Peugeots 307 is aanwinst van formaatDoor Arno Witvliet Auto's. Er zijn er die volgen en er zijn er die vooropgaan. Er zijn er die hun tijdperk verglijden en die hun tijdperk duiden. Maar om de geschiedenis te markeren, moet je anders zijn. Met deze welluidende woorden presenteert Peugeot de nieuwe 307 in een kleurrijke brochure als een exponent van deze tijd. Reden genoeg om de ambitieuze Fransoos te toetsen naar de maatstaven van deze tijd.
De nieuwe Peugeot 307 is een auto met een missie. De auto dient niet alleen het succes van zijn voorganger 306 te overschaduwen, maar Peugeot tevens op te stuwen in de vaart der volkeren door de fel bevochten derde positie in het Nederlandse middenklasse-segment te veroveren. Hiermee erkent Peugeot de hegemonie van Volkswagen en Opel die respectievelijk met de Golf en de Astra hier ten lande al sinds mensenheugenis meer dan uitstekend zaken doen. Renault en Ford kunnen echter de borst natmaken want Peugeot zal er alles aan doen om de Mégane en de Focus naar de posities vier en vijf te dirigeren. De marketeers van Peugeot hebben uitgezocht dat de hatchback met een aandeel van 44 procent verreweg de grootste populariteit geniet onder de landgenoten die vorig jaar een wagen uit het zogenaamde M1-segment kochten. De mini-mpv's oftewel het duo Zafira en Scénic met kornuiten waren goed voor 26 procent en wisten daarmee de stationwagen (20 procent) voor te blijven. De Nederlander hecht kennelijk veel waarde aan toegankelijkheid, ruimte en gemak. Peugeot beschouwde de tot op heden onbetwiste favorietenrol van de hatchback, signaleerde de opmars van de mini-mpv, betrok het blijvertje stationwagen in de overwegingen en boetseerde na rijp beraad 'alles-in-één': de 307. De nieuwe 'leeuw' is traditioneel en vooruitstrevend tegelijk. Traditioneel omdat de Fransoos ondanks alle tamtam natuurlijk gewoon een hatchback is. Vooruitstrevend omdat een hatchback met vergelijkbare afmetingen niet of nauwelijks te vinden is. Peugeot ziet de 307 min of meer als een kruising tussen een hatchback en een mini-mpv, maar dat gaat te ver. Afmetingen en de aanwezigheid van een 12-volts aansluiting maken van een hatchback nog geen multi purpose vehicle. Design Dat neemt echter niet weg dat de 307 een prettige indruk op het netvlies achterlaat. De auto is onmiskenbaar strakker en stoerder gestileerd dan zusje 206. De 307 oogt beschaafd en gespierd tegelijk zodat het koetswerk al snel vrienden zal maken. En dat is maar goed ook want van de belangrijkste aankoopcriteria geldt design met 37 procent als de absolute topper, nog voor merktrouw en prijs. Peugeot levert de 307 met een drietal benzinemotoren en een evengroot aantal diesels. Het leveringsprogramma start met een 1,4 liter achtklepper en gaat via een 1,6 liter zestienklepper naar een 2,0 liter zestienkleps benzinemotor. Dieselaars kunnen kiezen uit een nagelnieuwe 1,4 liter direct ingespoten common rail turbodieselmotor, waarvan ook een tweetal 2,0 liter varianten beschikbaar zijn. De testwagen had de naar verwachting meest gevraagde krachtbron in het vooronder. Deze viercilinder zestienklepper meet een cilinderinhoud van 1,6 liter en levert een maximum vermogen van 80 kW/110 pk bij 5800 tpm en een maximum koppel van 147 Nm bij 3900 tpm. Het aggregaat helpt de 1168 kilogram wegende 307 naar een topsnelheid van 190 km/h, terwijl voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h 9,5 seconden uitgetrokken dienen te worden. De machinerie toont zich beschaafd en is qua geluid nooit nadrukkelijk aanwezig. Overigens ook niet wat kwiekheid betreft. De 307 komt goed mee, maar de motor hangt niet lekker aan het gas waardoor je onwillekeurig naar de sterkere 2,0 liter