Seat Arosa 1.4 TDi: fris, vlot en zuinigDoor Arno Witvliet Het kleintje van Seat is in een nieuw jasje gestoken. De ietwat saaie Arosa van weleer is ineens een frisse en vlotte verschijning geworden. Met de nieuwe direct ingespoten turbodieselmotor onder de motorkap gaan zuinigheid en vlijt bovendien hand in hand.
Seat heeft de Arosa een opfrisser gegeven waardoor het Spaanse kleintje beter aansluiting kan vinden met de rest van het modellenprogramma. Met de komst van de Toledo en de Léon is het immers voorgoed gedaan met de oubolligheid van weleer. Seat bouwt nu immers met overtuiging de sportieve varianten op de degelijke, maar weinig sprankelende Volkswagen-thema's. Het duo Lupo en Arosa stond in dat licht bezien dan ook altijd wat vreemd tegenover elkaar. De Lupo gold immers als de olijkerd van de twee, terwijl de Arosa een wat soberder en strenger uitstraling had. De rollen zijn vandaag de dag weer omgekeerd en doen derhalve meer recht aan de positionering van Seat. De voorzijde is opnieuw vormgegeven en oogt lekker stoer. Vier ronde pitten priemen achter een helder glaasje de wereld in, terwijl bij de duurdere varianten nog eens twee ronde mistlampen voor extra zicht en uitstraling zorg dragen. De achterlichten bevinden zich eveneens achter helder glas en zijn in vrolijke vlakken onderverdeeld. Het dashboard is nieuw en bestaat uit ronde klokken die à la Lupo onder een stevige overkapping zijn geplaatst. De kwaliteit en de wijze waarop een en ander in elkaar steekt, maken indruk. De Arosa is al met al vrolijker dan voorheen. Turbodiesel Nieuw is ook de direct ingespoten 1,4 liter driecilinder turbodieselmotor die een maximumkoppel van 55 kW/75 pk bij 4000 tpm via de voorwielen op het wegdek weet te brengen. Het maximumkoppel bedraagt 195 Nm bij 2200 tpm. Met al dit vermogen sprint de Arosa in 12,1 seconden vanuit stilstand naar 100 kilometer per uur. Bovendien is de auto goed voor een topsnelheid van 170 km/h. Het is dus geenszins tobben geblazen in Seats kleinste. Het machientje draait als een zonnetje en zorgt voor meer dan voldoende spierkracht. Ondanks het typische driecilindergeluid bevalt de krachtbron simpelweg uitstekend. De machinerie reageert lekker op het gaspedaal en toont zich met een gemiddelde consumptie van 1 op 19,8 ook nog eens bijzonder spaarzaam. De nieuwe Arosa 1.4 TDi is niet alleen een vlotte auto maar laat zich daarnaast lekker berijden. De auto heeft een vertrouwd weggedrag en het onderstel voorziet in voldoende comfort. Daarnaast laat de Arosa zich alleszins bevredigend de hoek om jagen. Achterbank Standaard is de Arosa 1.4 TDi voorzien van een toerenteller, getint glas, stuurbekrachtiging, twee airbags, hoogteverstelling van het stuurwiel, radiovoorbereiding met vier speakers, hoofdsteunen voor en achter alsmede van een in ongelijke delen neerklapbare achterbank. De Seat Arosa 1.4 TDi is leverbaar vanaf 33.495 gulden. |