Auto 12 januari 2001

Seat Alhambra 1.9 TDI
Sport is comfortabel

Seat heeft inmiddels een reputatie hoog te houden als producent van sportieve en dynamische variaties op de nuchtere thema's van Volkswagen. Dat de keuze voor Seat ook nog eens een paar duizend piek voordeliger uitpakt, is alleen maar mooi meegenomen.

Zuinigheid met vlijt bouwt huizen als kastelen. Voor Seat gaat dit Hollandse spreekwoord niet op. De Spaanse fabrikant brengt modellen op de markt die de toevoeging Sport combineren met aandrijving door een dieselmotor. Pakweg tien jaar geleden was dat nog ondenkbaar. Diesels genoten een reputatie van vlijtig arbeidende machines die een spaarzaam brandstofverbruik combineren met bescheiden prestaties.

De tijd heeft echter resoluut afgerekend met de opinie van weleer. Diesels werden niet alleen steeds zuiniger en stiller, maar vooral steeds krachtiger. Het wekt vandaag de dag zelfs geen verbazing meer wanneer een moderne diesel zich bij de verkeerslichten sneller uit de voeten kan maken dan de doorsnee auto met benzinemotor. Seat benadrukt de hedendaagse werkelijkheid door zijn Alhambra Sport niet alleen aan te bieden met snelle benzinemotoren, maar tevens met een diesel.

Toen het trio Ford Galaxy, Seat Alhambra en Volkswagen Sharan het levenslicht zag, waren de uiterlijke verschillen vrijwel nihil. Zeker voor de frontpartij gold dat het logo op de grille onmisbaar was bij het vaststellen van de afkomst. De positionering daarentegen was een stuk duidelijker. Seat mocht de Alhambra aanzienlijk goedkoper aanbieden dan Volkswagen de Sharan. Ford koos voor een tussenpositie en probeerde zich vooral met sterkere motoren en een rijkere uitrusting te verzekeren van de voorkeur van de consument.

Stootstrips
De indertijd vastgestelde posities staan nog steeds als een huis. Maar ten opzichte van de eerste editie van het royale trio is het uiterlijke onderscheid fors toegenomen. Vooral de voorzijde is stevig onder handen genomen. Zo oogt de Sharan het meest bescheiden, terwijl de Ford de meest futuristische uitstraling heeft. Seat heeft voor een sportieve en dynamische neuspartij gekozen, waarbij het logo een promimente plek tussen de helder beglaasde koplampen heeft ingenomen. De Alhambra Sport is daarnaast ontdaan van de stootstrips op de flanken, wat de auto niet alleen een strakker en gladder uiterlijk geeft, maar hem ook kwetsbaar maakt voor mensen die op parkeerterreinen zonder op of om te kijken uitstappen.

Een paar maanden geleden werd in deze rubriek aandacht geschonken aan de Volkswagen Sharan met een 2,0 liter achtkleps viercilinder benzinmotor. Deze Volkswagen was niet voorzien van het sportonderstel waarmee de beproefde Alhambra wel is uitgerust. Opvallend is het comfort van de Alhambra Sport. Deze Seat is weliswaar stugger geveerd dan zijn comfortabeler evenknie, maar weet desalniettemin goed raad met de verwerking van oneffenheden in het wegdek.

Belangrijker is echter de invloed van het sportonderstel op het weggedrag. De Alhambra Sport helt in curves aanzienlijker minder over dan de comfortvariant en blijft daarbij tegelijkertijd veel langer stabiel. Ook de besturing lijkt aan gevoel te hebben gewonnen, waardoor wegdekinformatie duidelijker aan de bestuurder wordt doorgeseind. Samenvattend kan dan ook worden vastgesteld dat de sportieve onderstelvariant in belangrijke mate bijdraagt aan het rijgenot.

Souplesse
De direct ingespoten turbodieselmotor past bijzonder goed bij de Seat Alhambra. Het maximumvermogen bedraagt 85 kW/115 pk bij 4000 tpm, terwijl het maximumkoppel van 310 Nm bij slechts 1900 tpm via de voorwielen op het wegdek wordt gebracht. De 1566 kilogram wegende Spanjaard speert in 13,7 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h en maakt goede sier met een topsnelheid van 181 km/h.

In combinatie met de handgeschakelde zesversnellingsbak ontpopt de diesel zich als een plezierige aandrijfbron, die over de gehele toerenlinie over voldoende souplesse beschikt. Echt stil is de machinerie overigens niet. Met name bij een koude start verraadt de motor zijn voorkeur voor dieselolie. Als de motor eenmaal op temperatuur is, neemt het motorgeluid echter sterk af. Zuinig is de Alhambra wel. Gemiddeld verbruikte de auto elke 14,9 kilometer een liter dieselolie.

Seat vraagt 75.995 gulden voor de Alhambra 1.9 TDI Sport. Dat is veel geld voor veel auto. Zo is de Spanjaard standaard voorzien van abs, airbags, sidebags, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, cruise control, elektrisch bedienbare voorramen, lichtmetalen velgen, sportstoelen, lederen stuurwiel, verlichte make-upspiegels, armsteunen aan de voorstoelen, mistlampen in de voorbumper en van opklapbare tafeltjes aan de rugleuning van de voorstoelen. Seat levert de Alhambra 1.9 TDi overigens vanaf 71.995 gulden.

Flink duurder
Afgezien van een goede relatie met de lokale Volkswagen-dealer is er niet echt een goede reden te bedenken om een Volkswagen Sharan te verkiezen boven een Seat Alhambra. De Volkswagen is immers flink duurder zonder zich door een rijker uitrustingsniveau te onderscheiden. Motorisch beschouwd maakt het ook helemaal niets uit en de tijd dat de naam Volkswagen in vergelijking met Seat een relatief hoge restwaarde garandeerde, is inmiddels voorbij.

Het kwaliteitsniveau van Volkswagen is echter onveranderd toonaangevend en Seat profiteert daar uiteraard volop van mee. Het zal dus wel loslopen met de Seat Alhambra. Volkswagen daarentegen heeft een lastiger klus te klaren. Het is immers niet eenvoudig om uit te leggen waarom dezelfde auto met een andere naam ineens zo veel duurder moet zijn.