Auto | 23 maart 2001 |
Audi A6 2.8 Multitronic: krachtpatser met cvtDoor Arno Witvliet De Daffodil met jarretelaandrijving was destijds een begrip. Vooral dames op gevorderde leeftijd vielen massaal voor dit icoon uit de vaderlandse automobielgeschiedenis. Iedere handeling die de aandacht van de weg af zou leiden gold in deze doelgroep immers als bron van potentieel gevaar. Het pientere pookje groeide derhalve al snel uit tot een begrip waarvan de dagelijkse realiteit voornamelijk voorbehouden bleef aan senioren. De continu variabele transmissie (cvt) kent, in tegenstelling tot de traditionele tandwielparen, slechts één flexibele duwband, waardoor het aantal mogelijke overbrengingsverhoudingen oneindig groot is. Het centrale onderdeel wordt variator genoemd. Dit is een V-riemachtig element dat tussen twee paren zijdelings verschuifbare, conische schijven ligt. Elk paar vormt als het ware een poelie. Door wijziging van de afstand tussen deze schijven verandert de diameter van die poelie, waardoor de omtreksnelheid van de V-riem kan variëren. Voordeel van het systeem is dat het aandrijfvermogen zonder directe vaste verbinding van de ingaande op de uitgaande as overgebracht wordt. Duwband Tijden veranderen en opvattingen doen dat ook. Audi rekent in één klap af met bovenstaande overwegingen. Een dikke 2,8 liter zescilinder met een maximumvermogen van 142 kW/193 pk is immers wel even wat anders dan hardwerkende viercilindertjes. Dat de cvt van weleer eerder zijn weg vond in auto's zoals de Ford Fiesta, Nissan Micra en Fiat Punto mag genoegzaam bekend geacht worden. Dat kloeke zescilinderkrachtpatsers nu gecombineerd kunnen worden met een dergelijke techniek, is echter opzienbarend. De kracht van Audi's Multitronic ligt in het feit dat de gebruikelijke duwband met lamellen vervangen is door een plaatjeskettingband. Deze is volledig van staal gemaakt, maar is desalniettemin net zo buigzaam als een V-riem. De plaatjeskettingband is veel sterker dan een duwband van lamellen en is derhalve in staat aanzienlijk hogere koppels en krachten over te brengen. Bovendien kan de plaatjeskettingband over een nog kleinere omtrek geleid worden dan andere duwbanden, met als voordeel dat het overbrengingsbereik van krachten en koppel verder verruimd wordt. Toerental Een en ander is afhankelijk van de informatie die de elektronica afleidt uit het rijgedrag van de bestuurder. De multitronic stemt zijn werking niet alleen af op bewegingen van het gaspedaal, maar ook op externe condities zoals stijging, daling en belading. Audi claimt niet alleen een schokvrij en extreem dynamisch schakelgedrag, maar tevens een snellere acceleratie en een lager brandstofverbruik dan conventionele handgeschakelde en automatische transmissies. Handbediening De Multitronic is derhalve een comfortdrager van jewelste. De kiene transmissie neemt letterlijk alle schakelactiviteiten onmerkbaar uit handen. Wie echter de verleiding voor handbediening niet altijd kan weerstaan, komt in de Audi ook aan zijn of haar trekken. Er is een zesversnellings schakelfunctie ingebouwd. Een hogere versnelling kan met het aantikken van de selectiehendel worden geactiveerd. Afhankelijk van de gekozen versnelling heeft Audi immers het regelapparaat dusdanig geprogrammeerd dat op de variator een voorgeschreven waarde wordt ingesteld en vastgehouden. Ook voor de manuele bediening geldt dat de Multitronic soepel en schokvrij functioneert. Audi vraagt ten opzichte van een A6 met handgeschakelde vijfversnellingsbak een meerprijs van 6100 gulden voor de Multitronic-versie. Opvallend is dat Audi de Multitronic alleen levert in combinatie met voorwielaandrijving. Kopers van Audi's Quattro met een voorkeur voor automatisch schakelen moeten het vooralsnog stellen met een traditionele vijftrapsautomaat met Tiptronic. Optiepakketten Voor de zescilinder Exclusive moet 3000 gulden worden doorgespaard, maar daar staan dan wel xenonkoplampen en parkeersensoren tegenover. Voor de indrukwekkende 2,7 liter vijfcilinder turboversie en de 4,2 liter achtcilinder zijn afwijkende aanbiedingen gemaakt. De Audi A6 is leverbaar vanaf 84.700 gulden. Voor een A6 Multitronic moet 90.800 gulden worden betaald. |
![]() |