Opvallende FransoosDoor Arno Witvliet Créateur d'Automobiles. Met deze welluidende, maar weinig bescheiden slogan probeert Renault zich als onderscheidend en vooruitstrevend autofabrikant te promoten. Baanbrekend design en spraakmakende technologie vormen de pijlers waarop Renault haar imago wil bouwen. De nieuwe Renault Laguna bijt het spits af.
In de ogen van Renault is de wereld al grijs genoeg. Daarom heeft de Franse fabrikant besloten om van design een speerpunt te maken. Saaiheid is afgezworen en originaliteit is voortaan een vanzelfsprekendheid bij de ontwikkeling van nieuwe modellen. Renault heeft ook een reputatie hoog te houden. Zo is de Espace de grondlegger van het uiterst lucratief gebleken segment van de multi purpose vehicles. Ruim een decennium later legde het Franse concern met de Scénic de basis voor een nieuw segment, waarop de massa zich vervolgens vol overgave stortte. De Espace en de Scénic hebben nog altijd een dominante positie in hun klasse. Ook voor de nabije toekomst heeft Renault het een en ander in petto. Nog dit jaar kunnen we de futuristische Avantime op het Nederlandse wegennet verwachten. Nu al timmert Renault flink aan de weg met advertenties en commercials, om de overwegend traditioneel ingestelde consument alvast te laten wennen aan de controversiële styling. Het nieuwe topmodel VelSatis werd deze maand tijdens de autotentoonstelling van Genève onthuld, terwijl de auto pas begin volgend jaar leverbaar wordt. Wat de styling betreft is bij beide modellen resoluut gebroken met de heersende opvattingen. Of de techniek gelijke tred houdt met de styling moet te zijner tijd nog worden vastgesteld. Moed De tweede generatie Renault Laguna is een opvallende verschijning. Het getuigt van moed om een volumemodel met een progressief gestileerd koetswerk in de markt te zetten. Het segment, waarin de Laguna de strijd moet aanbinden met auto's als de Volkswagen Passat en de Ford Mondeo, kent immers een tamelijk conservatief ingestelde kopersgroep. De Laguna en de Laguna Grand Tour vallen echter in positieve zin op. De auto's ogen niet alleen modern en gespierd maar zijn vooral in donkere kleuren gedistingeerde verschijningen. Fraai zijn de brede 'heupen', die ook bijvoorbeeld de grote Volvo's een stoer voorkomen geven. Karakteristiek zijn verder de scherp gesneden koplampen, die aan weerszijden van een markante grille geplaatst zijn. De achterzijde van de Laguna is wat minder sterk vormgegeven. De ruimhartiger Laguna Grand Tour daarentegen maakt dat aan de achterzijde echter zonder meer goed. Onder de motorkap van de beproefde Fransoos arbeidt een 1,8 liter viercilinder zestienklepper. Wanneer we de 152 kW/210 pk sterke 3,0 liter zescilinder krachtpatser even buiten beschouwing laten, houdt deze machine precies het midden tussen de 79 kW/110 pk sterke 1,6 liter zestienklepper en de direct ingespoten 2,0 liter IDE-krachtbron die een maximumvermogen van 103 kW/140 pk via de voorwielen op het wegdek brengt. De 1,8 liter viercilinder levert een maximumvermogen van 89 kW/123 pk bij 5750 tpm en een maximumkoppel van 170 Nm dat 2000 omwentelingen eerder bereikt wordt. De prestaties stemmen tot tevredenheid. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h vergt 10,7 seconden, terwijl de Laguna desgewenst doorhaalt naar een topsnelheid van 203 km/h. Daar is weinig mis mee. De krachtbron is keurig stil en met een gemiddelde consumptie van 1 op 13,0 niet onnodig gulzig. De minpunten blijven beperkt. De motor zou wat soepeler en gelijkmatiger mogen oppakken en wat ons betreft zich ook wel wat vinniger mogen tonen. Voor het overige maakt de aandrijving echter een prima indruk. Comfortabel geveerd De nieuwe Renault Laguna rijdt goed. Het onderstel is comfortabel geveerd en verwerkt oneffenheden in het wegdek adequaat. In bochten blijft de wagen lang neutraal om uiteindelijk een gedoseerd opkomende onderstuurreactie te vertonen. Overhellen doet de Laguna niet noemenswaardig, dankzij een prima demping. Samengevat dus een goed en veilig weggedrag. De keerzijde van de medaille is echter dat de bestuurder hierbij te weinig betrokken wordt. Het