Volvo combineert traditie met dynamiekDoor Arno Witvliet Met het debuut van de S60 sneuvelde de laatste Volvo van de oude stempel. De Volvo 850 en later S70 was met zijn voorwielaandrijving en dwarsgeplaatste motoren destijds al een revolutie, maar zijn vormgeving was grotendeels een vervolg op het verleden. Nu combineert Volvo de traditionele waarden met een verfrissende dynamiek. De Volvo S60 is daarvan de recentste exponent. Op de eerste foto's was het nog even wennen, maar de nieuwe Volvo S60 is driedimensionaal beschouwd een fantastisch gelijnde wagen. Criticasters zullen onmiskenbaar aanvoeren dat de auto frontaal en recht van achteren precies op zijn grote broer S80 lijkt en de nieuweling derhalve een gebrek aan onderscheidend vermogen verwijten. Volvo zelf spreekt liever van een herkenbaar ontwerp, waarbij de S80 de ouder is en de S60 als het kind beschouwd kan worden. Het is maar hoe je het bekijkt. Opvallend is de extreem schuin aflopende daklijn, die het ergste doet vermoeden voor de hoofdruimte achterin, maar de S60 tegelijkertijd een coupéachtige en dus dynamische uitstraling verschaft. De S60 is namelijk Volvo's wapen in het gevecht om de jonge koper, oftewel de welgestelde dertiger met smaak. Die dynamische uitstraling is dik in orde. Met de hoofdruimte achterin is met minder oké. Je kunt als volwassene redelijk zitten. De kwalificatie goed is hier echter niet aan de orde, om over het in- en uitstappen nog maar te zwijgen. Wie mooi wil zijn moet pijn lijden. Turbodiesel Onder de motorkap zijn louter vijfcilinderaggregaten actief. Net als bij de Volvo's V70 en S80 start de serie met een 103 kW/140 pk sterke 2,4 liter twintigkleps vijfpitter, die ook nog een 125 kW/170 pk sterke evenknie heeft. Vervolgens zijn er de geblazen varianten, die respectievelijk 147 kW/200 pk en 184 kW/250 pk via de voorwielen op het wegdek brengen. Nieuw in het assortiment is echter de 120 kW/163 pk sterke 2,4 liter direct ingespoten common rail turbodieselmotor, die zijn debuut maakt in de S60 en vervolgens ook wel zijn weg naar de V70 en S80 zal vinden. Overigens moeten belangstellenden daarvoor nog tot volgend voorjaar geduld hebben, terwijl de benzinevarianten reeds dit najaar geleverd zullen worden. De S60 is, zoals het een Volvo betaamt, niet alleen voorzien van twee topklasse voorstoelen maar bovendien uitgerust met een keur aan veiligheidsvoorzieningen. Zaken zoals ABS, air- en sidebags in de voorstoelen behoren in dit segment zo langzamerhand tot de vanzelfsprekendheden. Volvo's Whiplash Protection System (Whips), Side Impact Protection System (SIPS) en de Inflatable Curtains (IC) zijn dat echter niet. Verder zijn de turbovarianten standaard voorzien van Stability & Traction Control, teneinde het enorme potentieel onder alle omstandigheden beheersbaar te houden. De Volvo S60 steekt verder naar tevredenheid in de standaardspulletjes. Centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, leeslampjes voor en achter, buitenthermometer, middenarmsteun voor en vier luidsprekers behoren tot de standaarduitrusting. Daarnaast heeft Volvo nog een keur aan smakelijke pakketten waarmee de auto niet alleen op de individuele smaak kan worden afgestemd, maar waarmee tevens het totale factuurbedrag met duizenden guldens kan worden verhoogd. Prijs Volvo doet echter een zeer genereus aanbod aan degenen die dit jaar nog een S60 bestellen. De nieuwe S60 heeft een basisprijs vanaf 66.905 gulden. Voor die munten wordt de Zweed dan door de 103 kW/140 pk sterke 2,4 liter vijf cilinder benzinemotor aangedreven. Wie 70.849 gulden uitgeeft, krijgt de auto geleverd inclusief 16-inch lichtmetalen velgen, lederen stuurwiel en versnellingspookknop, elektronisch geregelde airconditioning, cruise control, boordcomputer, mistlampen in de voorbumper en traction control. Een soortgelijk aanbod geldt voor de 125 kW/170 pk sterke variant en voor de diesel. De nieuwe Volvo moet het gaan opnemen tegen auto's zoals de BMW 3-serie, Mercedes-Benz C-klasse, Rover 75 en Audi A4. Volvo heeft er alle vertrouwen in. Dit jaar nog hopen de dealers 1000 exemplaren te kunnen verkopen. Volgend jaar moeten dat er driemaal zo veel zijn. |