AutoreclameHet gezin lijkt de nieuwe hoeksteen van autoreclames. Zo plaatste Citroën advertenties in onder meer Ouders van Nu en Kinderen. Daarin prees de fabrikant zijn Xsara Picasso aan met de slogan Gezinsauto van het jaar. Tot zover oké... De afgedrukte foto was echter wel heel merkwaardig. Op een bakstenen muurtje hangt een poster met de opvallende tekst: Zwanger... Wat nu. Op de achtergrond rijdt het antwoord voorbij. Citroën erkent dat het hier gaat om een parodie op de aanplakbiljetten van de VBOK. Directeur Bas van der Ven is er niet zo blij mee. Ik houd wel van humor en men mag ons best een beetje in de maling nemen, maar dan moet dat duidelijk zijn. Ik vind dat de Citroën-campagne mensen in verwarring brengt, omdat niet direct blijkt dat hier sprake is van een parodie. Stel je voor dat je net een beroep hebt gedaan op de VBOK en daarna onze poster in een Citroën-advertentie ziet staan. Onze boodschap is te serieus om op deze manier te worden misbruikt. Veel van onze leden hebben dan ook geklaagd over de campagne. Een van hen is zelf Citroën-dealer. De autofabrikant heeft in een brief haar excuses aangeboden en toegezegd de gewraakte reclame-uiting niet meer te zullen gebruiken. |