Dure Zweed is snel en stoerDoor Arno Witvliet Het rijden in een cabriolet is een sensatie van formaat. Wanneer de weersomstandigheden het openen van de kap toelaten tenminste. Ervaringsdeskundigen weten als geen ander dat de hitte des daags beter met snelheid dan met airconditioning bestreden kan worden. De verkoelende bries van de altijd aanwezige rijwind gaat de kunstmatige afkoeling van het interieur immers ver te boven. Volvo serveerde de redactie een voortreffelijke combinatie van niet te versmaden eigenschappen.
De Volvo C70 Convertible oogst vanuit twee gezichtspunten waardering. De wagen ziet er niet alleen uiterst competent uit, maar heeft daarbij een soort natuurlijke elegantie die vrijwel iedereen weet te bekoren. Het koetswerk laat zich vergelijken met een gespierde atleet die zich een maatpak heeft laten aanmeten. Van een kunstmatig afgetraind corpus is evenwel geen sprake. Bodybuilding mist de schoonheid en de perfectie van echte spierontwikkeling. De Volvo C70 is echter onmiskenbaar een stoere auto. Een auto voor mannen met smaak ook. Zo worden in de eveneens fraaie BMW 3-serie Cabrio voornamelijk vrouwspersonen gesignaleerd en is de Mercedes-Benz CLK cabriolet favoriet onder te corpulente heren op leeftijd. De Volvo C70 Convertible is echter altijd en overal een correcte verschijning. De Zweed kan zich wat betreft sociale acceptatie meten met de eveneens Zweedse Saab 9-3 cabriolet. Opvallend gretig De Volvo C70 blijkt daarnaast een uitermate competente automobiel te zijn. De aangespoorde versie is de middelste van de serie en verdient met een maximumvermogen van 142 kW/193 pk bij 5100 tpm simpelweg respect. Het maximumkoppel van 270 Nm tussen 1650 en 5000 tpm is indrukwekkend en staat garant voor meer dan voldoende souplesse. De bewuste aandrijfbron telt een vijftal cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,4 liter. Twintig kleppen en een lagedruk turbocompressor compenseren de modale cilinderinhoud en verheffen het motorblok tot een solide powermachine. De vijfcilinder turbomotor toont zich opvallend gretig, maar verliest nimmer zijn innerlijke beschaving. Wanneer de bestuurder topprestaties verlangt en daartoe het gaspedaal vloert, dringt een diepe, donkere brom het interieur binnen. Nimmer worden de inzittenden getrakteerd op een door merg en been snijdende strijdkreet. Zelfs bij zeer hoge snelheden houdt de machine zich opvallend koest. Slechts het lekken van de wind langs de stijlloze portieren en de kapranden is dan hoorbaar. De Volvo is en blijft beschaafd en de wagen leent zich dan ook uitstekend voor een comfortabele trip. Desondanks liegen de cijfers er niet om. De Volvo C70 speert in 9 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en stoot naar believen door naar 210 km/h, een tempo waarbij damespermanentjes onherroepelijk geruïneerd worden. Het optionele sportonderstel van de beproefde Volvo C70 2.4T kenmerkt zich door een tamelijk harde afstemming. Oneffenheden in het wegdek zijn dan ook duidelijk voelbaar. De sportief geaarde liefhebber zal het sportchassis ongetwijfeld waarderen, maar de meer op comfort ingestelde bestuurder zal een wat zachtere afstemming wensen. Voor deze kopersgroep is er het zogenaamde dynamic chassis, waarmee de C70 2.4T Convertible overigens standaard uitgerust is. Rempedaal Het onderstel van de beproefde C70 Convertible is uiterst communicatief. Ook de besturing vergroot de feestvreugde. De installatie reageert mooi direct. Bovendien neemt de bekrachtiging de bestuurder niet te veel werk uit handen. De stoere noorman laat zich dan ook voortreffelijk op de limiet berijden. De gepatenteerde Delta-link-achterwielophanging laat de achterwielen licht meesturen met de voorwielen, waardoor de wagen sneller reageert op stuuruitslagen en beter te beheersen is. De Volvo C70 laat zich hoe dan ook met groot gemak over uitdagend bochtige B-wegen voortjagen. Wie echt hard gaat, zal merken dat het hoge gewicht de wagen uiteindelijk parten gaat