Honda Civic 1.6i LS: 47.140
Comfortabele kale ruimteDromen van ruimte, is denken aan de nieuwe Honda Civic. In een advertentie met deze slogan brengt Honda in tal van bladen de nieuwe Civic onder de aandacht. En dat is opmerkelijk. Want wie droomt er nu van ruimte zonder daarbij te denken aan fantastische vergezichten en hectaren ongerepte natuur. Of gewoon aan een royaal huis. Honda ziet dat anders en ontwikkelde de nieuwe Civic. Een Japanner in de ruimte.
Je zoekt steeds meer ruimte. Ruimte door een strakke, moderne inrichting, ruimte op vakantie, soms zelfs in je relatie. Dan droom je toch ook van een auto die je meer ruimte biedt? Zomaar een citaat uit zomaar een advertentie. De tekst gaat vergezeld van een foto waarop een zilveren Honda Civic afsteekt tegen water en lucht. De keuze van Honda voor het benadrukken van ruimte is opmerkelijk. Het segment waarvan de Civic deel uitmaakt wordt sinds een aantal jaren belaagd door allerhande middenklasse-mpv's. Deze ruime en slimme varianten op doorsnee middenklassers zijn ongekend populair en steeds meer fabrikanten komen met een alternatief voor de succesvolle Renault Scénic, Citroën Xsara Picasso en Opel Zafira op de markt. Honda daarentegen heeft kennelijk niet af willen wijken van het traditionele concept. De Civic is derhalve eerst en vooral een uitdager van auto's zoals de Volkswagen Golf, Ford Focus en Opel Astra, en geen alternatief voor het rijtje mpv's. De Honda Civic kent een lange geschiedenis. Een kleine dertig jaar geleden zag de eerste generatie het levenslicht. Het betrof een kleine en eenvoudige hatchback met een dwarsgeplaatste viercilinder onder de kap die de voorwielen aandreef. Drie decennia later staat de zevende generatie gereed. Net als de eerste types is de Civic van vandaag technisch een vooruitstrevende auto, die in de loop der jaren echter flink is aangekomen. De auto is van een kittig stadsautootje uitgegroeid tot een heuse gezinsauto die leverbaar is in vijf verschillende carrosserievarianten. De vijfdeursversie is de eerste. Stijlvol De nieuweling ziet er goed uit. De auto is modern en stijlvol. Scherp gesneden lijnen en gladde vlakken zetten de toon. De nieuwe Civic is een mooie auto, die echter niet op het eerste gezicht als een Honda herkend zal worden. Het ontwerp houdt een beetje het midden tussen dat van de Peugeot 307 en de Audi A3, waarbij de eerste als inspiratiebron voor de neus en de tweede voor achterzijde lijkt te zijn gebruikt. Helemaal eerlijk is deze beschouwing overigens niet, omdat de Peugeot 307 min of meer tegelijkertijd met de Civic zijn debuut gemaakt heeft. Honda heeft een naam hoog te houden als producent van technisch hoogstaande aandrijfbronnen. De nieuwe Civic onderstreept deze reputatie en is alleen leverbaar met een tweetal geheel lichtmetalen viercilinder zestienklepsmotoren. De kleinste meet een cilinderinhoud van 1,4 liter en levert een maximumvermogen van 66 kW/90 pk. De grootste van het duo schopt het tot 1,6 liter en voorziet met behulp van het zogeheten variable valve timing and lift electronic control (VTEC-II) in een maximumvermogen van 81 kW/110 pk bij 5600 tpm en een maximumkoppel van 152 Nm bij 4300 tpm. Deze vooralsnog meest competente krachtbron werkt in het vooronder van Honda's testauto en draagt zorg voor een acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h in 10,2 seconden, om desgewenst uit te halen naar een topsnelheid van 185 km/h. Tevredenheid De Civic kan met deze krachtbron goed meekomen. Vooral de karakteristiek van de krachtbron stemt tot grote tevredenheid. De machinerie draait indrukwekkend fraai rond. De motor mist geen slagje en toont zich over de gehele linie smeuïg en soepel. Het enige minpunt is de wat sonore brom die bij een krappe 3500 tpm de kop opsteekt en het beste met het geluid van een favoriete cd bestreden kan worden. Honda monteert bovendien een nieuw type brandstofverstuivers die zorgdragen voor een zo efficiënt mogelijke verbranding en daarmee voor zo schoon mogelijke