Auto 22 september 2000

Ook dieselen is nu leuk in Volvo S40

Door Arno Witvliet
Ondanks het Zweedse bloed dat bij ze door „d'adren” vloeit, waren ze toch een beetje van ons. De Volvo's S40 en V40 rolden immers toch maar mooi bij NedCar in het Limburgse Born van de band. Wellicht dat de twee daarom in Nederland een ongekende populariteit genoten. Binnen afzienbare tijd worden de banden met het vaderland echter resoluut verbroken. De relatie met partner Mitsubishi is bekoeld en de productie wordt verplaatst naar onze zuiderburen. Tot die tijd is het duo Volvo's met ”refreshed design” en ”refreshed diesels” echter onvervalst ”made in Holland”.

Je moet echt drie keer kijken voordat je in de gaten hebt of je nu wel of niet met een vernieuwde Volvo S40 of V40 te maken hebt. De visuele aanpassingen zijn dermate gering dat een en ander de opmerkzaamheid van de grote massa te boven zal gaan. Volvo was nog altijd zo ingenomen met de vormgeving van de S40 en V40 dat besloten werd enkele subtiele veranderingen door te voeren.

Concreet betekende dit voor het tweetal dat het van nieuw gestileerde bumpers werd voorzien en dat de clignoteurs en de mistlampen alsmede de koplampunits werden vervangen door modernere exemplaren. Een collectie nieuwe lichtmetalen velgen rondde het pakket aan exterieuringrepen af. Het interieur bleef evenmin gespaard. De bediening van het overigens optionele audiosysteem en de klimaatregeling werd aangepast aan de eisen van de tijd en aan de rest van het modellenprogramma.

Opblaasbaar gordijn
Wellicht omdat de vernieuwingen niet direct waarneembaar zijn, heeft Volvo gemeend de wereld van deze nieuwsfeiten op de hoogte te moeten stellen door talrijke billboards en pagina's te voorzien van een foto van de nieuweling vergezeld van de slogans ”refreshed design”, ”refreshed safety” of ”refreshed diesels”. Het eerste mag inmiddels bekend geacht worden, ”refreshed safety” slaat op de toevoeging van de zogenaamde ”inflatable curtains” aan de standaarduitrusting van de S40 en de V40. Deze opblaasbare gordijnen zijn achter de hemelbekleding verborgen, maar kunnen in geval van nood in ongeveer 25 milliseconden met gas worden gevuld. Dat is voldoende snel om zowel de voorinzittenden als de bezetters van de achterbank tegen te houden en hen te beschermen tegen hoofdletsel.

Verder zijn nu alle Volvo's standaard voorzien van Whips, het gepatenteerde systeem dat de voorinzittenden beschermt tegen nekletsel. Zaken zoals ABS, twee gedifferentieerd inschakelbare airbags en sidebags behoren eveneens tot de standaarduitrusting.

Dieselen
De grootste verbetering betreft echter het debuut van twee direct ingespoten common rail turbodieselmotoren. Want dieselen in een S40 of V40 was tot voor kort nu niet bepaald een onverdeeld genoegen. Het ouderwetse indirect ingespoten aggregaat, dat ruim een jaar geleden weliswaar werd opgevolgd door een evenmin imponerende direct ingespoten machine, stond garant voor niet al te uitbundige prestaties gecombineerd met zeer uitbundig motorgeluid. Verfijning was een woord dat niet op deze uit de Renault-magazijnen afkomstige krachtbron van toepassing was.

Renault is nog steeds Volvo's leverancier van dieselmotoren, maar de machines die nu voor de aandrijving zorgdragen, kunnen al veel meer bekoren. Beide diesels tellen vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,9 liter en leveren een maximumvermogen van 75 kW/102 pk en 85/115 pk. Het maximumkoppel bedraagt respectievelijk 215 en 265 Nm. Vooral de krachtigste van de twee helpt de Volvo aan prima prestaties. Een tijd van 10,5 seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h en een topsnelheid van 195 km/h spreken duidelijke taal.

De S40 1.9D behoort helaas nog altijd niet tot de stilsten in zijn soort, maar het is momenteel best een lekkere auto. Aan de pomp slaat de auto met een gemiddeld verbruik van 1 op 15,4 daarnaast ook geen slecht figuur.

Niet goedkoop
De Volvo S40 is niet alleen fijner dan voorheen vanwege zijn nieuwe dieselmotoren. De voorwielophanging is eveneens onder handen genomen, met als gevolg dat de auto stabieler op het asfalt ligt en zich rustiger laat besturen. Al met al heeft de refreshment zonder meer positief uitgepakt voor Volvo's jongste.

Goedkoop is de auto niet. De standaarduitrusting geeft nog altijd meer dan voldoende aanleiding om een fijne keuze uit de tegen meerprijs leverbare pakketten te maken. Het beste aankoopargument vormt nog steeds de stoel. Op dat onderdeel is de Volvo simpelweg onovertroffen. De refreshed Volvo S40 is leverbaar vanaf 47.434,86 gulden. Diesels zijn er vanaf 55.478,40 gulden. Een Volvo V40 is 2300 gulden duurder dan een vergelijkbare S40.