Allemansvriend met een missieDoor Arno Witvliet Begeerlijk, betaalbaar en erg praktisch. Met deze korte kwalificatie omschrijft Hyundai in een kleurrijke brochure zijn nieuwe Matrix. In de volgende alinea meldt Hyundai dat de Matrix geen doorsnee auto is, maar de ideale partner voor gezinnen en mensen met een eigen, onafhankelijke instelling. En wie voelt zich daar niet door aangesproken? De Hyundai Matrix als allemansvriend.
Hyundai heeft goed begrepen dat een entree in het strijdveld waarin auto's zoals de Opel Zafira en de Renault Scénic de dienst uitmaken, geen eenvoudige zaak is. Met dat idee in het achterhoofd heeft de directie van Hyundai het befaamde Italiaanse designbureau Pininfarina benaderd om zich met het ontwerp van de nieuwe Matrix te bemoeien. Gevoel voor styling behoort immers niet tot de best ontwikkelde eigenschappen in de Aziatische contreien. En een leuke koets is van groot belang. De Matrix maakt zijn opwachting in een fel bevochten segment waar de hiërarchie inmiddels bepaald is. De Matrix dient derhalve over een keur aan kwaliteiten te beschikken om een kans op een beetje serieuze afzet te hebben. En een leuk ogend exterieur wil daarbij doorgaans wel helpen. Flauwe knik De nieuweling is in Korea ontworpen, maar het Europese Pininfarina heeft van de Matrix een leuke auto gemaakt. Over smaak kan getwist worden. Niet iedereen zal de Matrix daadwerkelijk mooi vinden, maar originaliteit kan de Koreaan in ieder geval niet ontzegd worden. Leuk is bijvoorbeeld de flauwe knik in de motorkap, die subtiel in de flanken doorloopt. Verder getuigt de getrapte taillelijn van creativiteit. De knik in de motorkap ligt in hetzelfde horizontale vlak als de onderkant van de zijruiten, zodat van disharmonie geen sprake is. Een ander opvallend stijlelement vormen de voorste wielkasten, die rond beginnen en afgevlakt eindigen. Wellicht is dit stilistische detail een soort handtekening, want andere ontwerpen van, Pininfarina zoals de Maserati Quattroporte en de Alfa's 145 en 146, onderscheiden zich door een soortgelijk stijlelement. Van opzij is de Matrix het sterkst. De voorzijde is herkenbaar Hyundai, terwijl de achterzijde met een beetje fantasie wel wat aan de Atos Spirit doet denken. Hyundai levert de Matrix met drie aandrijfbronnen. Twee daarvan laten benzine vanuit het brandstofreservoir naar binnen lopen, terwijl nummer drie de voorkeur geeft aan dieselolie. Die laatste is niet alleen om die reden eigenwijs. In tegenstelling tot de twee viercilinder zestienkleppers, telt de direct ingespoten common rail diesel slechts drie zuigers, die niettemin goed zijn voor een maximum van 59 kW/80 pk. Voor degenen die niet van plan zijn hun Matrix veel te laten rijden, zijn er de twee benzinemotoren, die een cilinderinhoud van respectievelijk 1,6 en 1,8 liter hebben. De kleinste staat garant voor een maximumvermogen van 76 kW/103 pk, terwijl de grootste een maximumvermogen van 90 kW/123 pk via de voorwielen op het wegdek brengt. Het testexemplaar werd aangedreven door dit laatste aggregaat. Soepel Het zal niemand verbazen dat de Matrix met deze machine meer dan goed is bediend. De 1258 kilogram wegende Koreaan heeft exact 11,3 seconden nodig om vanuit stilstand naar 100 km/h te snellen en haalt op verzoek uit naar een topsnelheid van 182 km/h. Voor alledaags gebruik heeft de Matrix dan ook meer dan voldoende spierkracht. Belangrijker is echter hoe de krachtbron zich in de praktijk gedraagt. De motor is niet superstil, maar produceert evenmin een irritante dosis lawaai. De zestienklepper toont zich lekker soepel en pakt vanaf lage toerentallen goed op. De brandstofconsumptie is met een gemiddeld resultaat van 1 op 11,5 aan de hoge kant. De wijze waarop de Hyundai Matrix het asfalt onder de wielen door laat glijden, maakt daarentegen wel indruk. De ingenieurs van Hyundai hebben zich er bij de afstemming van het onderstel niet met een jantje-van-leiden van afgemaakt. De Matrix rijdt boven verwachting goed. Zo stuurt de Koreaan lekker direct en geeft hij de bestuurder daarbij een prettige dosis gevoel. Dat geeft zelfvertrouwen, dat in bochten versterkt wordt door een goed in toom gehouden overhelneiging en een navenante portie eenvoudig te corrigeren onderstuur. De Matrix is een behoorlijk comfortabele auto. De wielbasis is gezien de lengte van de auto behoorlijk lang en dat pakt gunstig uit. Lange oneffenheden worden prima verwerkt. Dwarsrichels hebben