Nieuwe Sonata doet voorganger snel vergetenDoor Arno Witvliet De houdbaarheidstermijn van Hyundais is doorgaans eerder verstreken dan van hun uitdagers uit Europa. Zo bleek de Sonata nog geen drie jaar na zijn debuut rijp voor een opfrisser. Met goed resultaat overigens. Toen Hyundai eind 1998 de nieuwe Sonata introduceerde, stond de autowereld bepaald niet op haar kop. Evenmin vielen Hyundai's grootste veel complimenten ten deel. Een succesnummer is het dan ook nooit geworden, temeer omdat de wagen geen al te sterke indruk maakte wanneer het op afwerking en weggedrag aankwam. Hyundai wil met de nieuweling aan al deze zaken voorgoed een einde maken. De autofabrikant nam het uiterlijk van de Sonata fors onder handen. De auto is opvallend gegroeid. Niet zozeer qua afmetingen, maar eerst en vooral qua uitstraling. De Sonata oogt indrukwekkender dan ooit en het ietwat goedkope uiterlijk heeft plaats gemaakt voor een zekere grandeur. De uitgeklopte flanken met de voorname vouw, alsmede het subtiele gebruik van chroom maken van de Sonata een voorname verschijning. Hyundai lijkt in dit verband goed gekeken te hebben naar het succes van auto's als de Rover 75, die vooral vanwege hun uiterlijk worden aangeschaft. Hyundai heeft recent het kwakkelende Kia overgenomen, dat eveneens van Koreaanse origine is. De nieuwe Sonata is de tweede rijdende vrucht van het streven naar synergie, want de auto líjkt niet alleen als twee druppels water op de onlangs geïntroduceerde Kia Magentis, maar heeft ook veel met Kia's topper gemeen. Zaken als onderstel en interieur zijn nagenoeg identiek, maar voor de aandrijfbronnen heeft Hyundai andere keuzes gemaakt. Comfortabel De Sonata is leverbaar met een benzinegestookte 2,0 liter viercilinder zestienklepper, die een maximumvermogen van 97 kW/131 pk via de voorwielen op het wegdek brengt. Het alternatief prefereert eveneens benzine, maar telt daarentegen zes cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,7 liter, die goed zijn voor een maximumvermogen van 127 kW/172 pk bij 6000 tpm en een maximumkoppel van 245 Nm bij 4000 tpm. De viercilinder variant is naar keuze leverbaar met een handgeschakelde vijfversnellingbak of een viertraps automatische transmissie, terwijl de laatste standaard gecombineerd wordt met de zespitter die zijn kwaliteiten al langer bewijst in de Hyundais Sante Fé en Trajet. Vooral deze laatste krachtbron maakt van de Sonata een rustige en comfortabele auto waarin het goed toeven is. Hyundai verklaart veel energie te hebben gestoken in het verfijnen van de motoren teneinde minder geluid en een trillingsvrijere loop te kunnen realiseren. Voor de zescilinder geldt in dit verband de toepassing van een nieuw gietprocédé voor het cilinderblok. Zoals we recent al in de Magentis konden vaststellen, heeft het duo Hyundai/Kia de aandrijflijn goed voor elkaar. De viertraps transmissie, die zich desgewenst ook handmatig laat bedienen, reageert alert op het gaspedaal en wisselt bovendien zacht en schokvrij van verzet. Net als de Kia Magentis is de Hyundai Sonata eerst en vooral een comfortabele asfaltridder die bij voorkeur rechtuit gaat. De afkeer van lange curven en bochtige binnenwegen is echter stukken minder nadrukkelijk aanwezig dan bij zijn voorganger. Nog steeds is de Sonata onderstuurd en nog steeds zou wat meer stuurprecisie wenselijk zijn, maar de huidige stand van zaken is in ieder geval acceptabel. Dashboard Het interieur van de Sonata is op de logo's na precies hetzelfde als het binnenste van de Kia Magentis. Dat betekent lekker zitten in grote en prettig vormgegeven voorstoelen, van waaruit de bedieningselementen op het logisch ingedeelde dashboard zich goed en eenvoudig laten bedienen. De houten decoratiepanelen beogen enige chic in het interieur aan te brengen, maar ze kunnen daar door de slechte kwaliteit niet aan voldoen. De zescilinder versie is standaard voorzien van goede lederen bekleding. Over de beschikbaarheid van ruimte niets dan lof. De Sonata is een royale auto waarin je zowel voor- als achterin prima uit de voeten kunt. De bagageruimte stelt een beetje teleur. Hyundai levert de Sonata 2.0i GLS voor 53.963 gulden, waarbij de koper zonder financiële consequenties kan kiezen tussen de handgeschakelde vijfbak en de viertraps automatische transmissie. Voor dat geld is de Sonata onder andere voorzien van ABS, airbags, sidebags, volautomatische airconditioning, cruise control, boordcomputer, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, lederen stuurwiel en lichtmetalen velgen. De zescilinder variant kost 65.439 gulden en heeft twee cilinders extra, met daarnaast lederen bekleding, traction control, stoelverwarming en een automatisch dimmende buitenspiegel. Afwerking De recentste editie van de Hyundai Sonata kunnen betere kansen worden toegedicht dan zijn voorganger. De Koreaan heeft niet alleen aan uitstraling gewonnen, maar tegelijkertijd zijn er op onderdelen als weggedrag en afwerking forse stappen vooruitgezet. Daarbij komt dat de marketeers van Hyundai scherper hebben gecalculeerd dan hun collega's die de Kia Magentis van een prijskaartje hebben voorzien. De Hyundai Sonata biedt meer voor minder en kan bovendien bogen op een beter ontwikkelde merknaam met bijbehorend dealernet dan de Kia Magentis. De nieuwe Hyundai Sonata is al met al een interessante aanbieding voor wie niet maalt om imago, maar wel netjes voor wil rijden in een comfortabele auto die royaal in de standaard spulletjes steekt. We zijn inmiddels alleen bijzonder nieuwsgierig geworden naar de reactie van de organisatie achter Kia. Want als de Hyundai Sonata één auto overbodig maakt, is dat wel de Magentis, waarmee hij bijna alles deelt. Behalve het succes dan. |