Auto 6 april 2001

„Max heeft een trekkracht en een minimale bodemdruk”

De duizendpoot die overal komt

Door M. A. Dijkstra
Met een gangetje van zo'n 20 km per uur hobbelt het voertuig over het ongelijke terrein. Opeens verandert de zanderige bodem in een modderige brij. Onverstoorbaar grommend rijdt de zeswielige alleskunner er simpelweg doorheen. In de verte doemt een brede sloot op. Bestuurder Ton Scholten van Hobbyrent uit Bemmel verblikt noch verbloost. Hij stuurt zijn mobiel het water in en vaart kalm naar de overkant. „Max komt overal”, verklaart de enige importeur van het vaar-voertuig.

Een goede beschrijving van Max is moeilijk te geven. Neutraal verwoord, zou je kunnen zeggen dat het een amfibievoertuig is. Daarmee doe je hem echter toch tekort. Het is meer een kruising tussen een tractor, een jeep en een boot. Scholten typeert Max liefkozend als „mijn werkpaardje, mijn duizendpoot”. Qua uiterlijk lijkt hij nog het meest op een kever die met olijke oogjes de wereld in tuurt. Als hij door het water vaart, is het echter alsof er een krokodil op het oppervlak drijft. Je ziet dan alleen het bovenste deel van de carrosserie en de koplampen.

De eigenaar van Hobbyrent in het Betuwse Bemmel noemt zijn kennismaking met Max „liefde op het eerste gezicht.” Hij kocht er een vanwege de „leukigheid” en plaatste een advertentie waarin hij hem te koop aanbood. Vanwege de enorme stroom telefoontjes besloot hij de rijdende alleskunner te importeren. In Amerika, waar het vaar-voertuig is 'geboren', leerde hij de talloze mogelijkheden beter kennen. „Je kunt Max echt overal voor inzetten. Met zijn 14 tot 25 pk trekt hij met gemak 2 ton achter zich aan. Hij is uit te rusten met diverse accessoires, zoals grasmaaiers, kunstmeststrooiers, sneeuwschuivers en ga zo maar door. Een groot voordeel is dat hij overal kan komen. Max beklimt heuvels waar gerenommeerde terreinwagens blijven steken. Hij kan door de hoogste sneeuw en de diepste moerassen. Zeker als je er rupsbanden of tracks onder legt. Vanwege de lage bodemdruk –slechts 40 gram/cm2– laten zijn zes aangedreven wielen geen sporen na bij een tocht door een weiland. Handig voor boeren en fruittelers met drassig land! Verder voelt de Max zich in het water net zo thuis als op het land.”

Bediening
Onder het motto ”Max varen of rijden, het kan beide” introduceerde Scholten zijn 'duizendpoot' in augustus 2000 op de Nederlandse markt. „Toentertijd had ik alleen de Max II in de aanbieding. Dat is een uitvoering voor twee personen. Sinds twee weken heb ik nog twee andere types in de schuur staan: de Max IV en de Buffalo. Eerstgenoemd type is 25 centimeter langer dan de Max II en geschikt voor vier personen. De Buffalo heeft als extra een laadruimte van 1,25 x 1,40 meter, waardoor de gebruiker veel gereedschap of andere spullen kan meenemen. De verschillende types variëren van 14 tot 25 pk.”

Vergeleken met andere All Terrain Vehicles (ATV's) is de Max vrij veilig. De bestuurder zit in een kuip en heeft de beschikking over een gordel. Bovendien kan de Max wel een stootje hebben. Verder is het voertuig gemakkelijk te bedienen. Hij schakelt automatisch en het sturen gaat via twee stangen die het remsysteem op de beide zijden bedienen.

Rattenvanger
Hoewel Scholten de enige importeur is, is hij niet de eerste. „Al in de jaren '70 was er een Friese meneer die een Max in zijn bezit had. Hij was er wild enthousiast over en liet er nog meer naar Nederland komen. Helaas overleed hij niet lang daarna. De exemplaren die hij had laten invoeren, worden tegenwoordig door de Friese Elfstedenvereniging gebruikt. Ze zijn ideaal als sneeuwschuiver op het ijs. Mocht je erdoor zakken, dan blijf je droog.”

In totaal heeft Scholten twaalf Maxen verkocht. De allereerste kon hij kwijt aan rattenvanger Hugo Schortingshuis op het eiland Tiengemeten in het Haringvliet. Deze is erg enthousiast over zijn nieuwe hulp. „Het amfibievoertuig is ideaal voor de uitoefening van mijn beroep. Vroeger moest ik alles te voet doen. Dat schoot ten eerste niet op en ten tweede kon ik sommige sloten en kreken maar moeilijk bereiken. Met de Max kom ik overal en maak ik veel meer kilometers op een dag. Het is ook handig dat ik veel meer klemmen kan meenemen. Als rattenvanger in een natuurgebied moet je ervoor oppassen dat je de flora en fauna niet verstoort. Ook dit is geen probleem. De Max laat geen sporen achter.”

Bijbootje
Andere klanten zijn een Duits pretpark en de eigenaar van een jacht. „De eerste was vooral geïnteresseerd vanwege de veiligheid van de Max. Ook kinderen kunnen er goed mee uit de voeten. De jachteigenaar gebruikt het voer-vaartuig als bijbootje. Inmiddels is er al weer een aantal nieuwe orders binnen. Eentje komt van een invalide mevrouw die in de duinen woont, een andere van een jachtopziener in de Biesbosch die problemen heeft met zijn enkel.

Max is standaard voorzien van koplampen, achterlichten, traploze versnelling, elektrische start, trekhaak, stalen chassis en een vrijwel onbreekbare carrosserie van polyethyleen. Extra opties zijn onder meer rolbeugel, neerklapbaar windscherm, cabriodakje, transporthoes, gereedschapsrekje, laadbak, rolkooi en elektrische lier. De Max II is verkrijgbaar vanaf een kleine 20.000 gulden. De Max IV gaat vanaf 26.000 gulden over de toonbank en voor de Buffalo moet de koper ten minste 39.000 gulden neertellen. Aan verzekeringskosten (WA) is de koper zo'n 250 gulden per jaar kwijt. Prettige bijkomstigheid is dat de bestuurder geen rij- of vaarbewijs nodig heeft. „De wet heeft hierin nog niet voorzien”, aldus Scholten. In theorie is het dus mogelijk dat kleine Jan de sloot achter de boerderij oversteekt, via de grote weg naar het winkelcentrum rijdt en een halfje bruin voor moeder haalt. Of het verstandig is, is een tweede.