Hyundai Elantra: plezante, listige metgezelDoor Arno Witvliet Hyundai is in beweging. De organisatie achter het nieuwe wereldmerk is zeer ambitieus en wil binnen afzienbare tijd een positie in de toptien realiseren. Daarvoor is natuurlijk meer nodig dan inzet en ambitie. Nieuwe modellen bijvoorbeeld. De kakelverse Elantra is er zo eentje. En nog een belangrijke ook! In Automobiel Management van 22 december laat managing director Clem Dickmann van Greenib Car, de importeur van Hyundai, zich onbevangen uit over de ambitieuze doelstellingen van Hyundai in Nederland. Het adagium voor de komende jaren is groei. Forse groei. Hyundai wil volgend jaar een afzet van 25.000 wagens zowel personen- als bedrijfsauto's realiseren. Tegelijkertijd wenst het merk zich te ontwikkelen van een 'vechtmerk' naar een toptienmerk. Volgens Dickmann moet Hyundai straks begeerd worden door de klant. Prijs als ultiem aankoopargument moet plaats maken voor betrouwbaarheid en vooruitstrevendheid. Reclamecampagnes zullen meer op Europese leest geschoeid worden en Hyundai zal fors investeren in het opzetten van een uitgebreide database met klantspecifieke informatie. Last but not least gaat de fabrikant zich meer op de zakelijke markt richten, omdat de helft van alle nieuw verkochte auto's op naam van een bedrijf of leasemaatschappij staat. De nieuwe Elantra is in dit verband een belangrijke troef. Suggestief ontwerp De Elantra is de opvolger van de Lantra. Mét de naam is de auto gegroeid. De buitenmaten zijn toegenomen, en toch ziet de auto er nu niet groter uit. Een knap staaltje suggestief ontwerpen! Verder oogt de voorkant met de twee maal twee ronde lampen krachtiger dan voorheen. Karakteristiek is de Hyundai echter niet. Daarvoor ziet de Koreaan er net even te anoniem uit. Hoewel Hyundai een ontwikkelingscentrum in Duitsland heeft om voeling met de Europese markt te houden, komt de auto minder Europees over dan wenselijk is. Hyundai levert de Elantra met twee krachtbronnen. In het voorjaar komt daar een nieuwe direct ingespoten 2,0 liter common rail turbodieselmotor bij, maar tot die tijd kan de koper uit slechts twee verschillende benzinemotoren kiezen. De kleinste heeft een cilinderinhoud van 1,6 liter, de grootste bevat 2,0 liter. Het maximumvermogen bedraagt respectievelijk 79 kW/107 pk en 104 kW/141 pk. Beide machines kunnen gecombineerd worden met een handgeschakelde vijfversnellingsbak of met een automatische viertraps transmissie. Plezante metgezel Wanneer je in de Hyundai Elantra 2.0 rijdt, blijkt die wagen prima op zijn taak te zijn berekend. Hij voelt lekker kwiek aan en komt ook uitstekend van zijn plaats. In 9,1 seconden speert de auto vanuit stilstand naar 100 km/h en pas bij 206 km/h geeft de Koreaan de pijp aan Maarten. Erg stil is de machine niet, maar over de dosis geluid hoeven we nu ook weer niet al te veel te klagen. De Hyundai Elantra is een comfortabele wagen. Vering en demping zijn oké en verwerken hobbels, ribbels en ander ongemak adequaat. Schakelen en koppelen gaat eveneens van een leien dakje. De Elantra ontpopt zich als een plezante metgezel. Er vallen echter wel wat minpunten te noemen. Zo stuurt de auto naar mijn smaak te indirect waardoor je in bochten grotere stuurwieluitslagen moet maken dan fijn is. Verder is de hoeveelheid gevoel te beperkt. Wanneer je de auto op de limiet beproeft, ontdek je bovendien dat de achterzijde zich listig kan gedragen. Zeker wanneer het wegdek nat is, heeft de Elantra een meer dan gemiddelde neiging om de achterzijde naar buiten te gooien. Bedachtzaamheid lijkt in dit verband aanbevelenswaardig. Weinig fantasierijk De Hyundai Elantra is aan voor- en achterkant ruim genoeg voor het vervoer van volwassenen. Hoofden en benen komen niet in verdrukking. Het interieur steekt degelijk in elkaar en is netjes, maar weinig fantasierijk afgewerkt. De standaarduitrusting is gezien de prijs dik voor de bakker. De Hyundai Elantra 1.6 GL sedan is te koop vanaf 34.995 gulden. Hij is voor die munten standaard voorzien van twee airbags, airconditioning, boordcomputer, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare voorramen en radiovoorbereiding met vier speakers. Abs is helaas niet standaard aangebracht. Voor 2000 piek wordt dit veiligheidsitem meegeleverd. Niveau GLS is nog eens 2000 gulden duurder, maar verblijdt de koper wel met met zaken als sidebags, hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, elektrisch bedienbare ramen achterin, middenarmsteun voor en achter en twee extra speakers. De stap naar de Elantrea met de 2,0 liter motor is dan nog maar 1500 piek groot. Deze biedt behalve extra spierkracht ook cruise control en mistlampen in de voorbumper. Als absolute frikadel speciaal levert Hyundai de Elantra 2.0 Executive. Vanaf 45.995 gulden wordt de koper verwend met lederen bekleding, automatisch geregelde airconditioning, traction control en afstandsbediening van de centrale portiervergrendeling. De Hyundai Elantra is tegen een meerprijs van 1000 gulden ook leverbaar als vijfdeurs hatchback. |