Auto | 10 augustus 2001 |
De nieuwe D5 van VolvoDoor Arno Witvliet Volvo en dieselmotoren is tot op de dag van vandaag een verhaal van leentjebuur geweest. In de jaren tachtig onderhield Volvo nauwe banden met het Franse staatsconglomeraat Renault. Van een fusie tussen de twee is het nooit gekomen maar de Volvo's S40 en V40 zijn nog altijd leverbaar met een dieselaggregaat uit de magazijnen van Renault. Voor de grote Volvo's die niet bij het vaderlandse NedCar maar in thuisland Zweden van de band rolden, maakte Volvo jarenlang gebruik van de dieselexpertise van Volkswagen en Audi. Zo roffelden er in het vooronder van de Volvo's 740/760 en 940/960 kranige maar niet bijster geciviliseerde zescilinder turbodiesels uit de Volkswagen LT. Met de komst van de Volvo 850 kwam er meer dieselbeschaving doordat Volvo gebruik ging maken van de direct ingespoten 2,5 liter vijfcilinder turbodiesel uit de Audi A6. Audi zelf heeft al lang afscheid genomen van deze noest arbeidende vijfpitter. Volvo heeft deze machine met de komst van de D5 inmiddels ook voor bewezen diensten bedankt. Fraaie techniek De D5 ademt door vier kleppen per cilinder en is voorzien van een turbocompressor met variabele geometrie. Volvo maakt verder melding van de montage van twee oxiderende katalysatoren die de koolwaterstoffen, koolmonoxide en een deel van de roetdeeltjes filteren. De eerste katalysator bevindt zich net achter de turbocompressor. De tweede zit daar net achter. De kleine katalysator wordt op deze manier sneller warm en is derhalve eerder op bedrijfstemperatuur. De uitlaatgassen worden hierdoor al snel na een koude start gereinigd terwijl ze op hetzelfde moment helpen om de grote katalysator sneller op te warmen. Actieradius Volvo heeft een en ander weten te realiseren door de slimme integratie van diverse technische inzichten. Een simpele motorconfiguratie en een enkele aandrijfriem voor de nokkenassen en de injectiepomp zorgen voor een minimale interne wrijving. Daarnaast verminderen rollagers de weerstand tussen klepstoter en nokkenas, wat vooral bij lage toerentallen en bij ritten in de stad tot grote voordelen leidt. Alle bewegende onderdelen van de dieselmotor zijn licht van gewicht, in het bijzonder de zuigers en drijfstangen. Een en ander zorgt voor minder trillingen en minder druk op de lagers en krukas en daarmee andermaal voor minder wrijving. Soepel en snel De D5 is niet goedkoop. Volvo levert de S60 D5 vanaf 76.950 gulden, terwijl de S80 D5 niet eerder dan na betaling van 90.385 gulden de showroom uitgereden wordt. De Volvo V70 D5 staat vanaf 87.785 gulden genoteerd, maar debuteert in tegenstelling tot zijn twee broers pas aan het einde van dit jaar. Snelle beslissers kunnen de S60 D5 nog in een speciale intro edition verkrijgen. Tegen een meerprijs van 3950 gulden levert Volvo de S60 dan onder meer met zaken als elektronisch geregelde airconditioning, lichtmetalen velgen, lederen stuurwiel, cruise control, boordcomputer, mistlampen in de voorbumper en een automatische dimmende binnenspiegel. |
![]() |