AutoRai 2001 is vooral show met nationale nieuwigheden
Trapauto's en bolides onder één dakDoor Arno Witvliet Met het mysterieuze maar welluidende thema Feel the magic wheels of freedom (Voel de magie van de vrijheid op wielen) zwaaiden de deuren van de AutoRai 2001 donderdag open voor het grote publiek. Elf dagen lang staat het Amsterdamse tentoonstellingscomplex in het teken van de heilige koe. De honderdduizenden bezoekers kunnen hun hart ophalen bij al dat automobiele lekkers.
Ondanks alle internationale pretenties van de organisatie is en blijft de tweejaarlijkse AutoRai vooral een nationale aangelegenheid. Sinds jaar en dag bewaren autofabrikanten hun belangrijkste noviteiten voor de internationale autotentoonstelling in Genève, die zo'n drie weken na de AutoRai wordt georganiseerd.
In haar persdocumentatie maakt de organisatie van de Amsterdamse tentoonstelling dan ook meer dan eens gewag van nationale noviteiten. Het gaat dan met name om auto's die al eerder aan het publiek zijn getoond, maar die hun opwachting in de Nederlandse showrooms nog niet hebben gemaakt. De AutoRai brengt daarnaast natuurlijk het nagenoeg complete autoaanbod onder één dak. En dat alleen al is reden genoeg om naar de hoofdstad af te reizen.Spyker
Wat brengt de industrie in Amsterdam zoal onder de aandacht? Allereerst is er de herleving van het reeds lang ten onder gegane Spyker. Decennia terug legde zich dat toe op de vervaardiging van topklasse-automobielen. Anno 2001 gaat de jongensdroom van een Nederlandse ingenieur een fraaie toekomst tegemoet. De Spyker C8 Spyder werd al eens eerder getoond, maar de C8 Laviolette beleeft op eigen bodem zijn wereldprimeur.
Ook de good old Mini is terug van weggeweest. Onder de veilige vleugels van BMW start binnenkort de productie van een compleet nieuwe Mini, die echter in één oogopslag als de enige echte voortzetting van het origineel herkenbaar is. Vanaf 37.500 gulden wordt een Mini eigendom, waarin voor het eerst in de geschiedenis een bovenmodaal lange Nederlander fatsoenlijk kan zitten.Citroën is apetrots op zijn nieuwe C5, waarvan de lijnen aan het brein van een Nederlandse ontwerper zijn ontsproten. De opvallende nieuweling is leverbaar vanaf 52.500 gulden, maar die uitvoering zul je in Amsterdam tevergeefs zoeken. Op zijn stand heeft Citroën enkel plaats ingeruimd voor de topmodellen.
Renault heeft als créateur des automobiles niet alleen de spectaculaire prototypes Initiale en Vel Satis neergezet, maar ook de futuristische Avantime, die dit jaar nog in productie zal gaan. Verder zijn de progressief vormgegeven nieuwe Laguna en Laguna Grand Tour nadrukkelijk aanwezig.Zoveelste variatie
Even verderop staat bij Suzuki de nieuwe Ignis. Deze compacte ruimtewagen is de inmiddels zoveelste variatie op een bekend thema dat autofabrikanten kennelijk nog steeds inspireert. Voor de Mazda Tribute geldt min of meer hetzelfde verhaal. Deze geciviliseerde terreinwagen is de zoveelste in een lange reeks van sports utility vehicles waar nog steeds een stijgende vraag naar is. Kia pakt flink uit met een nieuwe Mentor, die de Sephia gaat opvolgen. Wie voor ruim 50 mille de vreugde van een dikke zescilinder met automaat wil ondergaan, kan ook bij Kia terecht en moet aldaar serieus de nieuwkomer Magentis in ogenschouw nemen.
Skoda heeft zo'n beetje de helft van zijn stand volgezet met nieuwe Fabia's Combi. Deze ruimhartige variant van de Fabia ziet er niet alleen goed uit, maar is tevens het bewijs dat alle vooroordelen ten aanzien van Skoda daadwerkelijk achterhaald zijn.Naast Skoda heeft Honda zijn tenten opgeslagen, waarbij de zevenpersoons Stream en de nieuwe Civic de podiumplaatsen innemen. Honda laat technisch hoogstaande auto's zien, maar de bijbehorende prijskaartjes rekenen overtuigend af met praktijk van weleer dat Japanse auto's zo veel waar voor hun geld te bieden hadden. Hele hal
DaimlerChrysler heeft een hele hal afgehuurd om voor al zijn merken een goed onderkomen te realiseren. Te midden van prijzige Mercedessen en robuuste Jeeps staan glanzende Chryslers en eigenwijze Smarts. Chrysler presenteert de nieuwe Sebring, die de Stratus gaat aflossen. De Sebring is een echte Amerikaan, maar toont daarbij Europeser dan ooit. Vooruitlopend op een diepgaande beproeving lijkt de Sebring een aantrekkelijke auto. Voor 78 mille levert Chrysler een royale sedan met onder andere automatische transmissie, lederen bekleding, airconditioning en een 147 kW/200 pk sterke zescilinder benzinemotor.Bij broertje Mercedes-Benz krijg je voor dat bedrag net de goedkoopste C-klasse mee naar huis. Die C-klasse staat trouwens volop in de belangstelling. Mercedes-Benz toont namelijk niet alleen de fraaie C-klasse Combi, maar tevens de driedeurs Sportcoupé. Voor kapitaalkrachtige snelheidsridders is er daarnaast een fonkelnieuwe C32 AMG, die in Amsterdam zijn Europese debuut beleeft.
En voor wie alles al eens gezien denkt te hebben is er de stretched limo van Volvo. Deze extreem lang versie van Volvo's topmodel S80 is voorzien van drie zitrijen en daarmee van tweemaal drie zijportieren. Alleen geschikt om te rijden; parkeren is immers onmogelijk. Trapauto's
Bijna 80.000 vierkante meter (8 hectare) autonieuws staat je te wachten achter de deuren van het Amsterdamse tentoonstellingscomplex. Meer dan vijftig merken zijn in de hoofdstad vertegenwoordigd. Behalve de statisch gepresenteerde auto's is er net als twee jaar geleden buiten een 4x4-circuit, waar specialisten in stoere terreinwagens hun kunsten vertonen. Het magazine Autovisie heeft opnieuw een droomgarage ingericht waarin allerlei zeldzame en derhalve peperdure karossen bewonderd kunnen worden. Voor de kleine liefhebbers is er een Junior AutoRai, waar ze trapauto's van allerlei merken de sporen kunnen geven. Feel the magic wheel of freedom kan kennelijk niet jong genoeg worden ervaren. De AutoRai 2001 wordt gehouden van 8 tot en met 17 februari en is op werkdagen geopend van 11.00 uur tot 22.00 uur; op zaterdag van 10.00 tot 17.00 uur. De toegangsprijs bedraagt 25,00; kinderen tot 4 jaar gratis; kinderen van 4 t/m 11 jaar onder begeleiding 12,50. Houders van Pas 65 kunnen voor 22,50 naar binnen. Meer informatie: www.autorai.nl/beurs. |