Auto 27 april 2001

Comfortabele kilometervreter

Door Arno Witvliet
„Dit is een auto geboren om te presteren. Een auto die het saaie, kleurloze wereldje waartoe de meeste auto's behoren, op zijn kop gaat zetten.” In niet mis te verstane bewoordingen beschrijft Chrysler in een fraai uitgevoerde brochure de ambities van de nieuwe Sebring. „Stap in en zwaai nog even: tot ziens, oude kleurloze wereld”, zo vervolgt de aanprijzing. De uitnodiging om in te stappen hebben we graag geaccepteerd.

De Chrysler Sebring is een indrukwekkende auto. Hij kenmerkt zich niet alleen door zijn forse afmetingen maar vooral door zijn opvallende vormgeving. Evenals de kleinere Neon en de groter 300M hebben Chryslers stilisten de Sebring volgens het cab-forward-principe getekend. Daarbij is het passagierscompartiment relatief ver naar voren geplaatst. Dat levert niet alleen veel binnenruimte op, maar vooral ook veel bagageruimte. En een opvallend uiterlijk natuurlijk. Chrysler heeft dat nog eens onderstreept door de Sebring van een zeer markante frontpartij te voorzien waarbij de grille zich als een soort opengesperde, maar gemuilkorfde bek tussen de mistlampen bevindt. De achterzijde is wat minder opvallend maar toch nog wel krachtig gestileerd, waardoor de Sebring al met al optisch meer gewicht in de schaal legt dan zijn in Nederland weinig succesvolle voorganger Stratus.

Transmissie
Chrysler biedt de Sebring in een tweetal krachtbronversies aan. De kleinste telt een viertal cilinders met een gezamenlijke inhoud van 2,0 liter en brengt een maximumvermogen van 104 kW/140 pk via de voorwielen op het wegdek. De grootste stelt daar zes cilinders met 2,7 liter inhoud en een maximumvermogen van 149 kW/200 pk tegenover. Zoals het een rasechte Amerikaan betreft is deze laatste standaard gekoppeld aan een automatische transmissie. In dit geval beschikt deze over vier verzetten vooruit en is het slimme mechaniek verrijkt met het zogeheten AutoStick, dat handmatige bediening ook mogelijk maakt.

De viercilindervariant is standaard gekoppeld aan een handgeschakelde vijfversnellingsbak, maar is tegen een meerprijs van 4000 gulden te combineren met de AutoStick-transmissie. Wie echter voor 1 augustus aanstaande een nieuwe Chrysler Sebring bestelt, wordt zonder deze meerprijs het handwerk uit handen genomen.

De importeur stelde deze introductievariant ter beschikking. Over de machinerie kunnen we kort zijn. De tweeliter zestienklepper functioneert prima en voorziet in keurige prestaties. De auto komt heel fatsoenlijk uit de startblokken en weet desgewenst een topsnelheid van 180 km/h te realiseren. De vraag is echter of de tijdelijke aanbieding ”AutoStick for free” wel interessant is. Wij zijn geneigd deze vraag ontkennend te beantwoorden. De viercilinder Sebring komt simpelweg trekkracht onderin tekort om soepel en vlot een tussensprint te trekken. Bij inhaalmanoeuvres dient met behulp van de kickdown te worden teruggeschakeld, waarna de zestienklepper een hinderlijk grote keel opzet alvorens een blijk van zijn kunnen te geven.

De motor moet lekker op toeren gehouden worden om goed bij de les te blijven. Het duo vierpitter en automaat levert in het geval Sebring een wat nerveuze combinatie op. Van de brandstofnota's wordt je trouwens ook wat nerveus. Een gemiddelde consumptie van 1 op 8,9 is voor een viercilinder wel erg gulzig te noemen.

Lange afstanden
Het onderstel van de Chrysler Sebring doet dat van zijn voorganger Stratus snel vergeten. Laatstgenoemde was een onversneden Amerikaan met een dito zompig onderstel en onduidelijke besturing. De Sebring is meer op Europese leest geschoeid en laat zich met een heel behoorlijk tempo over een bochtig traject sturen zonder daarbij het zelfvertrouwen van zijn bestuurder ernstig op proef te stellen. De besturing voorziet in een voldoende portie gevoel en reageert ook direct op uitslagen van het stuurwiel.

Een auto voor sportievelingen is de Sebring echter geenszins. Daarvoor zijn vering en demping te veel op comfort gericht. De Sebring is echter in zijn element wanneer lange afstanden over snelwegen op het programma staan en bedient zijn inzittenden dan met een indrukwekkende hoeveelheid comfort. Eenmaal op snelheid is de krachtbron ook mooi stil en hoor je eigenlijk alleen de wind wat langs de zijruiten. Een fijne cd in de standaard uitstekende geluidsinstallatie weet dat kleine ongemak echter doeltreffend weg te werken.

