Auto 16 maart 2001

Autoverkoop

De eerste twee maanden van 2001 daalde het aantal verkochte nieuwe auto's in Nederland met 21,3 procent ten opzichte van januari en februari vorig jaar.

De vijf grootste dalers zijn de Aziaten Kia (-69,6 procent), Daewoo (-62,0 procent), Honda (-59,3 procent), Daihatsu (-56,6 procent) en Mazda (-53,4 procent). In de dalende markt waren er ook merken die hun verkoop wisten op te krikken. Skoda is de winnaar, met een stijging van 61,1 procent.

Ook GM USA (+27,9 procent), Land Rover (+19,6 procent), Porsche (+18,8 procent) en Volvo (+15,6 procent) deden het goed.

Van de merkentop-3 deed alleen Renault het slechter dan het gemiddelde met een daling van 25,8 procent. Opel verkocht 14,5 procent minder auto's en bij VW daalde de verkoop met 19,9 procent. (Bron: AutoVisie)