Auto | 28 september 2001 |
FietsendiefstalIn de nieuwe collectie 2002 van Batavus wordt het aantal fietsen dat is uitgerust met een DiefstalPreventieChip (DPC) fors uitgebreid. Volgens de fabrikant heeft de praktijk uitgewezen dat na de introductie van de DPC in 2001 fietsen met het preventiesysteem aanzienlijk minder aantrekkelijk zijn voor diefstal. Via de Batavus-dealer wordt de gekochte fiets gratis geregistreerd. De procedure van registratie via de dealer voldoet aan de nieuwe Wet op privacy, waarbij de overheidsinstelling RDC borg staat voor een betrouwbaar beheer van alle DPC-gegevens. Op het registratiebewijs dat de nieuwe eigenaar ontvangt, staat een nummer. Dit nummer is uniek en niet-kopieerbaar. Mocht de fiets gestolen worden, dan is een telefoontje naar het DPC-servicecenter nodig om ervoor zorg te dragen dat de fiets als vermist geregistreerd komt te staan. Daarnaast dienen gedupeerden aangifte bij de politie te doen. Discusslot Aan discussloten en gehard stalen kettingsloten waagden de geïnterviewde fietsendieven zich niet. De discussloten, die gebruikt moeten worden met een ketting, werden wel op straat teruggevonden. Maar altijd ongeopend. Blijkbaar was de ketting de zwakste schakel. Dieven vertelden ook altijd eerst naar de ketting te kijken. De gehard stalen kettingsloten van Cyclops kwamen verrassend goed tevoorschijn. De sloten zijn betaalbaar de goedkoopste Yellow Chain kost 60 gulden en hebben geen ART-keurmerk. Volgens de importeur komt dat omdat de sloten daarvoor nooit zijn aangemeld. Kabelsloten en met name pantserkabelsloten kwamen slecht uit het onderzoek tevoorschijn. Ze zien er vaak indrukwekkend uit, maar binnen zit meer touw dan ijzer- of staaldraad, aldus de Vogelvrije Fietser. De kwaliteit van ringsloten wisselde. De oudere generale AXA-sloten kwam er niet best af. Veel dieven zijn inmiddels gespecialiseerd in deze sloten. Maar het nieuwste slot van AXA, de SL9, dwingt wel respect af. |
![]() |