Auto 21 september 2001

Nieuwe aanhanger heeft goede wegligging en sloten

Aerovan vervoert alles

Door M. A. Dijkstra
Hij lijkt nog het meest op een enorm uitgerekt, liggend ei op wielen. Met de lampen aan de zijkant van de 'schaal' kijkt hij nieuwsgierig de buitenwereld in. Uit de bovenzijde steken, afhankelijk van het type, een of meer 'vleugels'. Binnenin gaapt een uitnodigende leegte. Zijn naam: Aerovan. Zijn functie: „Fietsen, motoren, surfplanken en dergelijke op een opvallende en functionele manier vervoeren.”

De Aerovan is een kruising tussen een caravan en een aanhangwagen met een aërodynamisch uiterlijk. De afsluitbaarheid, de opvallende vormgeving en de perfecte wegligging zijn volgens commercieel directeur Jack Boon van de importerende Vlaanderen Groep de belangrijkste voordelen in vergelijking met bestaande aanhangers.

„Laat ik beginnen met de afsluitbaarheid. Het is gewoon ideaal dat mensen hun spullen in de aanhanger kunnen laten liggen. Zo hoeft de muziekgroep die een concert heeft gegeven haar instrumenten niet diezelfde avond weer uit te laden. De surfer kan zijn planken met een gerust hart voor de deur parkeren. Dat is bij een gewone aanhangwagen met afdekzeil wel anders. Dat knip je zo stuk!”

De vormen van de Aerovan zijn aërodynamisch, rond dus. De laaddeuren kunnen in veel gevallen omhoog worden geklapt, wat het voertuig een ultramoderne uitstraling geeft. Sierstrippen, geïntegreerde lampen en een derde remlicht zorgen voor de afwerking. Boon denkt dat met name kleine bedrijfjes in de opvallende vormgeving geïnteresseerd zullen zijn.

„De Aerovan is een rijdend reclamemiddel. Bijvoorbeeld voor schildersbedrijven die er hun spullen in opbergen. Of voor de motorbranche die haar voertuigen op een opvallende manier wil transporteren. Overigens is die branche al erg geïnteresseerd.”

Stapelbaarheid
Natuurlijk kan het aantrekkelijke uiterlijk ook de gewone consument aanspreken. Hij moet echter wel beseffen dat daar een behoorlijk prijskaartje aan hangt. Bovendien gaan de ronde vormen van de behuizing een beetje ten koste van de stapelbaarheid van bagage. Boon: „De vierkante bak van bestaande aanhangers is gemakkelijker te vullen dan het interieur van ons nieuwe product. Overigens is het laadvermogen van de Aerovan niet minder. Dat komt doordat de hoogte van de binnenruimte aanzienlijk is. Ook de manier van laden vormt geen minpunt. De deuren van de Aerovan hebben een opklaphoogte van zo'n 1,90 meter. Daardoor is het interieur eenvoudig te bereiken en staat de eigenaar droog tijdens het inladen.”

Het nadeel van de opvallende vormgeving wordt ruimschoots gecompenseerd door het voordeel van de goede wegligging die eruit voortvloeit. Boon: „De Aerovan rijdt als een huis. Je voelt niet eens dat hij achter je auto hangt. Zelfs niet als je 120 of 150 kilometer per uur rijdt. Door zijn aërodynamische vorm, en ook wel een beetje door zijn brede wielas, heb je tijdens het rijden amper last van de wind. Hij stuitert nauwelijks en is stabiel in de bochten.”

Is het exterieur van de Aerovan mooi, opvallend, bijzonder, het interieur is eenvoudig, sober, steriel. Een dikke plank van watervast multiplex vormt de vloer. In het hout is een klein aantal bevestigingsringen zichtbaar. De wanden en het plafond zijn van stevig wit polyester. De lichte kleur is zo fel dat het bijna zeer doet aan je ogen. Hierdoor lijkt de wagen nog ruimer. Veel meer is er niet over de binnenkant van het reusachtige ei te zeggen. Meer is er niet te zien.

