Auto 2 februari 2001

Rust en luxe op de achterbank

Reputatie heeft meestal meer gewicht dan kwaliteit. Zeker bij de met emoties beladen aanschaf van een nieuwe vierwieler laten doorgaans nuchter calculerende mensen vooral het gevoel spreken. Wil je als uitdager van de gevestigde orde in een dergelijke markt serieus genomen worden, dan moet je de ambitie hebben de beste te zijn om de reputatie van andere merken te laten schudden op hun grondvesten. Lexus heeft dat goed begrepen, en ontwierp als recentste klapstuk het luxueuze topmodel LS 430.

Ruim tien jaar geleden kwam de Lexus LS 400 op de markt. Deze Japanse limousine was Toyota's antwoord op de peperdure karossen van Audi, Mercedes-Benz, BMW en Jaguar. Omdat Toyota zijn reputatie vooral dankte aan de vervaardiging van akelig betrouwbare maar weinig inspirerende middenklassers, werd de merknaam Lexus geïntroduceerd.

Excellente kwaliteit in combinatie met het hoogst denkbare niveau van dienstverlening waren de pijlers waarop het succes van Lexus gefundeerd zou moeten worden. Het merk had immers geen roemruchte historie en evenmin een trouwe schare klanten. Met kwaliteit dienden de gevestigde reputaties bestreden te worden.

Tien jaar later kunnen we vaststellen dat Toyota in zijn opzet is geslaagd. Lexus is inmiddels een volledig geaccepteerde speler in de markt van topklasse-automobielen. Dat neemt niet weg dat Toyota door de korte geschiedenis van het merk nog steeds genoodzaakt is zijn uitdagers met kwaliteit en service de loef af te steken.

De Lexus LS 430 is dan ook een auto met een missie. Toch oogt de imposante Aziaat niet als een ambitieuze nieuwkomer. De ontwerpers hebben geen poging gedaan de kolossale afmetingen te verhullen en hebben evenmin veel inspanningen verricht om een progressief en onderscheidend koetswerk te tekenen. De LS 430 is indrukwekkend en sober tegelijk. Hij heeft wel iets weg van de vorige generatie Mercedes-Benz S-klasse zonder de poenerige uitstraling over te nemen. Zeker in een donkere kleur is de Lexus een serieuze en voorname verschijning waarin een hooggeplaatste wereldburger zich zonder gezichtsverlies kan laten vervoeren.

Veelzeggend
Lexus levert de LS 430 enkel met een 4,3 liter achtcilinder motor, die met behulp van variabele kleptiming een maximumvermogen kan realiseren van 207 kW/282 pk bij 5600 tpm en een maximumkoppel van 417 Nm bij 3500 tpm. In slechts 6,7 seconden beweegt de 1805 kilogram wegende Japanner zich vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h, om op aanvraag een topsnelheid van 250 km/h neer te zetten. De cijfers zeggen genoeg.

Indrukwekkend is echter de afwezigheid van motorgeluid. De achtcilinder is niet of nauwelijks hoorbaar. Toyota heeft zich veel moeite getroost om inzittenden van de Lexus LS 430 zo veel mogelijk van de buitenwereld af te sluiten. Op hoge snelheden laten enkel de wind en de banden licht van zich horen. Extreem kleine toleranties tussen de afzonderlijke carrosseriecomponenten voorzien onder meer in een ultralage luchtweerstandcoëfficiënt, en in combinatie met de montage van dubbele beglazing bovendien voor een indrukwekkende rust. Tegenover al deze deugden zet de Lexus een brandstofconsumptie van een liter per 7,9 verreden kilometers.

Veercomfort
De Lexus LS 430 is standaard voorzien van elektronisch geregelde luchtvering. Dit systeem draagt zorg voor een constante rijhoogte, ongeacht belading en aantal passagiers. Het systeem werkt voortreffelijk. De Lexus LS 430 is zeer stabiel en vertoont slechts in snel genomen bochten een lichte neiging tot overhellen. De wielophanging kenmerkt zich door dubbele draagarmen, waarbij de bovenste hoger geplaatst zijn dan voorheen. Dat zorgt voor een langere veerweg en daarmee nog meer veercomfort. Vering en dempers zijn goed op elkaar afgestemd. Lexus heeft bovendien het stuurhuis verder naar voren geplaatst, zodat de respons via het stuurwiel groter is dan voorheen.

Deze wijzigingen hebben hun uitwerking niet gemist. Meer dan ooit geldt de Lexus LS 430 als een dynamisch aanvoelende en rijdende auto. Dat neemt niet weg dat Lexus bij de afstemming van het onderstel prioriteit gegeven heeft aan het comfortniveau. De imposante Japanner zweeft bijna over het wegdek, waarbij de inzittenden knap geïsoleerd worden van de buitenwereld.