meer invloed op het humeur van de Matrix, maar hinderlijk is het allemaal niet. De versnellingspook is in het dashboard geïntegreerd en verdient een redelijk cijfer. De verhoudingen kloppen wel, maar de pook zou zich wel wat soepeler van verzet mogen laten wisselen. De remmen functioneren naar behoren. De vertragingsinstallatie van de Matrix 1.8 is overigens standaard voorzien van ABS. Klokkenwinkel Het interieur van de Hyundai Matrix doet wel wat denken aan het binnenste van de Fiat Multipla. In deze Italiaan kun je met drie personen voorin zitten of een koelkastje tussen de voorstoelen laten monteren. De Hyundai voorziet in geen van beide mogelijkheden, maar heeft wel net als de Italiaan een centraal op het dashboard gemonteerde klokkenwinkel én een in het dashboard geïntegreerde versnellingsbak. Het eerste is even wennen, want je bent niet gewend om voor snelheidsinformatie even opzij te blikken. De pookknop van de versnellingsbak zit wat verder naar voren dan normaal. Na een korte gewenningsperiode voelt alles echter vertrouwd aan. Het geheel is gelukkig overzichtelijk ingedeeld en laat zich dus eenvoudig bedienen. Voorin zit je prima! Stuurwiel en bestuurdersstoel zijn uitstekend verstelbaar, zodat zowel korte als lange mensen een goede zitpositie kunnen vinden. De stoelen zijn verder lekker stevig, maar bieden te weinig zijdelingse steun. Als middenklasseruimtewagen maakt de Hyundai goede sier met een indrukwekkende hoeveelheid ruimte voor hoofd en benen, waarover zowel de voorinzittenden als de achterbankzitters in ruime mate beschikken. De achterbank kan er helaas niet uit, maar is wel in delen neerklapbaar en kan bovendien in de lengterichting worden verschoven. De inzittenden kunnen bij maximale persoonsbezetting een keurige 354 liter bagage meenemen. Na opoffering van zitplaatsen is er zelfs een maximumbeladingsvolume van 1284 liter beschikbaar. Ook aan frisdrankblikjes, geluidsdragers en rolletjes pepermunt is gedacht. De Matrix heeft voldoende bakjes, vakjes en laatjes om dergelijke reisbenodigdheden te kunnen onderbrengen. Twee airbags De Hyundai Matrix 1.6i is leverbaar vanaf 32.956 gulden en voor dat bedrag onder andere voorzien van stuurbekrachtiging, twee airbags, elektrisch verstelbare buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, toerenteller, centrale portiervergrendeling en radiovoorbereiding met vier speakers. Voor 36.041 gulden levert Hyundai de Matrix 1.6i GL, die verwent met airconditioning, dakspoiler, kaartleeslampjes, mistlampen in de voorbumper en een middenarmsteun op de achterbank. Nog leuker is de Matrix 1.6 GLS, die weliswaar pas vanaf 38.994 gulden van eigenaar wisselt, maar dan wel beschikt over ABS, sidebags, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, boordcomputer, verwarmde buitenspiegels en twee extra speakers. De hier beschreven 1,8 liter zestienkleps benzinemotor kan alleen in combinatie met deze laatste uitvoering worden geleverd. Ook kilometervreters zijn welkom bij Hyundai. Zij worden vanaf 39.876 gulden met een Matrix 1.5 CRDi bediend. Hoewel aanbevelingen van autofabrikanten zelden de lading dekken, is de Matrix door Hyundai allesbehalve slecht gekarakteriseerd. De sympathieke Koreaan is inderdaad praktisch en betaalbaar en beschikt daarnaast over kwaliteiten die velen zullen aanspreken. De Matrix ziet er niet alleen goed uit, maar toont bovendien een bovengemiddeld goed weggedrag en steekt ook nog eens keurig in de standaardspulletjes. Hyundai heeft met de Matrix dan ook een prima aanbieding in huis. Dat mag ook wel, want de importeur wil dit jaar nog 2000 en volgend jaar maar liefst 3500 exemplaren van deze nieuwkomer aan de man brengen. De Matrix als allemansvriend met een missie: snel, maar vooral véél vrienden maken.
|
Techniek:
Cilinderinhoud: 1795 cc; maximumvermogen: 90 kW/123 pk bij 6000 tpm; maximumkoppel: 162 Nm bij 4500 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 11,3 seconden; topsnelheid: 184 km/h.
Maten en gewicht:
Lengte: 4025 mm; breedte: 1740 mm; hoogte: 1635 mm; wielbasis: 2600 mm; gewicht: 1258 kilogram; houderschapsbelasting: 292,- per kwartaal; inhoud bagageruimte: 354 liter-1284 liter; brandstoftank: 55 liter.
Positief:
+ uitstraling + binnenruimte + weggedrag
Minpunten:
- brandstofverbruik - achterbank niet uitneembaar
Alternatieven:
 Daewoo Tacuma 1.8 SX Ÿ 41.995,-
 Fiat Multipla 1.6 16v ELX Ÿ 45.695,-
 Nissan Almera Tino 1.8 Comfort Ÿ
44.595,-
|