Variabele compressie
Tijdens de autosalon in Genève presenteerde Saab de vijfcilindermotor met variabele compressie (SVC). Dit concept ontving van het magazine Popular Science een onderscheiding voor veelbelovende nieuwe autotechnologie. Bovendien wordt de SVC geplaatst op een lijst van de honderd beste nieuwe producten en technologische ontwikkelingen van het afgelopen jaar. Deze motor lijkt efficiënter te zijn dan een doorsnee motor door de combinatie van een compacte cilinderinhoud, hoge turbodruk en het systeem om de compressie in de cilinders te variëren. Het brandstofverbruik gaat ongeveer 30 procent omlaag in vergelijking met een motor zonder turbo, terwijl hij toch een hoog vermogen levert van 225 pk. De motor heeft een cilinderinhoud van 1,6 liter, verbruikt niet meer dan elke andere motor van deze omvang, maar levert wel de prestaties van een 3,0 liter zescilinder. De uitstoot van kooldioxide ligt net als het brandstofverbruik 30 procent lager. Ook de emissie van koolmonoxide, koolwaterstoffen en stikstofoxide beantwoordt aan strenge eisen, die pas over jaren wettelijk van kracht worden. | |