uitlaatgassen. De Civic verstookt sowieso al bescheiden, zo kan uit een gemiddelde consumptie van 1 op 13,9 afgeleid worden. Het weggedrag van de Civic is goed en veilig. Desalniettemin zal de trouwe aanhanger van het Japanse merk enigszins teleurgesteld zijn. De fijne dosis informatie die bij de stevig geveerde vierde en vijfde generatie van de Civic nog via het onderstel werd doorgeseind, is met de zesde en inmiddels zevende generatie afgenomen. Honda lijkt zich steeds meer toe te leggen op een comfortabele afstemming van het onderstel en daarmee geleidelijk aan een andere doelgroep voor zich te winnen. De nieuwe Civic is eerst en vooral een betrouwbare en comfortabele auto die niet gehinderd wordt door scherpe kantjes. Op de limiet reageert de auto keurig onderstuurd en laat de Civic zich eenvoudig corrigeren. De auto stuurt netjes en voldoende direct. Spannend is het echter niet en wordt het evenmin. Korte neus Honda claimt dat de Civic de grootste interieurruimte van zijn klasse heeft. Het ontwerp van de nieuwe Civic kenmerkt zich door een korte neus en op de hoeken geplaatste wielen. Verder heeft Honda zich ingespannen om een compacte wielophanging te ontwikkelen en zijn brandstoftank en uitlaatsysteem op een slimme wijze te plaatsen. Het resultaat mag er zijn. De Civic maakt goede sier met een volledig vlakke laadvloer, alsmede met de centrale plaatsing van de versnellingspook in het dashboard. De auto maakt derhalve een bijzonder ruime indruk. Over gebrek aan bewegingsvrijheid voor hoofd en onderdanen kan voorin en achterin dan ook niet geklaagd worden. Honda monteert prima meubilair, dat niet alleen veel ondersteuning biedt maar ook over uitstekende verstelmogelijkheden beschikt. Een goede zitpositie is daarmee gegarandeerd. De bediening van de functies op het dashboard laat evenmin te wensen over. Het geheel is overzichtelijk ingedeeld en steekt bovendien solide in elkaar. Dat neemt niet weg dat Honda naar goede Japanse traditie een sobere en zelfs saaie sfeer heeft weten te scheppen in het interieur. Een kleurtje hier en een stilistisch grapje daar zou de boel er stukken vrolijker op kunnen maken. Behalve voor de inzittenden heeft de Civic voor de bagage voldoende ruimte in petto, hoewel de inhoud van 370 liter geen bakens verzet. Karig Honda levert de nieuwe Civic in drie uitvoeringen. De Civic 1.4i kan gecombineerd worden met niveau S dan wel LS, waarvan eerstgenoemde na betaling van 39.490 gulden onder meer voorziet in ABS, airbags, sidebags, toerenteller en een radiocassettespeler. Van uitbundigheid is echter geen sprake. De kwalificatie karig is in dit verband beter op zijn plaats. Voor items zoals centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels en een handbediende airconditioning moet een Civic LS worden aangeschaft, die het factuurbedrag echter met 4500 piek verhoogt. Een Civic 1.6i LS is leverbaar vanaf 47.140 gulden. Wie echter nog eens 6400 gulden doorspaart, kan zich verheugen in een Civic ES, die behalve met de al genoemde extra's uitgerust is met een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak, koplampsproeiers, automatische airconditioning, alarmsysteem en lichtmetalen velgen. De Honda Civic is een knappe verschijning die echter geen eenvoudige missie heeft. De auto kan weliswaar bogen op een royale binnenruimte, maar beschikt niet over de slimme interieurdetails van bijvoorbeeld de Citroën Xsara Picasso en de Renault Scénic. Honda ziet de Civic in eerste instantie ook niet als alternatief voor dit type wagens. De moeilijkheid is echter dat een consument die ruimte hoog in het vaandel heeft deze middenklasse-mpv's wel in zijn overwegingen betrekt. De Civic is verder modern en degelijk, maar kan prijstechnisch geen potten breken. Daarnaast is Honda bij de vaststelling van de standaarduitrusting wel wat zuinig geweest. Juist op dat onderdeel laat Honda het afweten en manoeuvreert de fabrikant de Civic daarmee in een te krappe positie. Voor een Japanner in ruimte is die basis simpelweg te smal. |