De LS 430 heeft een rustgevende uitwerking op de bestuurder, maar inspireert niet tot uitdagend sturen. Wie wat meer waarde hecht aan dynamisch rijgedrag zal een BMW 7-serie of Audi A8 meer waarderen. Voor de drukbezette captain of industry die vanaf de achterbank zijn zaken organiseert, is de Lexus LS 430 een aanrader.

De bestuurder neemt plaats op een fantastisch vormgegeven zetel die in uiteenlopende richtingen verstelbaar is. Opblaasbare balgjes duwen de ruggengraat in een comfortabele positie. Groot en klein kunnen makkelijk een goede zitpositie instellen.

Massagerugleuningen
Dit soort auto's wordt vaak aangeschaft door vip's die zich laten rijden. Voor deze niet-onaanzienlijke doelgroep is voor de LS 430 het zogenaamde President Package ontwikkeld. Dit pakket voorziet tegen een meerprijs van 12.010 gulden onder meer in een elektrisch verstelbare achterbank met massagerugleuningen, elektrisch verstelbare hoofdsteunen met geheugen, separate bediening van de airconditioning en het audiosysteem, verwarmde en gekoelde stoelen, zonneschermen voor de zijruiten achter en een heuse koelbox waarin een zestal blikjes koud gehouden kan worden.

De chauffeur wordt op zijn beurt bediend met een mooi en overzichtelijk ingedeeld dashboard, waarin een 7-inch DVD-beeldscherm een dominante positie inneemt. Via dit scherm kunnen de functies van de klimaatregeling, de magnifieke Mark Levinson-geluidsinstallatie en het optionele satellietnavigatiesysteem worden aangestuurd.

Opvallend detail is de intelligente middelste uitstroomopening van het klimaatsysteem. Op basis van de gekozen temperatuur, de signalen van de temperatuursensor en de detectiesensor voor de aanwezigheid van de voorpassagier regelt de aircomodule de richting en de hoek van de middelste uitstroomopeningen.

Alle gemakken
Het zal niemand verbazen dat het 207.830 gulden kostende topmodel van Lexus standaard is voorzien van bijna alle gemakken. Zo is de luxueuze Japanner uitgerust met lederen bekleding, elektrische bediening van ramen en buitenspiegels, elektrische verstelbare voorstoelen met geheugen, stoelverwarming voor en achter, geluidsinstallatie met cd-wisselaar en zeven speakers, parkeersensoren, lichtmetalen velgen, ABS, airbags, sidebags voor en achter, headbags, cruise control en een vehicle stability control-systeem.

Tegen meerprijs zijn de genoemde President Package alsmede het navigatiesysteem met de speciale Mark Levinson-geluidsinstallatie leverbaar. Daarnaast dient de koper voor metallic lak, een smart key-toegangssysteem en een elektrisch bedienbaar glazen schuif-/kanteldak extra af te rekenen. Een volledig opgetuigde Lexus LS 430 wordt na betaling van zo'n 245 mille de showroom uitgereden.

Lexus heeft met de nieuwe LS 430 een indrukwekkende auto in huis, een absolute aanrader wanneer je als kapitaalkrachtige op de achterbank zitting neemt. Degene die met de regelmaat van de klok zelf het stuurwiel in handen neemt, zal de grote Japanner wellicht als te weinig responsief ervaren. Lexus heeft prioriteit gegeven aan een superieur comfortniveau, zonder daarbij overigens concessies te doen aan het weggedrag. Maar de wagen isoleert meer dan dat hij communiceert.

Samenvattend is de Lexus LS 430 een indrukwekkende auto waarvoor ook duizelingwekkend veel geld in rekening wordt gebracht. Toch klopt de prijsstelling van de Lexus. Want zelfs in het topklassesegment worden niet alleen kwaliteiten en reputaties gewogen.

Motor
Cilinderinhoud: 4393 cc; maximumvermogen: 207 kW/282 pk bij 5600 tpm; maximumkoppel: 417 Nm bij 3500 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 6,7 seconden; topsnelheid: 250 km/h.

Maten
Lengte: 5005 mm; breedte: 1830 mm; hoogte: 1470 mm; wielbasis: 2925 mm; gewicht: 1805 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 489 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 573 liter; brandstoftank: 84 liter.

Prijs
Lexus LS 430 ƒ 207.830

Positief
+ comfort
+ geluidsniveau
+ uitrusting
+ binnenruimte

Minpunten
- aanschafprijs

Alternatieven

Audi A8 4.2 Quattro Exclusive ƒ 215.000


BMW 740i Executive
ƒ 222.200


Mercedes-Benz S430
ƒ 244.500