Auto 26 januari 2001

Hyundai Santa Fe:
stoer, stevig én prettig

Door Arno Witvliet
Asfaltvaardige terreinachtigen zijn in. Ze komen weliswaar zelden of nooit buiten de gebaande wegen, maar alleen de suggestie al wekt bezitsdrang op. Hyundai pikt met de nieuwe Santa Fe sinds kort een graantje mee aan de onderkant van deze lucratieve markt.

Hyundai heeft een hoog tempo waar het de introductie van nieuwe modellen betreft. De Elantra is nog niet aan de tand gevoeld of de Santa Fe staat al klaar om aan een korte beschouwing te worden onderworpen. Van de vernieuwde Sonata zijn de eerste foto's inmiddels verstuurd en volgens de berichten laat Hyundai's nieuwe multi purpose vehicle evenmin lang op zich wachten. Het borrelt en bruist bij de Koreaanse producent. En dat mag ook wel, want het Aziatische merk heeft voor zichzelf de lat extreem hoog gelegd.

De jongste loot aan de stam speelt verrassend goed in op de smaak van de hedendaagse consument. Autorijden is leuk en dat mag de omgeving best weten. Een opvallende sportwagen is natuurlijk een attractie op zichzelf, maar over de praktische gebruiksmogelijkheden kun je niet echt naar huis schrijven. Een uit de kluiten gewassen terreinwagen daarentegen biedt niet alleen een fikse dosis binnenruimte, maar ziet er ook nog eens stoer en competent uit. Wanneer het oké is tenminste.

Hyundai heeft zich terdege bewust getoond van de visuele aantrekkingskracht van een hoog op de wielen staand voertuig en heeft met de Santa Fe een prettige verschijning neergezet. De auto ziet er stevig en stoer uit. Robuuste bumpers en platgeslagen wielkasten exposeren gezag en competentie. Zwarte dakrails bevestigen het goed gekozen compromis tussen vorm en functie.

Rijgedrag
Een recreational activity vehicle (RAV) mag er dan wel als een echte terreinwagen uitzien, het is niet de bedoeling dat hij een daarbijbehorend rijgedrag vertoont. Wie wel eens het stuurwiel van een Land Rover Defender of Jeep Wrangler in de handen heeft gehad, weet hoe een echte terreinwagen over het asfalt voortdreunt. Starre achterassen met bladveren zijn magnifiek in het zand maar op de weg wordt elke hobbel of bobbel genadeloos aan de inzittenden doorgeseind.

Hyundai zit met de Santa Fe in een geheel ander segment, dat ook nog eens voor een veel groter publiek aantrekkelijk is. De Santa Fe is een verrassend comfortabele auto waarvan het onderstel in staat is tot een adequate verwerking van allerhande oneffenheden in het wegdek. Daarbij stuurt de auto plezierig, al toont de Koreaan zich in bochten wat meer dan gemiddeld onderstuur. Het geluidsniveau is in orde en hinderlijke bijgeluiden blijven achterwege.

Hyundai levert de Santa Fe onder meer met een 99 kW/134 pk sterke 2,0 liter zestienklepper die standaard de achterwielen aandrijft. Die krachtbron moet je snel vergeten. Vooral omdat een echte RAV simpelweg over vierwielaandrijving dient te beschikken. Hyundai levert die in combinatie met een 2,4 liter viercilinder zestienklepper die een maximumvermogen van 107 kW/145 pk levert en een maximumkoppel van 204 Nm weet te genereren.

Wij reden enige tijd met een door deze motor aangedreven Santa Fe en kwamen tot de conclusie dat krachtbron en auto goed bij elkaar passen. De topsnelheid van 173 km/h en een snelste tijd van 11,4 seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h zijn prima in orde. Tel daarbij op dat de motor keurig stil en voldoende soepel is, en er kan terecht gesproken worden van een harmonieus geheel.

Behalve met de twee viercilinder zestienkleppers levert Hyundai de Santa Fe ook met een 2,7 liter zescilinder die standaard aan een viertraps automatische transmissie is gekoppeld. Dieselaars moeten nog even geduld hebben totdat binnenkort een direct ingespoten common rail turbodiesel beschikbaar komt.

Uitrusting
Met de uitrusting van de Santa Fe zit het naar goede Hyundai-gewoonte wel snor. Zo is de auto standaard voorzien van ABS, twee airbags, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, airconditioning, centrale portiervergrendeling, dakrails en hoogteverstelling van de bestuurdersstoel. Alle vierwielaangedreven Santa Fe's zijn bovendien voorzien van lichtmetalen velgen. Daarnaast zijn de 2,4 liter variant optioneel en de zespitter standaard leverbaar als Country, die zaken biedt zoals klimaatbeheersingssysteem, cruise control, sidebags, verwarmde buitenspiegels en een two tone carrosserie met kunststoffen flankbescherming.

Hyundai denkt in 2001 zo'n 1300 Santa Fe's te kunnen slijten tegen prijzen die beginnen bij 49.995 gulden. Daarvoor bezit de koper een ”good-looking” Aziaat die niet alleen lekker rijdt maar ook fatsoenlijk in de spulletjes steekt. Het is echter zeer aantrekkelijk om 6 mille extra te spenderen aan een vierwielaangedreven variant, die behalve een zwaardere motor ook standaard lichtmetalen velgen bezit. Voor nog eens 5000 piek extra wordt deze auto als Country geleverd, terwijl het zescilinder topmodel vanaf 68.995 gulden de showroom verlaat.