C5 is weer een echte CitroënDoor Arno Witvliet Citroën heeft zichzelf jarenlang verloren in de vervaardiging van allerhande voertuigen die een verontrustend gebrek aan uitstraling met elkaar gemeen hadden. Het ondernemingsbeleid van destijds was zonder twijfel op goede argumenten gefundeerd, maar kon het geweeklaag van de grote schare citrofielen geenszins doen verstommen. Het Franse merk heeft met de introductie van de C5 de bakens verzet. De nieuweling weet de tongen los te maken.
De C5 is weer een echte Citroën. Zo veel is al duidelijk, ook voor wie nog geen meter in de auto heeft gereden. De C5 is immers een auto waar iedereen een mening over heeft. Daarmee schaart de auto zich in het rijtje van illustere voorgangers zoals de Traction Avant, ID, DS, GS, CX en niet te vergeten de XM, waarvan de productie onlangs gestaakt werd. Het potentieel van de C5 op lange termijn laat zich lastig inschatten, maar de vooruitzichten zijn buitengewoon goed. Jarenlang hebben de diverse media uitentreuren geschreven over de teloorgang van het eens zo eigenzinnige Citroën, dat onder de dictatuur van Peugeot tot een producent van eenheidsworsten dreigde te verworden. De C5 maakt echter in één klap duidelijk dat Citroën nog altijd de ruimte heeft dan wel heeft herwonnen om de mensheid met unieke creaties te verrassen. Het is een simpel feit dat de C5 een merkwaardig gestileerde auto is. De Fransoos torent met een hoogte van 1,48 meter hoog boven zijn soortgenoten uit. Juist die ontwerpkeuze maakt van de C5 een auto die in zijn basale vormen breekt met de traditionele koetswerkverhoudingen. Citroën lijkt zich daarmee doelbewust te hebben willen ontworstelen aan het principe dat vanuit de vorm de functionaliteit werd ingevuld. Wanneer je een royaal interieur wilt ontwikkelen, dan ontwerp je toch gewoon een lekker hoge auto en vermijd je daarmee de traditionele hoofdbrekens over het probleem om de afstand tussen zitting en plafond te maximaliseren. Soepel Voor de wereldmarkt biedt Citroën de C5 aan met minimaal een 103 kW/138 pk sterke 2,0 liter zestienklepper onder de kap. Speciaal voor de lage landen is er een 1,8 liter basismodel ontwikkeld, dat voornamelijk als antwoord dient op de lokale belastingdruk. Veelrijders worden verblijd met maar liefst drie viercilinder, direct ingespoten turbodieselmotoren. Twee daarvan hebben een cilinderinhoud van 2,0 liter en leveren respectievelijk 66 kW/90 pk en 81 kW/110 pk, terwijl nummer drie een maximumvermogen van 100 kW/136 pk uit een cilinderinhoud van 2,2 liter weet te halen. De laatste machine deed dienst in de beproefde C5 en wist respect af te dwingen. Niet alleen vanwege zijn potentieel, maar vooral door de wijze waarop de machinerie zijn inspanningen verricht. De krachtbron is stil en soepel tegelijk. De motor hangt lekker aan het gas, zonder het kenmerkende venijn van bijvoorbeeld de 130 pk sterke TDI-motor van Volkswagen. Daarnaast laat de motor nauwelijks van zich horen. De cijfers spreken verder voor zich. Een topsnelheid van 205 km/h en een snelste tijd van 10,2 seconden voor de sprint van 0 naar 100 km/h verdienen een pluim. Het brandstofverbruik van 1 op 13,8 stemt eveneens tot tevredenheid. Hydractive III Citroën heeft de C5 voorzien van een nieuwe generatie van zijn roemruchte hydropneumatische veersysteem. Hydractive III zorgt niet alleen voor een automatische aanpassing van de rijhoogte afhankelijk van snelheid en wegdekkwaliteit, maar tevens voor een variabele veerkarakteristiek, die wordt afgestemd op de rijstijl van de bestuurder en de aard van het traject. Al met al claimt Citroën met Hydractive III een van de effectiefste en comfortabelste veersystemen van het moment te hebben ontwikkeld. Dat is niet overdreven. De C5 biedt inderdaad een ongekende comfortsensatie, waarbij allerlei onzuiverheden