Auto 3 november 2000

Kilometerquotum

Het Nationaal Verkeers- en Vervoersplan (NVVP), dat het mobiliteitsbeleid tot 2020 beschrijft, wordt niet door iedereen juichend ontvangen. Wouter van Dieren, milieuadviseur en voormalig lid van de Club van Rome, trekt na lezing zelfs de conclusie dat de kiezer wordt gefopt. „Minister Netenbos wekt de suggestie dat mensen hun bestemming in de toekomst weer goed kunnen bereiken. Maar dat is niet zo”, zegt hij in een vraaggesprek met de Volkskrant. „Ik ken veel mensen die nu al de avond voor een vergadering in Den Haag een hotel nemen. Want je komt er niet door.” Van Dieren mist een remsysteem in de groei van het aantal (auto)kilometers. „Mensen hebben een enorm mechanisme om te verdringen dat zij in de file terecht dreigen te komen. De file wordt elke dag geaccepteerd, als een incident gezien.” Volgens hem is er geen echte prijsprikkel om geen auto te nemen. „Dat is pas het geval als je een taximeter in de auto hebt waar alle kosten elke minuut doortellen, afschrijvingen, milieukosten, parkeerkosten.” Hij pleit voor een quotering van de autokilometers over alle burgers. „Je moet niet achteraf heffen op drukke stukken, maar vooraf. Een prikkel om van de weg af te blijven, ontbreekt. Terwijl je daarvoor beloond moet worden.” Iedereen, ook oma's en kinderen, zou een quotum kilometers moeten krijgen. „Degene die bus of fiets verkiest, kan ze verkopen.”