Auto 18 mei 2001

Peugeot opent aanval met fraaie 307

Door Arno Witvliet
Peugeot heeft ambitieuze plannen. Met de nieuwe 307 wordt de aanval in het zwaarbevochten middenklassesegment ingezet met als uiteindelijk doel een stek in de topdrie. Op basis van de persmap kan de 307 goede kansen worden toegedicht. De eerste kennismaking sterkt in die opvatting.

De Peugeot 307 is een fraaie verschijning. De nieuwbakken loot aan de stam van de leeuw is onmiskenbaar een Peugeot. Vooral de frontpartij met de grote driehoekige koplampunits is erg herkenbaar. De achterzijde is wat anoniemer, maar desalniettemin zal de 307 door vrijwel iedereen als een Peugeot herkend worden. De auto is strakker en stoerder vormgegeven dan zijn succesvolle broertje 206, die overigens niet alleen door twintigers en dertigers ontdekt is maar ook favoriet blijkt te zijn bij dames op gevorderde leeftijd. Voor de 307 zou eenzelfde acceptatie verdraaid goed uitkomen. Een positie in de topdrie na de Opel Astra en de Volkswagen Golf en voor een ietwat controversiële topper als de Ford Focus is enkel en alleen te bereiken wanneer een brede kopersgroep zich tot de 307 aangetrokken voelt. Peugeot heeft zich niet voor niets ten doel gesteld de verkopen van de 307 ten opzichte van zijn voorganger te verdubbelen. De gemiddelde leeftijd van de consument in dit segment ligt op 48 jaar, waarbij 56 procent van de kopers geen kinderen heeft.

Vooralsnog zal de 307 enkel als hatchback geleverd worden, waarbij er een keuze is tussen een driedeurs- en een vijfdeursvariant. De komst van andere carrosserievarianten is echter een kwestie van tijd. Volgend jaar zal een 307 break zijn opwachting maken, terwijl het debuut van een sedanversie, een cabrio en wellicht ook een MPV in de lijn der verwachting ligt. Tot die tijd wordt de markt bediend met de huidige 306 break, sedan en cabriolet.

Aankleding
Peugeot levert de 307 met een drietal benzinemotoren en een even groot aantal zelfontbranders. In veel landen levert Peugeot de 307 overigens alleen met de 80kW/110pk sterke 1,6 liter en de 100 kW/138 pk leverende 2,0 liter zestienkleps benzinemotoren. In Nederland komt er op termijn nog een variant met een 1,4 liter motor. Verder is de auto leverbaar met een drietal direct ingespoten common rail turbodieselmotoren. De kleinste daarvan meet een cilinderinhoud van 1,4 liter en levert een maximumvermogen van 50 kW/70 pk. De twee alternatieven komen tot 2,0 liter cilinderinhoud en voorzien respectievelijk in maximumvermogens van 66 kW/90 pk en 81 kW/110 pk. De leveringen van de 307 starten overigens met de 1,6 en 2,0 liter benzinemotoren, alsmede met de minst krachtige 2,0 liter HDi-motor.

Het interieur is eveneens herkenbaar Peugeot en houdt qua sfeer en vormgeving het midden tussen de Peugeots 206 en 607. Afhankelijk van de uitvoering voorziet Peugeot in een zakelijk correcte, sportieve dan wel luxueuze aankleding, waarbij verschillen in bekleding en decoratiepanelen de toon zetten. Het is goed toeven in Peugeots jongste aanwinst. Voorin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en ledematen. De bestuurdersstoel is in hoogte verstelbaar en in combinatie met een zowel in lengte als in hoogte verstelbaar stuurwiel garandeert dat een prima zitpositie. Het interieur is verder meer dan gemiddeld royaal. Voor de bagageruimte geldt dat echter niet. Met een inhoud van 341 liter stelt het bagageslikkend vermogen van de 307 een tikkeltje teleur.

Lof verdient Peugeot wel de montage van zes airbags, waarmee de 307 de eerste en vooralsnog enige in zijn klasse is die standaard met een dergelijk aantal plofzakken uitgerust wordt.

Veercomfort
De 307 rijdt goed, zo kon tijdens de eerste kennismakingsritten worden vastgesteld. Peugeot heeft als onderstelspecialist een reputatie hoog te houden. De 307 bevestigt de kennis en kunde die Peugeot op dit terrein in huis heeft. De 307 ligt goed op de weg en informeert de bestuurder volop over de conditie van het wegdek. De auto laat zich dynamisch berijden en voorziet in een lekkere dosis veercomfort. De 1,6- en 2,0-literversies zijn meer dan goed op hun taak berekend, wat ook van de 90 pk sterke 2,0 liter diesel gezegd kan worden. De basismotoriseringen waren nog niet beschikbaar, maar het lijkt waarschijnlijk dat de 307 met deze machines prima in het vaderlandse verkeer kan meekomen.

Peugeot levert de 307 in een vier uitvoeringen. De basis wordt gevormd door de 307 XR, die standaard onder andere voorzien is van vier airbags, windowbags, ABS, elektrisch bedienbare voorramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer en een buitentemperatuurmeter. Niveau XS/XT voegt daarbij zaken zoals een leren stuurwiel en lichtmetalen velgen. De sportieveling van het kwartet is de XSi, die goede sier maakt met sportstoelen, 16 inch lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, climate control en elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels.

Luxe
Wie meer waarde hecht aan luxe doet er goed aan de 307 Gentry te overwegen. Deze uitvoering is standaard voorzien van lederen bekleding, een ergonomiepakket, een luxepakket, stoelverwarming, lederen stuurwiel en elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels. De Peugeot 307 is leverbaar vanaf 34.450 gulden. Dieselaars kunnen vanaf 42.150 piek voor een 307 bij de Peugeot-dealer terecht.