in het wegdek uitstekend door het systeem worden weggemasseerd. Ondanks het excellente comfortniveau staat de C5 ook in bochten zijn mannetje. Dat is wel eens anders geweest. Vroegere Citroëns gingen bij voorkeur rechtuit en verloren in snelle bochten al snel het contact met de weg. De C5 daarentegen kan met een indrukwekkende snelheid over slecht wegdek gedirigeerd worden zonder dat het vertrouwen verdwijnt. Hydractive III reageert ook sneller en stabieler dan zijn voorgangers. In bochten blijft de auto verregaand neutraal en blijven onderstuurreacties lang achterwege, hoewel de auto uiteindelijk wel op het buitenste voorwiel gaat hangen. Remmen en versnellingsbak zijn verder dik in orde. De C5 is een verbluffend ruime auto. Door de opvallende wagenhoogte is er bijzonder veel hoofdruimte ontstaan. Door de grotere hoogte kunnen de stoelen ook wat hoger staan, wat niet alleen het overzicht bevordert, maar ook een eenvoudiger instap. De stoelen zelf zijn fantastisch. Ze zijn lekker groot en prima verstelbaar en bieden voldoende ondersteuning. Goed toeven Het dashboard is netjes en overzichtelijk ingedeeld, maar is zeker geen toonbeeld van originaliteit. Belangrijker zijn echter praktische aspecten zoals het royale dashboardkastje en de diverse opbergvakken in het interieur. Zowel voorin als achterin is het goed toeven in de Fransoos. Door de lange wielbasis is er veel ruimte voor de onderdanen. De beschikbaarheid van hoofdruimte is inmiddels voldoende toegelicht. De bagageruimte, die met het openen van de royale achterklep ontsloten wordt, meet een inhoud van 456 liter. Dat laatste is opvallend, want de lijnvoering van de C5 suggereert dat de auto een sedan is, terwijl het hier onmiskenbaar een heuse hatchback betreft. Citroën levert de C5 in drie uitvoeringen. De C5 Ligne Séduction is leverbaar in combinatie met de 1,8 liter benzinemotor en de twee minst krachtige dieselmotoren met als standaarduitrusting onder meer ABS, twee airbags, sidebags voorin, windowbags, elektrisch bedienbare voorramen, elektrisch bedienbare en verwarmde buitenspiegels en centrale portiervergrendeling met afstandsbediening. De Ligné Prestige is 4000 gulden duurder, maar voegt daaraan items zoals elektronisch geregelde airconditioning, mistlampen in de voorbumper, boordcomputer, radio/cd-speler, armsteunen voor en achter en leeslampjes toe. Top of the line is de C5 Exclusive, die voorzien is van een lichtmetalen velgen, lederen stuurwiel, houtfineer decoratiepanelen, cruise control, xenonkoplampen en een alarmsysteem. Indrukwekkend De C5 is een indrukwekkende auto. De Citroën behoort niet alleen tot de grootste in zijn klasse, maar neemt bovendien een toonaangevende positie in wanneer comfort als maatstaf genomen wordt. Verder klopt de prijsstelling als een bus. De hier gepresenteerde C5 2.2 HDi is weliswaar relatief duur, maar voor 55.990 gulden levert Citroën de C5 2.0 16V Exclusive, die daarmee een uitstekende positie inneemt ten opzichte van rivalen zoals de Volkswagen Passat en de Renault Laguna. Temeer daar de C5 simpelweg onderscheidend is. Zoals het een echte Citroën betaamt. Citroën C5 2.2 HDi: 74.690 |
Techniek
Cilinderinhoud: 2179 cc; maximumvermogen: 98 kW/136 pk bij 2000 tpm; maximumkoppel: 314 Nm bij 2000 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 10,2 seconden; topsnelheid: 205 km/h.
Maten
Lengte: 4618 mm; breedte: 1770 mm; hoogte: 1476 mm; wielbasis: 2750 mm; gewicht: 1460 kilogram; houderschapsbelasting: 649 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 456 liter; brandstoftank: 68 liter.
Prijs
Citroën C5 2.2 HDi: 74.690
Positief
-veersysteem, - stoelen - motor - uitrusting
Minpunten
- onoverzichtelijke carrosserie
Alternatieven
 Saab 9-3 S 2.2 TiD Luxury 78.500
 Volvo S60 2.4D Intro Edition 78.849
 Rover 75 2.0 CDT Club 76.490
|