Auto 23 februari 2001

Lexus RX 300: luxueus door het zand

Door Arno Witvliet
In minder dan twee jaar wist de Lexus RX 300 de harten van verwende Yankees te stelen, wat hem tot populairste Lexus maakte. In het kielzog van de concurrentie verscheept Lexus de RX 300 nu ook naar Europa. De fabrikant wil zo een graantje meepikken van het enorme succes van de zogenaamde sport utility vehicle.

De afgelopen maanden werd op deze pagina meer dan ooit hoge en vierwielaangedreven auto's onder de aandacht gebracht. De economie floreert en de consument heeft veel te besteden. Autofabrikanten hebben dat goed begrepen en ontwikkelen in een hoog tempo auto's die niet alleen het vervoersdoel dienen maar bovendien veel rijplezier bieden. Niet alleen omdat ze excelleren in gebruiksmogelijkheden, maar vooral ook omdat ze gewoon lekker rijden.

Een recreational activity vehicle is geen terreinwagen in de traditionele betekenis. Jeep en Land Rover leveren weliswaar dure en zeer luxueuze wagens, maar hebben tegelijkertijd een naam hoog te houden als fabrikant van 4x4's die doorgaan waar anderen moeten opgeven – ”still going strong”. Ondanks het succes van de Jeep Grand Cherokee, de Land Rover Discovery en de Range Rover blijken de meeste exemplaren zich slechts zelden buiten de gebaande wegen te mogen uitleven. Een terreinvaardige constructie staat nu niet bepaald garant voor een hoog comfortniveau.

Juist in dat gat heeft het sport utility vehicle (SUV) zich genesteld. De SUV combineert de stoere uitstraling en de uitgebreide gebruiksmogelijkheden van de traditionele terreinwagen met het comfort van een gewone personenwagen. En dat je in het zand ook nog eens wat verder kunt komen, is mooi meegenomen.

Markant
De Lexus RX 300 is een uit de kluiten gewassen auto die, in tegenstelling tot concurrenten als de Jeep Grand Cherokee en de BMW X5, minder groot oogt dan hij in werkelijkheid is. Daarnaast is het een echte Lexus met herkenbare stijlelementen en een markante vormgeving.

Wat de aandrijving betreft heeft Lexus het aantal mogelijkheden beperkt gehouden. De RX 300 is enkel leverbaar met een 3,0 liter zescilinder benzinemotor die een maximumvermogen van 148 kW/201 pk bij 5600 tpm via de vier wielen op het wegdek brengt. Het maximumkoppel bedraagt 283 tpm bij 4400 tpm. Deze aandrijfbron brengt de 1765 kilogram zware Japanner in 9,2 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h, om zich niet eerder dan bij een topsnelheid van 180 km/h gewonnen te geven. De krachtbron is keurig stil en reageert meer dan vlot op neerwaartse bewegingen van het gaspedaal. Dat daarbij gemiddeld voor elke 7,4 kilometer een liter euroloodvrij nodig is, verbaast niets.

De Lexus RX 300 is een lekker rijdende auto. Hij oogt niet alleen kleiner dan hij in werkelijkheid is, hij voelt ook lichter aan dan de specificaties doen geloven. De RX 300 is een dynamisch rijdende auto waarbij comfort op de eerste plaats komt. De Lexus is aanzienlijk comfortabeler en stabieler dan concurrenten zoals de Mercedes-Benz M-klasse en de Jeep Grand Cherokee. Het veercomfort is buitengewoon goed, terwijl de RX 300 zich daarnaast meer dan verdienstelijk door een curve laat sturen. De besturing reageert mooi direct en voelt daarbij lekker communicatief aan.

De automatische transmissie maakt wat minder indruk. Tegen de heersende trend van vijf trapjes vooruit komt Lexus met een automatische viertraps transmissie waarvan de schakelmomenten ook niet altijd even logisch gekozen zijn. Lange verzetten maken de auto immers minder vinnig dan mogelijk geweest zou zijn.

Luxueus
Lexus heeft de RX 300 geheel conform zijn gewoonte voorzien van een luxueus interieur. Leer en houten decoratiepanelen zetten de toon. Het dashboard steekt solide in elkaar en is overzichtelijk ingedeeld, maar kan niet geheel verhullen dat de RX 300 alweer zo'n twee jaar meedraait. De onlangs gepresenteerde LS 430 maakt een modernere indruk.

Behalve smaakvol en elegant is het interieur vooral gerieflijk. Er is zowel voorin als achterin meer dan voldoende ruimte beschikbaar en Lexus heeft prima meubilair gemonteerd. Daarnaast zijn er verrassende details zoals de multifunctionele tunnelconsole tussen de voorstoelen, die behalve bekerhouders en twee schuiflades ook een asbak en een heuse 12-voltaansluiting herbergt.

Lexus heeft de RX 300 een meer dan royale uitrusting meegegeven. Zo zijn zaken zoals ABS met EBD, traction control, vehicle stability control, airbags, sidebags in de voorstoelen, automatische airconditioning, lederen stuurwiel, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, elektrisch verstelbare voorstoelen, audiosysteem met cd-speler, lichtmetalen velgen en een automatische transmissie bij de prijs inbegrepen. Vanaf 124.065 gulden verwisselt de RX 300 van eigenaar.

Dat is uiteraard niet de auto die je wilt, dus koop je voor 134.160 gulden de RX 300 Executive. Want zonder lederen bekleding, stoelverwarming, houten interieurpanelen en een maatje grotere lichtmetalen velgen wil je natuurlijk niet de weg op. Alleen metallic lak, een elektrisch bedienbaar schuif-/kanteldak en een geïntegreerd dvd-navigatiesysteem staan dan nog op de optielijst.