Auto 6 oktober 2000

Citroën C5 minder extreem
gestyleerd dan de C6

Door Arno Witvliet
Citroën introduceert tijdens de autotentoonstelling van Parijs de nieuwe C5. De prachtig gelijnde Fransoos wordt tussen de huidige Citroëns Xantia en XM gepositioneerd. De Xantia zal een nog een tijdje naast de nieuwe C5 geleverd worden, maar dan wel in een sterk gereduceerd aantal uitvoeringen.

Voor de XM geldt dat deze veteraan binnen afzienbare tijd zal wordt vervangen door een nieuw prestigieus topmodel. Daarvan is de blauwdruk reeds in de vorm van het prototype C6 aan de wereld getoond.

De C5 is minder extreem gestyleerd dan de C6, maar daarom niet minder mooi. Uniek voor Citroën is het feit dat de C5 geen hatchback maar een sedan is. De C5 is een gedistingeerde verschijning, maar had naar goede Citroën-traditie een tikkeltje gewaagder mogen zijn.

Uiteraard is de auto voorzien van het unieke hydractieve veersysteem, waarvan de derde generatie tezamen met de C5 haar debuut maakt. Bij de start van de verkopen is het motorenaanbod vooralsnog beperkt tot de 210 pk sterke 3,0 liter 24-kleps zescilinder benzinemotor en de 136 pk leverende 2,2 liter viercilinder direct ingespoten common rail turbodieselmotor. Later wordt de C5 ook leverbaar met 2,0 liter viercilinder benzinemotoren, evenals de bekende 2,0 HDi dieselmotoren.

Twee uitvoeringen
De C5 wordt leverbaar in twee uitvoeringen, waarvan niveau SX al is voorzien van ABS, air- en sidebags, cruise control, elektrisch bedienbare voorramen, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, regensensor voor de ruitenwissers, boordcomputer, audiosysteem met cd-speler, lichtmetalen velgen en automatisch geregelde airconditioning.

De Exclusive verblijdt bovendien met items zoals xenonverlichting, metallic lak, alarmsysteem, lederen stuurwiel en houten decoratiepanelen. Unieke opties vormen de auto-pc met Windows-CE-besturingssysteem en het signaleringssysteem voor te lage bandenspanning.