Auto | 12 januari 2001 |
Prijsbreker uit Engeland vestigt bruggenhoofd op SchipholEasyJet: luis in de KLM-pelsDoor H. G. Heiden Met de nieuwe diensten zet easyJet een vervolgstap om van Amsterdam een vierde vervoersknooppunt te maken, naast Londen-Luton, Liverpool en Genève. In totaal vliegt de maatschappij nu met twintig Boeings 737 op 31 routes naar achttien luchthavens. Bij Boeing zijn orders geplaatst voor 32 vliegtuigen van het type 737-700. EasyJet is op Schiphol een van de grotere vervoerders. Afgelopen jaar reisden zo'n 800.000 passagiers met de prijsbreker van en naar Amsterdam, waarmee de maatschappij op de nationale luchthaven in de vervoerstoptien staat. Vijf jaar geleden was Schiphol easyJet liever kwijt dan rijk, onder meer omdat er toen met een relatief lawaaiige Boeing werd gevlogen. Nu wordt de onderneming er echter gekoesterd en geprezen. EasyJet is een stimulans voor de luchthaven, zegt Léon J. G. Verhallen, directeur marketing van de Schiphol Group. KLM UK stopte twee jaar geleden met de route naar Belfast. Daarom juichten wij het van harte toe dat easyJet op deze bestemming gaat vliegen. Voor ons is deze maatschappij een belangrijke partner, maar de passagiers hebben uiteindelijk het meeste voordeel. Botsing Via dochter Transavia is de KLM-groep nu weer in de aanval gegaan met een kleine prijzenslag. Onder de merknaam Basiq Air biedt Transavia sinds december 2000 goedkope tickets naar Nice en Barcelona aan. Het ligt er dik bovenop dat deze bestemmingen zijn gekozen om frontaal de concurrentie aan te gaan. Volgens Transavia-woordvoerster Brigitte Midavaine is het concept voor de goedkope vluchten echter al een jaar geleden in gang gezet. Transavia is altijd een pionier geweest. Peter Legro, onze president-directeur, heeft al eerder gezegd dat we eens van die maaltijdverstrekkingen aan boord af moeten. Het snijden in voorzieningen, waardoor de kosten en de tarieven omlaaggaan, is een eigen ontwikkeling en derhalve geen reactie op de vluchten van easyJet. Marketingmanager Peter van der Heijden van easyJet in Nederland glimlacht als hij deze argumentatie hoort. Nice en Barcelona zijn dan zeker toevallig gekozen, zegt hij met een grijns. Feit is dat de consument bij easyJet al eerder voor lage prijzen van Amsterdam naar Nice vloog. Daar was KLM niet echt gelukkig mee. Vorig jaar maakten we bekend dat we ook naar Barcelona zouden gaan. Later hebben we die bestemming omgeruild voor Belfast. Ik denk dat Transavia door deze omzetting op het verkeerde been is gezet. Overigens vinden we concurrentie prima. Wij trekken ons eigen plan en streven ernaar binnen enkele jaren op Schiphol tot de vervoerstopvijf te behoren. Haantje de voorste Het boeken van vluchten gaat bij easyJet het snelste via internet. Dit verkoopkanaal wordt sterk gepropageerd en neemt inmiddels circa 80 procent van de boekingen voor zijn rekening. Telefonisch boeken komt op de tweede plaats. Reisbureaus komen er bij easyJet niet aan te pas. Dat scheelt flink in de kosten, evenals het niet verstrekken van tickets met het paspoort en een reserveringsnummer wordt alles geregeld en gratis voedsel en drankjes. Vroeg boeken levert de laagste tarieven op. Hoe korter voor vertrek je boekt, hoe duurder het ticket, maar dat is bij alle prijsbrekers het geval. Van der Heijden: Ook wij kunnen natuurlijk niets verdienen aan vluchten met alleen '60-guldenpassagiers'. In de aanloop naar een vlucht bouwen we een gedifferentieerd tariefsysteem op. Waar andere maatschappijen altijd met wollige taal reageren op de vraag hoeveel plaatsen zij voor het laagste tarief reserveren er komt nooit een concreet antwoord, doet easyJet niet moeilijk. Over alle routes gemiddeld zo'n 25 procent, zegt Van der Heijden open. Volle pond Go is een dochter van British Airways (BA) en bestaat nog geen drie jaar. Sinds twee maanden wil BA er echter weer van af. Indertijd was Go voor BA noodzakelijk, zei men zelf, omdat de markt er rijp voor was. Nu past Go ineens niet meer in die filosofie. Feit is dat de maatschappij over haar volledige twee boekjaren nog geen Britse pond winst heeft gemaakt. Volgens topvrouw Barbara Cassani van Go levert het lopende jaar echter zwarte cijfers op. Tot de serieuze geïnteresseerden behoort KLM-via-via-dochter Buzz. Slim van KLM, want beide maatschappijen vliegen vanaf Londen-Stansted en de operaties kunnen bij overneming mooi in elkaar worden geschoven. En het goedkope segment telt gelijk een concurrent minder. Rel Ook met een andere vervoersvoorwaarde springt Basiq Air er negatief uit. Zo kun je een eenmaal gereserveerde reisdatum onder geen enkele omstandigheid meer wijzigen. Als je om wat voor reden dan ook niet kunt vliegen, ben je je geld kwijt. Bij easyJet kun je in zo'n geval voor 35 gulden per enkele reis de vluchten omboeken, uiteraard met bijbetaling van het tariefsverschil als er voor de nieuwe datum een duurder tarief geldt. Stropdassen verboden |
![]() |