onderstel maakt een wat zompige indruk, die verder wordt versterkt door de wat indirect reagerende en wollig aanvoelende besturingsinstallatie. De Renault Laguna kan prima meekomen met toppers als de Ford Mondeo en de Peugeot 406, zonder dit tweetal naar de kroon te steken, simpelweg omdat het hem aan dynamiek ontbreekt. De Mondeo en de 406 laten zich niet alleen actiever berijden maar verschaffen de bestuurder tegelijkertijd meer zelfvertrouwen. De reminstallatie van de Laguna functioneert naar behoren. Heerlijke voorstoelen Het interieur van de Laguna is mooi vormgegeven en maakt een gerieflijke indruk. Dat wekt gelukkig geen valse verwachtingen, want de kwaliteit van het meubilair is boven elke twijfel verheven. De Laguna Dynamique is van twee heerlijke voorstoelen voorzien. Ze zijn niet te hard en niet te zacht en omsluiten door hun vormgeving op een voortreffelijk manier lijf en leden. De verstelmogelijkheden zijn goed, al zou een hoekverstelling op de bestuurdersstoel welkom zijn. Het dashboard is mooi en overzichtelijk ingedeeld. De bediening van de diverse functies laat aan duidelijkheid niets te wensen over. Toppers zijn de programmeerbare cruise control en het zogenaamde Renault Card-systeem, dat de traditionele sleutel overbodig maakt. De duurste uitvoeringen kennen een variant waarbij de auto zichzelf ontgrendelt en vergrendelt wanneer de drager van de slimme kaart de auto nadert of zich ervan verwijdert. De overige versies moeten het stellen met een eenvoudiger uitvoering, waarbij de kaart in de lezer gestoken moet worden en de motor vervolgens met een startknop gestart en gestopt kan worden. Een voorbeeld dat navolging verdient. De Laguna oogt van binnen ruimer dan hij in werkelijkheid is. Voorin is er voldoende ruimte voor hoofd en benen maar achterin raakt de kruin van langere passagiers het plafond. De bagageruimte is met een inhoud van 430 liter echter weer ruimschoots toereikend. Royale standaarduitrusting Renault heeft goed begrepen dat een middenklasser van dit kaliber tegenwoordig een royale standaarduitrusting moet hebben. De Laguna Authentique getuigt als basismodel overtuigend van dit besef. Vanaf 44.495 gulden is de Laguna standaard voorzien van ABS met elektronische remkrachtverdeling, twee airbags, sidebags, headbags, mistlampen in de voorbumper, boordcomputer, cruise control, lederen stuurwiel en elektrisch bedienbare voorramen. De Laguna Expression vergt een extra investering van 3000 piek en voorziet dan in airconditioning, elektrisch bedienbare ramen achterin, elektrisch verwarmde en inklapbare buitenspiegels en velours bekleding. Niveau Dynamique is leverbaar vanaf de Laguna 1.8 16V en is opnieuw 3000 gulden duurder, maar dan wel voorzien van een radio/cd-speler, prachtige lichtmetalen velgen, automatisch geregelde airconditioning en een sportstuur. De Laguna 1.8 16V Privilège is leverbaar vanaf 56.995 gulden en ten opzichte van de Dynamique standaard onder meer voorzien van een boordcomputer met spraaksynthese, een controlesysteem voor de bandenspanning, parkeersensoren in de achterbumper en de handsfree functionaliteit van de Renault Card. Topmodel Laguna Initiale, vanaf 68.995 gulden, wordt niet alleen aangedreven door de 2,0 liter IDE-motor, maar is tevens voorzien van lederen bekleding, xenonverlichting, elektrisch bedienbare en verwarmde voorstoelen, metallic lak, lederen bekleding en een navigatiesysteem. De tweede generatie van de Renault Laguna maakt indruk, vooral op het eerste gezicht. De auto is breed en stoer maar tegelijkertijd uitdagend en gedistingeerd. De styling verdient een compliment, waarbij de Laguna Grand Tour nog een tikkeltje hoger kan worden aangeslagen dan de vijfdeurs Laguna. Verder is de Laguna een plezierige en comfortabele, maar geenszins opzienbarende auto. De Laguna verzet immers geen bakens in het segment waarin vandaag de dag de lat indrukwekkend hoog ligt, de slimme Renault Card ten spijt. Van een Créateur d'automobiles mogen niet alleen baanbrekende ontwerpen, maar ook baanbrekende auto's worden verwacht, en dat laatste is de nieuwe Laguna niet. Renault Laguna 1.8 16V Dynamique 53.495 |