Opties
Het interieur zal bij sommige mensen vragen oproepen. Hoe voorkom je het schuiven van bagage? Hoe voorkom je dat fietsen of motors tijdens het rijden omvallen? De importeur zelf vertelt dat de inrichting bewust sober is gehouden. „Op die manier kan iedere gebruiker de laadruimte aanpassen aan zijn situatie. Alle opties zijn open. Maar misschien is het inderdaad goed dat we meer bevestigingsringen aanbrengen. Daar moet ik eens over denken. Voor het vervoer van rijwielen en dergelijke kunnen we op verzoek goten voor de banden leveren. Andere optionele accessoires zijn onder meer een losse laadplank, aluminium velgen en een open dak.”

De Aerovan is op dezelfde manier aan een auto gekoppeld als een caravan. Het remmen gebeurt dan ook met de bekende oplooprem. Jammer, zullen velen denken. Dat betekent een flinke duw in de rug bij het induwen van het rempedaal en een schok bij het wegrijden. „Nee”, zegt Boon. „Omdat de Aerovan niet zwaarder is dan 750 kilo, voel je eigenlijk geen enkele schok. Je merkt amper dat hij aan de trekhaak hangt. Bijkomend voordeel van het geringe gewicht is dat je hem niet hoeft te laten registreren.”

Paardentrailer
De Aerovan is leverbaar in ten minste zes verschillende uitvoeringen. Alle types zijn afsluitbaar en hebben de kenmerkende aërodynamische vormgeving. De verschillen zitten voornamelijk in het laadvermogen en het aantal laadkleppen. Zo kan de kleinste –de VC 36– 500 kilo bevatten. De kleinste ziet er ook het schattigst uit. Als hij twee van zijn drie laaddeuren omhoog klapt, is hij net een jong vogeltje dat zijn eerste vlucht gaat ondernemen. Zijn broer –de VC 38– is wat groter en heeft een extra deur in de zijkant. De grootste Aerovan is de VH 41. Hij heeft een laadvermogen van 750 kilo en drie laaddeuren. Wat uiterlijk betreft, heeft hij het meest weg van een paardentrailer.

Afhankelijk van de hoeveelheid, de vorm en de omvang van de bagage kan de consument een type uitzoeken dat het best op zijn situatie is toegesneden. Hij moet echter wel wat over hebben voor de pluspunten van de Aerovan. Het goedkoopste model kost zo'n 8640 gulden (inclusief BTW). Voor de duurste moet hij ongeveer 14.670 piek neertellen. Vergeleken met de op dit moment meest gangbare aanhangers is dat niet weinig. Als je het bedrag afzet tegen de prijs van een toercaravan –een vergelijking die sommige klanten vanwege het uiterlijk van de Aerovan maken–, dan vallen de kosten weer mee.

Enig probleem is dat de Aerovan niet goed als kampeerproduct te gebruiken is. De grootte van de binnenruimte van sommige types zou dat misschien nog wel toelaten, maar dan moet er wel het een en ander aan de inrichting veranderen. En alleen een simpel schuifvenstertje kost al een kleine 1000 gulden. De enige belangrijke vraag rond de aankoop luidt: Wat heeft u over voor een laadvoertuig dat mooier, bestuurbaarder en beter afsluitbaar is dan de doorsnee aanhanger?

Meer informatie: Vlaanderen Groep, 078-6181818 of www.aerovan.nl.

Technische gegevens:

Afmetingen exterieur: 3,80 m x 1,60 m x 1,70 m
Afmetingen interieur: 3,10 m x 1,30 m x 0,95 m
Max. toelaatbaar gewicht: 750 kg
Ledig gewicht: 260 kg
Laadvermogen: 490 kg
Laadvermogen: 490 kg
Aantal deuren: 4
Aantal assen: 1