| Auto | 18 mei 2001 |
Peugeot opent aanval met fraaie 307Door Arno Witvliet De Peugeot 307 is een fraaie verschijning. De nieuwbakken loot aan de stam van de leeuw is onmiskenbaar een Peugeot. Vooral de frontpartij met de grote driehoekige koplampunits is erg herkenbaar. De achterzijde is wat anoniemer, maar desalniettemin zal de 307 door vrijwel iedereen als een Peugeot herkend worden. De auto is strakker en stoerder vormgegeven dan zijn succesvolle broertje 206, die overigens niet alleen door twintigers en dertigers ontdekt is maar ook favoriet blijkt te zijn bij dames op gevorderde leeftijd. Voor de 307 zou eenzelfde acceptatie verdraaid goed uitkomen. Een positie in de topdrie na de Opel Astra en de Volkswagen Golf en voor een ietwat controversiële topper als de Ford Focus is enkel en alleen te bereiken wanneer een brede kopersgroep zich tot de 307 aangetrokken voelt. Peugeot heeft zich niet voor niets ten doel gesteld de verkopen van de 307 ten opzichte van zijn voorganger te verdubbelen. De gemiddelde leeftijd van de consument in dit segment ligt op 48 jaar, waarbij 56 procent van de kopers geen kinderen heeft. Vooralsnog zal de 307 enkel als hatchback geleverd worden, waarbij er een keuze is tussen een driedeurs- en een vijfdeursvariant. De komst van andere carrosserievarianten is echter een kwestie van tijd. Volgend jaar zal een 307 break zijn opwachting maken, terwijl het debuut van een sedanversie, een cabrio en wellicht ook een MPV in de lijn der verwachting ligt. Tot die tijd wordt de markt bediend met de huidige 306 break, sedan en cabriolet. Aankleding Het interieur is eveneens herkenbaar Peugeot en houdt qua sfeer en vormgeving het midden tussen de Peugeots 206 en 607. Afhankelijk van de uitvoering voorziet Peugeot in een zakelijk correcte, sportieve dan wel luxueuze aankleding, waarbij verschillen in bekleding en decoratiepanelen de toon zetten. Het is goed toeven in Peugeots jongste aanwinst. Voorin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en ledematen. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar en in combinatie met een zowel in lengte als in hoogte verstelbaar stuurwiel garandeert dat een prima zitpositie. Het interieur is verder meer dan gemiddeld royaal. Voor de bagageruimte geldt dat echter niet. Met een inhoud van 341 liter stelt het bagageslikkend vermogen van de 307 een tikkeltje teleur. Lof verdient Peugeot wel de montage van zes airbags, waarmee de 307 de eerste en vooralsnog enige in zijn klasse is die standaard met een dergelijk aantal plofzakken uitgerust wordt. Veercomfort Peugeot levert de 307 in een vier uitvoeringen. De basis wordt gevormd door de 307 XR, die standaard onder andere voorzien is van vier airbags, windowbags, ABS, elektrisch bedienbare voorramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer en een buitentemperatuurmeter. Niveau XS/XT voegt daarbij zaken zoals een leren stuurwiel en lichtmetalen velgen. De sportieveling van het kwartet is de XSi, die goede sier maakt met sportstoelen, 16 inch lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, climate control en elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels. Luxe |