Auto 1 december 2000

Brandstofverbruiksetiket

De Tweede Kamer is akkoord gegaan met de invoering van de Nederlandse variant van het Europees brandstofverbruiksetiket voor auto's. Vanaf 18 januari moeten nieuwe auto's in showrooms zijn voorzien van een etiket waarop het relatieve brandstofverbruik staat. Dit toont de afwijking van het gemiddelde verbruik van een auto in een bepaalde klasse. De klasse-indeling is op basis van de afmetingen. Bovag is geen tegenstander van een etiket dat het absolute brandstofverbruik en de CO2-uitstoot vermeldt, maar is wel fel tegen een etiket waarop het relatieve brandstofverbruik staat. Zo'n etiket levert in de praktijk veel onnodige problemen op, aldus algemeen secretaris Koos Brugman. „Behalve dat de regering afwijkt van andere Europese landen en er dus speciaal voor Nederland afwijkende etiketten moeten komen, is het ook verwarrend voor de consument. Bovendien is de milieuwinst van deze maatregel onzeker.” Met een indeling naar lengte en breedte worden auto's uit totaal verschillende prijsklassen op één hoop gegooid en vergeleken. Bovendien zijn de berekeningen zeer ingewikkeld en verouderen ze al direct na introductie van een nieuw model.