Auto 15 juni 2001

Toyota's Previa dieselt nu ook

Door: Arno Witvliet
Toyota levert zijn ruimtebolide Previa sinds kort met een dieselmotor. De voornaamste uitdagers van de Previa deden dat al eerder, zodat dit Japanse merk niet kon achterblijven. Tijd om de nieuweling de sporen te geven.

De Toyota Previa is en blijft een opvallende verschijning. En dat kan van de meeste Toyota's niet worden gezegd. De Previa is echter de uitzondering op de welbekende regel en maakt niet alleen door zijn afmetingen, maar vooral door zijn vormgeving indruk. De Previa is een knaap van een wagen. Zo geldt de Japanner als de hoogste onder zijns gelijken, terwijl de Previa op het onderdeel lengte alleen auto's als de Chrysler Grand Voyager en de Renault Grand Espace voor zich moet dulden.

Ondanks zijn kloeke afmetingen maakt de Previa geenszins een lompe indruk. De scherp gesneden neus verschaft de wagen een progressieve en tegelijkertijd indrukwekkende voorzijde. De speels uitgeklopte carrosseriedelen maskeren verder de buitenmaten, terwijl de donkergetinte achterruiten voor een ”spacy look” zorgen. De Previa mag er al met al gewoon zijn.

Tot voor kort werden de voorwielen van deze Japanner alleen aangedreven door een 115 kW/156 pk sterke 2,4 liter zestienkleps viercilinder benzinemotor. Met de komst van de nieuwe dieselmotor is het programma uitgebreid. De 2,0 liter dieselmotor kenmerkt zich door moderne technieken als common-rail-inspuiting, intercooler, vier kleppen per cilinder en een variabele uitlaatgasturbo. De krachtbron weet een maximumvermogen van 85 kW/116 pk bij 4000 tpm te genereren, terwijl het maximumkoppel van 250 Nm reeds bij 1800 tpm wordt gerealiseerd. Deze waarde blijft tot 3000 tpm constant.

De Previa 2.0 D4-D, zoals de auto voluit heet, staat zijn mannetje. De 1645 kilogram wegende ruimtewagen trekt in 13,6 seconden het sprintje vanuit stilstand naar 100 km/h en stoomt desgewenst door naar een topsnelheid van 175 km/h. Keurige cijfers, die extra glans krijgen wanneer het verbruik in ogenschouw genomen wordt. Een gemiddeld verbruik van 1 op 13,1 is in deze klasse zonder meer een knap resultaat.

Turbogat
De Previa is dynamisch en zuinig en lijkt dus op het eerste gezicht perfect in het hedendaagse dieselplaatje te passen. Een nadere beschouwing brengt evenwel een aantal minder gunstige eigenschappen aan het licht. Zo ondervindt de Previa nadrukkelijk hinder van het zogeheten turbogat, waardoor de krachtbron tot 1500 tpm niet tot grootse daden in staat is. Bij het passeren van dat toerental heeft de vermogensopbouw juist erg snel plaats. Vooral in het stadsverkeer, waarbij veel geremd en versneld moet worden, maakt de Previa daarom een wat nerveuze indruk. De krachtsontwikkeling van zijn broer met benzinemotor is stukken gelijkmatiger, waardoor deze variant vanuit het oogpunt van comfort te prefereren is.

Die indruk wordt versterkt doordat de diesel niet tot de stilsten in zijn klasse behoort en bij tijd en wijle duidelijk van zich laat horen. Daar staat echter een actieradius van een dikke 900 kilometer tegenover, hetgeen voor notoire veelrijders van niet te onderschatten betekenis is.

De Previa is een auto van formaat en derhalve ook van inhoud. Afhankelijk van de gekozen uitvoering kunnen maximaal zes tot acht personen per Previa worden vervoerd. De testauto beschikte over een zestal stoelen, waarin het voor volwassenen goed toeven is. Niet alleen de kwaliteit van het meubilair, maar ook de bewegingsvrijheid voor hoofd en ledematen draagt bij aan het welbevinden van de inzittenden. Het stuurwiel is helaas alleen in hoogte verstelbaar. Langbenigen zullen een lengteverstelling missen. Om te voorkomen dat de benen tegen het dashboard komen, dient de stoel verder naar achteren te worden geschoven dan voor de armen prettig is. Bediening en kwaliteit van het instrumentenpaneel zijn naar goede Toyota-traditie simpelweg voorbeeldig.

Bedrijfsvariant
Toyota levert de Previa in een drietal uitvoeringen. De prijslijst opent met een bedrag van 75.905 gulden voor de Previa Linea Terra, die standaard voorzien is van zaken als ABS, twee airbags, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, armsteunen aan de voorstoelen en banken op de tweede en derde zitrij. De Niveau Linea Luna is 3090 gulden duurder en voorziet ten opzichte van de Linea Terra in automatisch geregelde airconditioning en drie separaat verstelbare stoelen op de tweede zitrij. Voor twee extra stoelen op de derde zitrij dient extra in de buidel te worden getast.

Top of the line is de Previa 2.0 D4-D Linea Sol, die voor 86.995 gulden van eigenaar wisselt en dan onder andere voorzien is van captain chairs, parkeersensoren, gescheiden klimaatzones, lichtmetalen velgen, roofrails, lederen stuurwiel met houtaccenten, dashboard met houtaccenten en elektrisch inklapbare buitenspiegels.

Voor ondernemers en tweepersoonshuishoudens is er overigens de Previa Van. Deze bedrijfsvariant beschikt over twee zitplaatsen en een zee aan laadruimte van 2,7 tot 3,4 kuub. Het laadvolume is variabel, want Toyota brengt twee varianten uit. De Previa Blind Van heeft een tussenschot direct achter de voorstoelen en profiteert derhalve van het maximale beladingsvolume, terwijl het tussenschot in de Previa Window Van ter hoogte van de C-stijl bevestigd is, waardoor tussen de voorstoelen en het tussenschot een aantrekkelijke ruimte ontstaat voor boodschappen en allerlei bagage. De Previa Van is leverbaar vanaf 46.995 gulden.