met de Omega. De Opel Omega kenmerkt zich door achterwielaandrijving en is eerst en vooral een langeafstandsloper. De Duitser vertoont in het algemeen een goed en betrouwbaar weggedrag. De auto stuurt voldoende scherp en de stuurbekrachtiger geeft daarbij een goedgekozen dosis assistentie. Verder is de Omega zonder meer een comfortabele auto. Het onderstel weet goed raad met korte en lange oneffenheden en is zeker niet te zacht. Verder heeft Opel de vernieuwde Omega uitgerust met een automatische bekrachtiging voor noodstops. Wanneer het systeem signaleert dat de bestuurder een heftige trap op het rempedaal geeft, versterkt de techniek het vertragingscommando, waardoor de remweg aanzienlijk gereduceerd wordt. Robuust Opels Omega zijn vanouds geliefd vanwege het aanbod van ruimte in het interieur. Op dat onderdeel is uiteraard niets veranderd. Zowel voorin als achterin zit je als een vorst. Hoofd en ledematen zijn te allen tijde verzekerd van voldoende bewegingsvrijheid. De stoelen zijn eveneens top. Ze zijn niet alleen lekker groot en goed vormgegeven, maar eveneens uitgerust met allerlei verstelmogelijkheden. Tegenwoordig is ook het stuurwiel in hoogte verstelbaar, zodat het vinden van een goede zitpositie voor niemand problemen zal opleveren. Het dashboard steekt stevig in elkaar en is goed afgewerkt, al lijkt Opel een beetje te zijn doorgeslagen. De enorme meters en de grote, duidelijk zichtbare knoppen zouden door een slechtziende ontwikkeld kunnen zijn. Groot en robuust lijken de trefwoorden. De Omega kan verder bogen op een royaal bemeten bagageruimte. Met een inhoud van 530 liter is het niet bepaald tobben. Voortaan begint het bezit van een nieuwe Opel Omega dus bij een besteding van 59.995 gulden. Voor die hoeveelheid munten is de auto standaard voorzien van twee airbags, sidebags, ABS, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektronisch geregelde airconditioning, elektrisch in hoogte te verstellen bestuurdersstoel, hoofdsteunen voor en achter, radiocassettespeler, lederen stuurwiel, elektrisch bedienbare voorramen en elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels. Ter vergelijking, Volkswagen vraagt voor een min of meer hetzelfde uitgeruste Passat Variant 2.0 Comfortline 59.200 gulden, die voor dat geld minder ruimte en minder vermogen biedt. Opel heeft met de Omega Business Edition dan ook een ijzersterke aanbieding in huis, die de moeite van het overwegen meer dan waard is. |