zestienklepper gaat verlangen. Het brandstofverbruik valt een tikkeltje tegen. Een gemiddeld resultaat van 1 op 12,8 is voor een exponent van deze tijd echt bijzonder. Comfortabel De 307 is een fijne auto om mee te rijden. Het onderstel is comfortabel en communicatief, wat garant staat voor een prima weggedrag. Oneffenheden worden effectief weggewerkt en de grenzen worden in snel ingestuurde bochten goed aangegeven. De 307 vertoont dan een gedoseerd opkomend onderstuur dat zich eenvoudig laat corrigeren. De auto ontpopt zich al met al als een vriendelijke reisgenoot. Besturing, versnellingsbak en reminstallatie functioneren voorbeeldig. Het interieur is weldadig ruim. Vooral de grote voorruit geeft veel licht en zorgt voor een ruimtegevoel. De hoofdruimte is zowel voor- als achterin bovengemiddeld royaal. Dat geldt ook voor de ruimte van de rest van het lichaam. Voorin is dat meer dan voldoende; de achterpassagiers kunnen heel fatsoenlijk zitten, iets dat voor deze klasse niet bepaald vanzelfsprekend is. Peugeot monteert prima zitmeubilair. Stevig, maar niet te hard en bovendien voorzien van veel zijdelingse ondersteuning. De positie achter het stuurwiel is goed in te stellen. De bestuurdersstoel is in lengte en hoogte verstelbaar, evenals het stuurwiel. Het dashboard ziet er netjes uit en is overzichtelijk ingedeeld maar staat wel relatief ver van de bestuurder af. Daardoor voel je je soms een beetje verloren in de 307. Je kunt erover twisten of dat nu een compliment is of niet. Onbetwist is de inhoud van de kofferruimte, die met een beladingsvolume van 420 liter alsmede een prima vorm zondermeer een uitstekende indruk maakt. Uitvoeringen Peugeot levert de 307 in een vijftal uitvoeringen. De basis wordt gevormd door de 307 XR die leverbaar is vanaf 34.350 gulden en standaard voorzien is van abs, airbags, sidebags voorin, windowbags, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare voorramen, in delen neerklapbare achterbank, boordcomputer, toerenteller, en hoofdsteunen voor en achter. Niveau XS voegt voor een meerprijs van 750 piek een lederen stuurwiel, kantelbare hoofdsteunen en wat sportieve stijlelementen toe. De Peugeot 307 XT is gelijk geprijsd maar ontbeert het lederen stuurwiel en de sportieve accenten. Daarvoor in de plaats levert Peugeot houtlook interieurdecoratie, hoogteverstelling op de passagiersstoel en verlichte make-up spiegels. De Peugeot 307 Gentry is de meest luxueuze loot aan de stam en vergt een extra investering van 4800 gulden, waarvoor dan lederen bekleding, verwarmde voorstoelen, koplampsproeiers, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels alsmede elektrisch bedienbare achterramen geleverd worden. Absolute topper is de 307 XSi die standaard voorzien is van een automatische geregelde airconditioning, lichtmetalen velgen, sportstoelen en een lederen stuurwiel. Sterke aanbieding De nieuwe Peugeot 307 is letterlijk en figuurlijk een aanwinst van formaat. De Fransoos breekt in navolging van de Honda Civic niet alleen met de traditionele verhoudingen tussen de buitenmaten, maar onderscheidt zich bovendien door een uitgebalanceerde mix aan kwaliteiten. De Peugeot is niet alleen royaal qua maatvoering, maar steekt bovendien goed in de standaardspulletjes. Daaronder vallen ook veiligheidsvoorzieningen als abs, airbags en sidebags in de voorstoelen en windowbags. Daarnaast rijdt de 307 simpelweg prima. Dat is alleen nog niet genoeg om automatisch die derde plaats te gaan pakken. Daar zal de prijs ook veel aan moeten doen. Peugeot heeft dat begrepen. De 307 is niet goedkoop, maar dankzij de royale standaarduitrusting heeft het merk een sterke aanbieding die veel vrienden kan gaan maken. |