Rust is het adagium. De Sebring spoort ook niet aan tot hoogst illegale snelheden. Boven de 160 km/h wordt de voorzijde wat onrustig, hetgeen de bestuurder welhaast vanzelf doet besluiten om het tempo wat te verlagen. Chrysler heeft verder eindelijk begrepen dat ABS in deze klasse gewoon standaard behoord te zijn en levert de Sebring in tegenstelling tot de Stratus dan ook altijd met deze voorziening.

Comfort is troef in de Sebring. Behalve een daarop afgestemd onderstel geldt een plezierige hoeveelheid binnenruimte daarbij als een belangrijke oorzaak. En dat is in de Amerikaan dik voor elkaar. Zowel voorin als achterin beschikken de inzittenden over plenty ruimte voor hoofd en ledematen. Voorin monteert Chrysler een paar brede en uitstekend verstelbare stoelen. Ondanks de uitgebreide verstelmogelijkheden is het echter niet eenvoudig om een plezierige zitpositie te vinden. Het stuurwiel is alleen in hoogte en niet in lengte verstelbaar waardoor je gedwongen bent om relatief ver naar voren te gaan zitten. Het gevolg is dat de rechterknie in botsing komt met de middenconsole. Een lengteverstelling op het stuurwiel is dan ook meer dan welkom.

Houtfineer
Het dashboard is typisch Amerikaans. De materiaalkeuze is niet helemaal top en het geheel is royaal voorzien van stroken houtfineer. Ten opzichte van de gedistingeerde carrosserie is het interieur een beetje een deceptie. De kunststoffen ogen immers net even te goedkoop en de strippen hout net even te nep. Het geheel is evenwel keurig ingedeeld en laat zich duidelijk bedienen.

Chrysler dost de Sebring standaard uit met zaken als ABS, airbags, sidebags, airconditioning, een Infinity-audiosysteem met cassette/cd-speler en zes luidsprekers, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, cruise control en een met leer bekleed stuurwiel. De lijst met beschikbare opties vermeldt verder alleen een cd-wisselaar, alarmsysteem en metallic lak. De zescilindervariant is extra uitbundig uitgerust en is standaard onder meer nog voorzien van lederen bekleding, lichtmetalen velgen, mistlampen in de voorbumper, stoelverwarming en een boordcomputer. De Chrysler Sebring 2.0i 16V LE ABS verlaat de showroom vanaf 55.225 gulden, terwijl de Sebring 2.7i 24V LX ABS AutoStick minimaal 75.405 gulden kost.

Oude wereld
Chrysler heeft met de Sebring een auto in zijn programma opgenomen die zijn voorganger Stratus ongetwijfeld snel in de vergetelheid zal doen geraken. Dat is zonder meer een knappe prestatie. Het probleem is echter dat de concurrentie zo mogelijk nog knappere prestaties heeft geleverd, waardoor het voor de Sebring geen eenvoudige opgave zal zijn om een interessante positie in het fel bevochten segment te gaan bezetten. De sterke eigenschappen van de Sebring moeten gezocht worden in zijn standaarduitrusting, binnenruimte, comfort en niet te vergeten uitstraling. Minpunten worden vooral gevormd door het hoge verbruik, de materiaalkeuze in het interieur en het nerveuze karakter van de viercilinder krachtbron in combinatie met de automatische transmissie. Na een uitgebreide kennismaking met de nieuwe Chrysler zijn we weer uitgestapt. De oude, kleurloze wereld weer in die na een week Sebring nog helemaal niet zo gek blijkt te zijn.

Chrysler Sebring 2.0i 16V LE ABS AutoStick: ƒ 59.225

Techniek
Cilinderinhoud: 1995 cc; maximumvermogen: 104 kW/140 pk bij 5700 tpm; maximumkoppel: 188 Nm bij 4350 tpm; acceleratie 0-100 km/h: - ; topsnelheid: 180 km/h.

Maten
Lengte: 4844 mm; breedte: 1792 mm; hoogte: 1394 mm; wielbasis: 2734 mm; gewicht: 1529 kilogram; houderschapsbelasting:
ƒ 410 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 453 liter; brandstoftank: 60 liter.

Prijs
Chrysler Sebring 2.0i 16V LE ABS AutoStick:
ƒ 59.225

Positief
- uitrusting,
- uitstraling
- comfort
- binnenruimte

Minpunten
- verbruik,
- verfijning,
- nerveus rijkarakter

Alternatieven

Citroën C5 2.0 16V Automaat
ƒ 59.790


Peugeot 406 2.0 ST 2.0 16V
ƒ 54.500


Ford Mondeo 2.0 16V Ghia Automaat sedan:
ƒ 58.495