Auto 23 februari 2001

Frans merk Voxan zet twee types op de markt

Motor met
onverwachte herkomst

Door C. Kaai
Fransen hebben vrijwel alles in huis. Bergen om te skieën, strand en zee voor recreatie, een eigen auto-industrie, Franse kaas en wijn. Als je Fransman bent, heb je de rest van de wereld eigenlijk niet nodig. Tenzij je motor wilt rijden. Aan deze tekortkoming maakte Jaques Gardette een einde.

Voxan, een nieuwe eend in de motorbijt. En daarbij vooralsnog het enige en jongste Franse motormerk. Oprichter Gardette stond met zijn professionaliteit –hij is een geslaagd industrieel– en hartstocht voor motoren aan de basis van het bedrijf.

De filosofie achter de naam van zijn motor is eenvoudig. De V staat voor V-twin, het type motorblok dat Gardette gebruikt. De rest heeft geen betekenis, maar is zodanig dat de naam ook over de (Franse) grens goed kan worden uitgesproken. ”Voxan” dus. Naast de oprichter zijn onder andere Caisse des Depots (een financiële instantie van de Franse staat) en Dassault Aviation (luchtvaartindustrie) aandeelhouders van de jonge motorfabriek.

Verfijnde techniek moet de Voxan onderscheiden van de concurrentie. Om op de huidige markt te overleven, is dat echter te weinig. Dus moet de „Franse spirit” van de motor de rest doen. Daarin zit een lichte ondertoon van „wij Fransen hebben alles. De Franse auto bijvoorbeeld, heeft niets in zich van de beroemde Italiaanse modellen, noch van de Duitse robuustheid. Het is een 'Fransman', wat wordt geassocieerd met comfort, bruikbaarheid en efficiëntie”, aldus Gardette.

Laag eigen gewicht
Met de nieuwe motor is het al niet anders. Hij combineert comfort en kwaliteit met een relatief laag eigen gewicht. Met de V-twin als aandrijfbron is de Voxan een van de beste motoren op de markt, beweert de producent. „Hij is vloeiender gelijnd dan een Italiaanse, lichter dan een Duitse en heeft meer karakter dan een Engelse motorfiets.”

In eerste instantie richtte Voxan zich op de Franse markt. Dit jaar is de Europese markt aan de beurt. Daarna volgen de Verenigde Staten en Japan. Importeur voor de Benelux is Greenib, dat in januari met de verkoop startte.

Voxan brengt twee modellen op de markt: de Roadster als eerste motor, een CaféRacer als tweede model. Beide motoren zijn voorzien van hetzelfde blok, een V-twin die 100 pk oplevert bij 9000 toeren. Het blok is ontwikkeld door Voxan en Sodemo company, een bedrijf dat bekendstaat om de racemotoren van Renault. Alain Chevallier bouwde een chassis om het blok heen. Chevallier heeft naam en faam in de wereld van racemotoren.

De Franse nieuwkomer in de motorbranche kon in 1997 het eerste prototype tentoonstellen, om in de lente van het jaar erop de fabricage te starten. In juli vorig jaar werden de eerste Roadsters geleverd. Kort daarna volgde de CaféRacer. Het is de motorbouwer dus gelukt om in relatief korte tijd twee eigen modellen op de markt te zetten. Nu rollen er dagelijks tien motoren van de productieband.

Cilinderhoek
Wat het motorblok betreft onderscheidt de V-twin zich niet bepaald. Bovenliggende nokkenas, vloeistofkoeling en inhoud (996 cc) komen meer voor. Wel is de hoek waaronder de cilinders zijn geplaatst anders dan anders. Voxan koos voor een hoek van 72 graden, samen met het gebruik van lange drijfstangen, wat volgens de fabrikant minder vibraties geeft dan bijvoorbeeld een hoek van 90 graden.

De bijna 1000 cc wordt door een uitgesproken korte slag van 98 maal 66 millimeter bereikt. Dat maakt het draaien van veel toeren gemakkelijk en een hoog toerental betekent veel vermogen. De cilinders zijn van aluminium, de binnenkant is behandeld met Nikasil, een legering van nikkel en silicium. Deze behandeling moet de cilinders slijtvast maken en ervoor zorgen dat de warmte goed wordt afgevoerd.

Duopassagier
De Roadster is een gemakkelijk te berijden motor. De duopassagier mist een rubber laagje op de voetsteunen. De bestuurder heeft dit echter wel en voelt daardoor erg weinig van de trillingen van de motor, als deze er al zijn.

De CaféRacer geeft direct bij het opstappen het gevoel veel bochtenwerk te willen doen. Op een slingerend dijkje bijvoorbeeld komt deze motor dan ook helemaal tot zijn recht. Duidelijk eentje voor het sportievere rijgedrag. Het stuur en de voetsteunen zijn verstelbaar, waardoor de berijder een prettige zithouding in kan stellen. De door Brembo geleverde remmen zorgen bij beide motoren voor een prettig remgedrag, waarbij de motor weinig vooroverduikt.

De Roadster is leverbaar in blauw, zwart en bordeaux, terwijl de CaféRacer in zilver, zwart of champagne te verkrijgen is. Wie deze nieuwe Europese motortelg in de garage wil hebben, mag voor 25.990 gulden een Roadster ophalen. Een CaféRacer kost 1000 gulden meer.