Volkswagen vernieuwt topmodel PassatDoor Arno Witvliet Met de komst van een aantal gewichtige uitdagers in het vooruitzicht heeft Volkswagen zijn topmodel Passat vernieuwd. Nieuwe motoren en een nieuw jasje moeten de belangstelling voor Volkswagens grootste op peil houden en indien mogelijk nog wat aanwakkeren. Het enorme bataljon accountmanagers, salesmanagers, consultants en andere functionarissen met gewichtige titels kan zich de komende tijd verheugen in de grootscheepse verversing van het veelbesproken lijstje met leasewagens. Interessante auto's zoals de Ford Mondeo en de Renault Laguna worden binnenkort vervangen door een compleet nieuwe editie, die naar verwachting ook nog eens met buitengewoon strak gecalculeerd prijskaartje in de showroom terechtkomt. Opel heeft de Vectra onlangs van een verse dieselmotor voorzien. Ook Volvo en Peugeot hebben niet stilgezeten. Marktleider Volkswagen kon dan ook niet achterblijven en sloeg eveneens het pad der vernieuwing in. De vernieuwde Passat mag er zijn. Volkswagen heeft de auto duidelijk willen opwaarderen en meer in de richting van Audi willen laten opschuiven. Een verlengde en chique ogende voorpartij zet de toon. De decent chromen sierlijsten langs de ramen verschaffen de Duitser echter eveneens extra cachet. De achterzijde bleef nagenoeg ongemoeid. Enkel de achterlichtunits werden vervangen voor twee olijker exemplaren. Binnen is er evenmin sprake van heftige aanpassingen. Volkswagen heeft de puntjes op de i gezet en de wijzerplaten van een chromen omlijsting voorzien. Verder maakten twee bekerhouders hun opwachting en is de Passat voortaan van een uitschuifbare middenarmsteun voorzien. Spierballen Belangrijker is echter de introductie van nieuwe motoren. De zescilinder aandrijfbronnen worden ongewijzigd in de nieuweling aangeboden, maar met uitzondering van de 1,8 liter turbomotor zijn alle vierpitters aangepast of domweg vervangen. De basis wordt nog altijd gevormd door een 1,6 liter benzinemotor, die voortaan goed is voor een maximumvermogen van 75 kW/102 pk. Nummer twee is een 2,0 liter achtklepper, die de oude en ietwat rauwe 1,8 liter twintigklepper vervangt maar met een maximumvermogen van 85 kW/115 pk wel minder ontwikkelde spierballen heeft. Ook de 2,3 liter vijfcilinder benzinemotor is aangepakt, met als resultaat dat de voorwielen nu een maximumvermogen van 125 kW/170 pk op het wegdek brengen. Tot slot zijn de viercilinder dieselmotoren voortaan uitgerust met pompverstuivers en stampen ze uit een cilinderinhoud van 1,9 liter achtereenvolgens 74 kW/100 pk en 96 kW/130 pk bij elkaar. Indrukwekkender is het maximumkoppel van deze motoren, dat bij respectievelijk 250 Nm en 310 Nm pas een piek bereikt. Ter kennismaking stelde de importeur een 130 pk sterke dieselgestookte Passat ter beschikking. Na een uitgebreide proefrit kunnen er een paar duidelijke conclusies worden getrokken. Allereerst is de Passat een dikke en volwassen auto. De kwaliteit is simpelweg top, en wat binnenruimte betreft geldt de auto als de maatstaf in deze klasse. Het tweede is dat de vroeger notoir trage diesel voor veel mensen langzamerhand wel eens te rap geworden kan zijn. Bij voluit wegsnellen, klauwen de banden wanhopig naar houvast die op nat asfalt niet gevonden kan worden. Het standaard aanwezige elektronisch stabiliteitsprogramma ten spijt. Nerveus De krachtsontwikkeling is dermate explosief dat je continu het vermogen gaat aanspreken, waardoor een ietwat nerveus rijgedrag de kop opsteekt. De gave van beheersing is een absolute vereiste om een fijne relatie met deze Duitser op te bouwen. Veel zescilinder dieselmotoren hebben weliswaar nog meer vermogen, maar bouwen een en ander gedoseerder op, waardoor de auto zich soepeler gedraagt en zich derhalve gemakkelijker laat berijden. De Passat is imposant en beresterk. Degenen die een gebrek aan discipline onderkennen, doen met de 100 pk sterke variant niet alleen een uitstekende keus maar houden daarbij ook nog eens 4500 piek in de portemonnee. Volkswagen volgt helaas niet de strategie van Ford en Renault. Ford heeft een goede prijspositie gekozen voor de nieuwe Mondeo, terwijl Renault zich sterk maakt om de prijzen van de nieuwe Laguna op het huidige niveau te houden. Volkswagen vraagt vandaag de dag zonder blikken of blozen 53 mille voor de nieuwe Passat met een bescheiden 1,6 liter onder de kap, terwijl een diesel al bijna 60 mille moet opbrengen. Een en ander vindt een oorzaak in het feit dat de afstand tot de Bora verder vergroot moest worden. Dat neemt niet weg dat de Passat inmiddels een knap dure auto geworden is. Gelukkig staat daar ook een heel fatsoenlijke standaarduitrusting tegenover, met zaken zoals elektrische raambediening voorin, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, boordcomputer, airconditioning, ABS, twee airbags en sidebags in de voorportieren. Als voorheen geldt dat de Passat met de pakketten Comfortline, Trendline en Highline verder op de individuele smaak kan worden afgestemd. |