Auto | 22 september 2000 |
Ook dieselen is nu leuk in Volvo S40Door Arno Witvliet Je moet echt drie keer kijken voordat je in de gaten hebt of je nu wel of niet met een vernieuwde Volvo S40 of V40 te maken hebt. De visuele aanpassingen zijn dermate gering dat een en ander de opmerkzaamheid van de grote massa te boven zal gaan. Volvo was nog altijd zo ingenomen met de vormgeving van de S40 en V40 dat besloten werd enkele subtiele veranderingen door te voeren. Concreet betekende dit voor het tweetal dat het van nieuw gestileerde bumpers werd voorzien en dat de clignoteurs en de mistlampen alsmede de koplampunits werden vervangen door modernere exemplaren. Een collectie nieuwe lichtmetalen velgen rondde het pakket aan exterieuringrepen af. Het interieur bleef evenmin gespaard. De bediening van het overigens optionele audiosysteem en de klimaatregeling werd aangepast aan de eisen van de tijd en aan de rest van het modellenprogramma. Opblaasbaar gordijn Verder zijn nu alle Volvo's standaard voorzien van Whips, het gepatenteerde systeem dat de voorinzittenden beschermt tegen nekletsel. Zaken zoals ABS, twee gedifferentieerd inschakelbare airbags en sidebags behoren eveneens tot de standaarduitrusting. Dieselen Renault is nog steeds Volvo's leverancier van dieselmotoren, maar de machines die nu voor de aandrijving zorgdragen, kunnen al veel meer bekoren. Beide diesels tellen vier cilinders met een gezamenlijke inhoud van 1,9 liter en leveren een maximumvermogen van 75 kW/102 pk en 85/115 pk. Het maximumkoppel bedraagt respectievelijk 215 en 265 Nm. Vooral de krachtigste van de twee helpt de Volvo aan prima prestaties. Een tijd van 10,5 seconden voor de sprint vanuit stilstand naar 100 km/h en een topsnelheid van 195 km/h spreken duidelijke taal. De S40 1.9D behoort helaas nog altijd niet tot de stilsten in zijn soort, maar het is momenteel best een lekkere auto. Aan de pomp slaat de auto met een gemiddeld verbruik van 1 op 15,4 daarnaast ook geen slecht figuur. Niet goedkoop Goedkoop is de auto niet. De standaarduitrusting geeft nog altijd meer dan voldoende aanleiding om een fijne keuze uit de tegen meerprijs leverbare pakketten te maken. Het beste aankoopargument vormt nog steeds de stoel. Op dat onderdeel is de Volvo simpelweg onovertroffen. De refreshed Volvo S40 is leverbaar vanaf 47.434,86 gulden. Diesels zijn er vanaf 55.478,40 gulden. Een Volvo V40 is 2300 gulden duurder dan een vergelijkbare S40. |
![]() |