Auto 21 september 2001

Volkswagen Golf
V5 Tiptronic

Door Arno Witvliet
– Geen enkele auto wordt door meer verschillende doelgroepen omarmd dan de Volkswagen Golf. Er zijn meer dan honderd verschillende varianten, die aan de hand van een uitgebreide lijst met extra's verder te personaliseren zijn. De Golf V5 Tiptronic behoort tot de smaakmakers uit het assortiment.

Tijdens de presentatie van de vierde generatie Volkswagen Golf voor de internationale pers, pakweg vier jaar geleden, liet een marketeer van Volkswagen een paar commercials zien waarin de Golf onder de aandacht gebracht werd. Iedere commercial was gericht op een specifieke doelgroep. De Golf was er namelijk voor zo'n beetje iedereen. De filmpjes toonden jonge gezinnen, actieve senioren en dynamische ”singles”, die met elkaar gemeen hadden dat de Volkswagen Golf op een voortreffelijke wijze in hun vervoersbehoefte voorzag. Vreemd genoeg staat een en ander helemaal niet zo ver van de werkelijkheid af. De Volkswagen Golf is inderdaad een allemansvriend van formaat, die al sedert jaren in Europa de lijsten met afzetcijfers aanvoert. De basis van het succes wordt niet alleen gevormd door de bewezen betrouwbaarheid en het breed geaccepteerde imago van deze Duitser, maar tevens door het enorm uitgebreide leveringsprogramma.

Motoren
De Volkswagen Golf is niet alleen leverbaar als driedeurs of vijfdeurs hatchback, maar daarnaast als stationwagen en cabriolet. Verder is er een achttal benzinemotoren leverbaar, terwijl veelrijders zich kunnen verheugen in maar liefst vijf verschillende dieselmotoren, die opvallend genoeg allemaal vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,9 liter tellen. Verder zijn er handgeschakelde transmissies met vijf of zes versnellingen en automaten met vier of vijf verzetten. Last but not least levert Volkswagen de standaard voorwielaangedreven Golf met permanente vierwielaandrijving.

Een nadere bestudering van de prijslijst leert verder dat de populaire Duitser leverbaar is vanaf 36.200 gulden, waarvoor Volkswagen dan een driedeurs Golf 1.4 Basis de showroom uitrijdt. Een Golf van meer dan een ton behoort eveneens tot de mogelijkheden. Het 150 kW/204 pk sterke topmodel Golf V6 4Motion is leverbaar vanaf 72.225 gulden, maar zaken als elektrisch verstelbare voorstoelen, lederen bekleding, een navigatiesysteem en nog wat andere prettige elementen tillen het bedrag moeiteloos boven de 100.000-guldengrens.

Goede indruk
De Volkswagen Golf V5 behoort tot de subtoppers. Gerekend in absolute kracht dient deze variant slechts de reeds genoemde 2,8 liter zescilinder alsmede de nieuwe 132 kW/180 pk leverende Golf GTI voor zich te dulden. Recent is de karakteristieke 2,3 liter vijfcilinder benzinemotor opgewaardeerd, waarbij het maximumvermogen toenam van 110 kW/150 pk naar een kloek 125 kW/170 pk, dat bij 6200 tpm via de voorwielen op het wegdek wordt gebracht. Het maximumkoppel bedraagt nu 220 Nm bij 3200 tpm. Aldus gemotoriseerd is de Golf tot prima prestaties in staat. Het automatisch geschakelde testexemplaar liet 8,9 seconden noteren voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h en realiseert desgewenst een topsnelheid van 220 km/h.

Belangrijker echter dan deze heldere cijfers is de wijze waarop de machinerie haar arbeid verricht. De dwarsgeplaatste vijfcilinder maakt in dat opzicht eveneens een goede indruk. De krachtbron is niet alleen soepel en alert, maar verschaft tegelijkertijd bakken akoestische genoegens. De vijfpitter kenmerkt zich door een mooie volle grom, die door een dikke einddemper prachtig wordt versterkt. Het motorgeluid neemt nimmer hinderlijke proporties aan. Desalniettemin blijft het een terugkerend genoegen om de krachtbron voorbij de 6000 omwentelingen te laten draaien. Het brandstofverbruik blijft gelukkig binnen de perken. Een gemiddeld resultaat van 1 op 10,1 is niet erg spaarzaam, maar stemt gezien de omstandigheden desalniettemin tot tevredenheid.

Ochtendhumeur
De Volkswagen Golf V5 is ondanks zijn sportieve inborst in principe een comfortabele auto. Het onderstel is niet overdreven stevig afgestemd, waardoor oneffenheden weliswaar goed worden verwerkt maar sportievelingen tegelijkertijd wegdekinfo ontberen. Hetzelfde geldt voor de besturing, die lekker gevoelig is maar voor het mooi net even directer zou mogen reageren. De optionele vijftraps automatische transmissie past goed bij het karakter van de Golf V5. Dat neemt niet weg dat het mechaniek reden tot klagen geeft. Bij een koude start blijkt de transmissie te lijden aan irritante nukken, waardoor de auto schokkerig en stoterig naar een volgende versnelling opschakelt. Wanneer het zaakje eenmaal lekker warmgereden is, functioneert de transmissie uitstekend, maar de eerste paar minuten blijft het tobben geblazen. De combinatie V5 en tiptronic laat zich afgezien van het ochtendhumeur in haar totaliteit echter goed genieten.

Zo'n Golf V5 is sowieso geen slechte keus. De auto is niet alleen aanmerkelijk goedkoper dan de Golf V6 4Motion, maar tegelijkertijd niet zo heel veel duurder dan de Golf 2.0 met de 85 kW/115 pk sterke 2,0 liter achtklepper onder de kap. Behalve dat de Golf V5 over veel meer spierballen beschikt, geeft hij ten opzichte van deze variant simpelweg een veel beter gevoel. De vijfcilinder krachtbron is zelfs in orde bevonden om gecombineerd te worden met de legendarische lettercombinatie GTI, die vroeger stond voor sympathieke lichtgewichten met sportaspiraties en nu voor zeer competente maar minder compromisloze auto's dan voorheen.

De Golf V5 is er in een tweetal uitvoeringen. De Highline is leverbaar vanaf 54.475 gulden en voor dat bedrag voorzien van ABS, airbags, sidebags, hoofdsteunen voor en achter, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, lederen sportstuurwiel, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer, cruise control, sportstoelen, lichtmetalen velgen en een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, dat tegen geringe vergoeding vervangen kan worden voor airconditioning. De Golf V5 GTI wisselt vanaf 60.750 gulden van eigenaar en is ten opzichte van de Highline verder opgevrolijkt met een sportonderstel, matzwarte decoratiepanelen, xenonverlichting en een achttal luidsprekers.