spelen en een onderstuurreactie oproept. Die reactie is inherent aan de voorwielaandrijving en daar is verder niets mis mee. Milde kritiek is er voor de remmen. De stoppers zouden wel wat sneller mogen reageren op bewegingen van het rempedaal. Ze garanderen weliswaar een prima vertraging, maar pas na een stevige trap op het middelste pedaal. Press the pedal to the metal lijkt niet alleen van toepassing op het gaspedaal. Interieur Het interieur van de Volvo C70 is aangenaam en teleurstellend tegelijk. De teleurstelling wordt vooral veroorzaakt door het gevoel van herkenning dat je overvalt wanneer je wel eens in de voormalige Volvo S70/V70 plaatsgenomen hebt. Volvo heeft het kennelijk niet nodig geacht de nieuwe coupé van een zich onderscheidend interieur te voorzien. Het interieur is aangenaam door de nagestreefde perfectie. Zo is het dashboard weliswaar wat hoekig vormgegeven, maar laat het zich overzichtelijk bedienen. Volvo heeft niet gepoogd de C70 een vermeend 'racy' karakter te geven door het dashboard te voorzien van aluminium of kevlar decoratiestrips. De C70 heeft dezelfde houten panelen als de meer alledaagse S70 en V70. De Zweedse fabrikant verdient lof voor de perfecte stoelen. Ze zijn niet alleen uitstekend (elektrisch), maar bovendien een weldaad voor lijf en leden. De stevigheid en de goede vormgeving van de stoelen doen je ook na honderden kilometers nog in een redelijke conditie de wagen verlaten. Bovendien is er voorin meer dan voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen. De achterpassagiers kunnen eveneens prima uit de voeten. De C70 is namelijk net zo lang als de S70 indertijd was, en dat is vooral voor de achterpassagiers profijtelijk. De bagageruimte wordt voor een groot deel opgeslokt door de opbergruimte voor de volledig elektrisch bedienbare kap. Het standaardbeladingsvolume van 440 liter is gereduceerd tot een bescheiden 262 liter. Uitrusting De standaarduitrusting van de Volvo C70 Convertible omvat zaken als een ABS-remsysteem, airbags, sidebags voorin, hoofdsteunen voor en achter, elektronisch geregelde airconditioning, lederen bekleding, lichtmetalen velgen, mistlampen in de voorbumper, centrale portiervergrendeling, traction control (Tracs), getint glas, elektrische ramen, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, lederen stuurwiel en tien luidsprekers. Desondanks blijft er nog wat te wensen over. Zo heeft Volvo een aantal lines ontwikkeld, die als geheel goedkoper uitvallen dan de samengestelde delen afzonderlijk. Zo omvat Luxury ( 2590) cruise control, verwarmde voorstoelen, een boordcomputer en houten decoratiepanelen. Prestige ( 13.552) omvat niet alleen de zaken waarin Luxury voorziet, maar eveneens elektrisch verstelbare voorstoelen, alarmsysteem, speciale softlederen bekleding en de Volvo SC-901 RDS radiocassettespeler met cd-wisselaar, twaalf luidsprekers en Dolby Surround Pro-Logic systeem en 4x100 watt versterker. De Volvo C70 2.0T Convertible is leverbaar vanaf 117.942 gulden. De prijslijst loopt door tot en met 133.093 gulden voor de 176 kW/240 pk sterke C70 T5 Convertible. Genoemde pretpakketten stuwen de factuur verder de hoogte in. Sportief De Volvo C70 Convertible zal velen aanspreken. De elegante Zweed is snel en sportief, maar tegelijkertijd comfortabel en luxe. En vooral ook duur. Nuchter beschouwd is een dikke 125 mille natuurlijk veel te veel geld voor een auto met dergelijke beperkte praktische gebruiksmogelijkheden. Maar dit soort auto's wordt voornamelijk op basis van gevoel gekocht. Prijstechnisch blijkt Volvo ten opzichte van de concurrentie keurig in de pas te lopen. Volvo heeft tot en met eind mei dit jaar in Nederland slechts 52 C70's Convertible verkocht, tegen 50 C70's Coupé. BMW verkocht in dezelfde periode 263 cabrio's en Saab wist zelfs 274 exemplaren aan de man te brengen. Veel C70's zijn er derhalve niet. Absoluut beschouwd niet en relatief evenmin. Dat maakt de auto er echter niet minder benijdenswaardig om. |