Auto 20 april 2001

Skoda Fabia Combi: kwalitatieve prijsbreker

Door Arno Witvliet
Tijden veranderen en Skoda verandert mee. Met de komst van de Octavia –alweer zo'n vier jaar geleden– brak Skoda met een lange traditie als fabrikant van kwalitatief ietwat inferieure automobielen tegen absolute bodemprijzen. Nu worden er degelijke en kwalitatief hoogwaardige Skoda's per trailer vanuit Tsjechië ons land binnengereden. De prijs is evenwel een speerpunt gebleven.

De Skoda Fabia Combi is allesbehalve een zielige auto. Pakweg vijf jaar geleden hing de vlag er voor Skoda echter stukken minder uitbundig bij. De Octavia zat toen nog in de pijplijn en de Felicia kon zijn voorganger Favorit maar niet doen vergeten. Skoda's werden in die dagen door garagisten aan de man gebracht op wie de kwalificatie merkdealer eigenlijk niet van toepassing was.

Met de komst van een heel nieuwe generatie Skoda's ging de bezem door het vaderlandse dealernet, waarbij de huidige partners voor de keuze werden gesteld om te investeren dan wel het dealerschap te beëindigen. Heden ten dage kan Skoda bogen op een heel fatsoenlijk en representatief distributienetwerk. De Fabia en Octavia verdienen dat ook.

Sinds moedermaatschappij Volkswagen zich met de ontwikkeling van nieuwe modellen bij Skoda bemoeit, is kwaliteit niet langer onderwerp van discussie. Moderne motoren en hoogwaardige materialen zijn voor Volkswagen immers een vanzelfsprekendheid. De merkenpolitiek van Volkswagen is gebaseerd op marketing en geenszins op kwaliteitsverschillen. Skoda wordt daarbij gepositioneerd als merk voor kwaliteitsbewuste consumenten die emotionele overwegingen in het aankoopproces zoveel mogelijk buiten beschouwing wensen te laten. Skoda is met overtuiging in dat gat gesprongen en stelt deze kopersgroep een aantrekkelijke prijscompensatie in het vooruitzicht voor het relatieve gebrek aan imago.

Goed ogend
De Skoda Fabia Combi is simpelweg een goed ogende auto. De afmetingen van de Tsjech zijn vergelijkbaar met die van de Volkswagen Polo Variant. Het lijnenspel daarentegen is stukken frisser. De Fabia Combi is geen hoekige verschijning, maar kenmerkt zich door een elegante vormgeving met stoere stijlelementen. De voorzijde oogt sportief en dynamisch en is bovendien herkenbaar Skoda. De achterzijde is wat anoniemer.

Onder de motorkap werkt vertrouwde mechaniek. De beproefde, benzinegestookte 1,4 liter viercilinder levert een maximum van 50 kW/75 pk en bewijst eveneens diensten onder de motorkap van de Volkswagens Lupo en Polo en de Seats Arosa en Ibiza. Het aggregaat presteert naar behoren, zonder dat er van overdaad sprake is. Zeker bij een volle bezetting is een tussenacceleratie op snelwegen geen onverdeeld genoegen en neemt het verlangen naar de 74 kW/100 pk sterke 1,4 liter zestienklepper hand over hand toe.

De Fabia Combi een prettig rijdende auto met een onderstel dat dankzij de relatief lange veerwegen allerhande ongerechtigheden in het wegdek comfortabel weet te absorberen. De auto voelt verder veilig en vertrouwd aan, al zou wat extra communicatie welkom zijn. Besturing, remsysteem en versnellingsbak stemmen eveneens tot tevredenheid.

Solide en sober
Het interieur van de Tsjech steekt solide in elkaar maar maakt een sobere indruk. Functioneel is er weinig op de commandopost af te dingen, maar een wat warmere uitstraling zou zonder meer welkom zijn. De binnenruimte voldoet aan de verwachtingen. Voorin is er voldoende ruimte voor hoofd en benen. Achterin is het stukken krapper en voor volwassenen is er eigenlijk te weinig bewegingsvrijheid. De Fabia Combi is 26 centimeter langer dan de Fabia hatchback, hetgeen geheel en al ten goede komt aan de bagageruimte. Onder het uitrolbare afdekscherm gaat een bagageruimte schuil van 426 liter en dat is zonder meer klasse.

Voor de grotere spullen kan de in ongelijke delen uitgevoerde achterbank neerklappen waarna een ruimte van 1225 liter ontstaat. De bagageruimte is netjes gestoffeerd en afgewerkt en voorzien van sjorogen waarmee zware bagage kan worden vastgezet.

Skoda levert de Fabia Combi in een drietal uitvoeringen. De prijslijst opent met een bedrag van 26.230 gulden voor de Fabia Combi Classic, die voor dat bedrag voorzien is van stuurbekrachtiging, een bestuurdersairbag, een in hoogte en lengte verstelbaar stuurwiel en een toerenteller. Niveau Comfort voorziet tegen een meerprijs van 1890 piek in mistlampen, een tweede airbag, in carrosseriekleur gespoten bumpers, hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, cruise control, leeslampjes voor en achter, getint glas, boordcomputer, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening en elektrisch bedienbare voorramen.

Verwarmde stoelen
Top of the line is de Skoda Fabia Elegance, die ten opzichte van de Classic een meerprijs van 8480 piek heeft, maar standaard voorzien is van een automatisch geregelde airconditioning, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, sidebags, vier extra luidsprekers, verwarmde voorstoelen, lederen stuurwiel en lichtmetalen velgen.