Auto | 6 april 2001 |
Uitgebreide Mercedes-Benz C-klasseDoor Arno Witvliet Een kwart miljoen Combi's van de C-klasse is sinds 1996 uit de fabrieken gerold voordat een nieuweling de fakkel overnam. Pakweg eenderde van alle kopers van een C-klasse koos voor deze ruimhartige variant, waarbij overwegingen als uitstraling en functionaliteit de doorslag gaven. Vooral het eerste geldt in toenemende mate als een belangrijk aankoopargument. Meer dan ooit leggen de media de nadruk op de kwaliteit van het leven, waarbij vrije tijd als een belangrijke pijler beschouwd wordt. Het wordt natuurlijk pas echt interessant wanneer deze beschikbare tijd wordt ingevuld met allerlei actieve en sportieve liefhebberijen, waarvoor een royaal dan wel competent vervoermiddel nodig is. Soms is enkel de suggestie al voldoende. Het enorme aantal multi purpose vehicles en sports utility vehicles op de vaderlandse wegen wordt immers echt niet alleen bestuurd door vaders van kroostrijke gezinnen en natuurliefhebbers met boswachteraspiraties. Op het succes van dit slag praktische vervoermiddelen surft ook de traditionele stationwagen mee. Was de stationwagen vroeger het vervoermiddel bij uitstek voor allerlei ambachtslieden, middenstanders en vertegenwoordigers, inmiddels spoeden zich consultants, advocaten, accountants en managers in de brede zin van het woord per stationwagon van afspraak naar afspraak. Met op de achterbank de notoire lederen attaché. De achterklep gaat enkel zaterdagmorgen open en dicht, wanneer de wekelijkse boodschappen in- en uitgeladen worden. Plezierig De Combi is een kloeke auto, die zomaar 20 centimeter langer is dan zijn vierdeurs broertje. Lengte die volledig ten goede gekomen is aan de laadruimte, die met een inhoud van 470 liter voor geen kleintje vervaard is. Desgewenst kan de achterbank worden neergeklapt, waardoor niet alleen een vlakke laadvloer maar ook een beladingsvolume van maar liefst 1384 liter ontstaat. Het geheel is naar goede traditie uitstekend afgewerkt en bovendien smaakvol gestoffeerd. Onder een luik bevindt zich extra laadruimte, waarin zelfs een handig inklapbaar kratje opgeborgen is. Nadere bestudering van de documentatie leert dat dit slimme detail tot de standaarduitrusting van iedere C-klasse Combi behoort. Ten opzichte van zijn voorganger beschikt de nieuweling over een degelijk en bijzonder plezierig te bedienen afdekzeil voor de bagageruimte. In de vorige C-klasse Combi diende de vakantiebagage nog met behulp van een knullig en kreukelig zeiltje aan het oog van al te nieuwsgierige passanten onttrokken te worden. Hetgeen trouwens maar ten dele lukte, doordat de zijkanten niet goed op de wand aansloten. Nu is er sprake van een degelijk zeil, dat in rails loopt en automatisch vergrendelt. Ruim een ton En dan is de lijst met opties nog niet helemaal uitgeput. Voor die ruime ton is de auto overigens wel voorzien van ABS, elektronisch stabiliteitsprogramma, airbags, sidebags in de voorstoelen, boordcomputer, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch bedienbare voorstoelen, regensensor en mistlampen in de voorbumper. Van tobben is dus geen sprake. Dat laatste betreft overigens niet alleen het uitrustingsniveau. De 2,7 liter direct ingespoten vijfcilinder turbodieselmotor levert een maximumvermogen van 125 kW/170 pk bij 4200 tpm en een nog indrukwekkender koppel van 370 Nm tussen 1600 en 2800 tpm. Binnen 9,3 seconden speert de 1650 kilogram zware Duitser naar een snelheid van 100 km/h, om vervolgens probleemloos door te halen naar een topsnelheid van 224 km/h. Imponerende auto trouwens, zo'n C270 CDI. In tegenstelling tot zijn gedoodverfde uitdagers Audi A4 en BMW 3-serie, voelt de C-klasse groter aan dan hij in werkelijkheid is, terwijl de dieselgestookte krachtpatser daaraan een indrukwekkende dosis onverschrokkenheid toevoegt. Goedkoop is de auto helaas niet. Dat is een Mercedes ook nooit geweest. Maar dat de auto meer value for money biedt dan voorheen, is een stelling die zonder veel moeite gestaafd kan worden. |
![]() |