Toonbeeld van goede smaakHet bastion van het luxesegment bleek voor Peugeot tot op de huidige dag onneembaar. Met de 604 en de 605 werden in het verleden weliswaar moedige pogingen ondernomen, maar het Franse merk was nimmer in staat zijn zwaar bevochten positie langdurig te bezetten. Zowel de hegemonie van de gevestigde orde als allerhande kwaliteitsproblemen stonden succes tot tweemaal toe in de weg. Thans gaat Peugeot opnieuw in de aanval.
De weg naar de top is geenszins fraai geplaveid, maar ligt vol met stenen en voetangels, zo moest Peugeot ervaren. Zo zag ruim tien jaar geleden de fraai gestileerde 605 het levenslicht, met als ambitieuze missie het merk met de leeuw een vaste stek in het luxesegment te bezorgen. Dat is geen vanzelfsprekendheid, want in de duurdere klasse zijn imago en kwaliteit van enorm gewicht. Nu is imago eerst en vooral een kwestie van jaren, maar kwaliteit geldt onmiskenbaar als noodzakelijk om überhaupt een stevig imago te kunnen opbouwen. Juist de kwaliteit van de chique Peugeot, of eigenlijk het gebrek daaraan, stond het succes van de 605 in de weg. Klanten die zich tot de aanschaf van een 605 hadden laten verleiden, besloten slechts sporadisch tot een herhalingsaankoop. Wanneer desalniettemin toch voor een vers exemplaar werd gekozen, bleek niet zelden dat een bijzonder genereus aanbod van Peugeot het concurrerende aanbod doeltreffend had weten uit te schakelen. Modificatie De nieuwe 607 had een klapper van formaat moeten worden. De wagen zou de herinneringen aan zijn voorganger zo snel mogelijk doen vervagen. Het zo vurig gewenste scenario bleek echter minder realistisch te zijn dan gedroomd. Voordat de auto ook maar bij de dealer was gearriveerd, uitten de dames en heren autojournalisten na de eerste testritten reeds hun twijfels over de onderstelkwaliteiten van het nieuwe vlaggenschip van Peugeot. Vooral in bochten bleek de achterzijde van de 607 al bij relatief lage snelheden listige overstuurreacties te vertonen. Franse autojournalisten onderwierpen de 607 nog eens aan een paar rondjes circuit met bijbehorende slalommetjes en pirouettes. De resultaten daarvan werden uiteraard op de gevoelige plaat vastgelegd en onder de aandacht van het grote publiek gebracht. Peugeot reageerde op de enige juiste manier, nam de kritiek serieus en ging meteen tot actie over. De levering van de 607 werd enkele maanden opgeschort om het onderstel te wijzigen. Nu weten we dat die paar maanden fijnslijperij de 607 veel goeds hebben gedaan. De Peugeot is een bijzonder mooie auto. Hoewel de eerste foto's de wenkbrauwen nog wat deden fronsen, blijkt een driedimensionale beschouwing alle twijfels weg te nemen. De wagen is statig en vooruitstrevend tegelijk. De Fransoos heeft iets weg van de Audi A6, maar toont desalniettemin een geheel eigen gezicht. Vooral de achterzijde is een toonbeeld van gratie en goede smaak. De fraaie standaard lichtmetalen velgen onderstrepen een en ander voortreffelijk. De uit de kluiten gewassen Peugeot oogst dan ook opvallend veel waarderende blikken van medeweggebruikers. Keurig verbruik Peugeot pakt meteen goed uit door de 607 vanaf zijn debuut met drie benzinemotoren en twee direct ingespoten dieselmotoren aan te bieden. Op de 152 kW/210 pk sterke 3,0 liter zescilinder benzinemotor na betreffen het vier viercilinders, waarvan de cilinderinhouden uiteenlopen van 2,0 tot 2,2 liter. De serie start met een 99 kW/138 pk sterke 2,0 liter zestienklepper. Peugeot schijnt deze versie speciaal voor landen met een voor auto's ongunstig fiscaal klimaat te hebben gemaakt. In Nederland staat deze variant dan ook fier op de prijslijst. De 2,2 liter zestienklepper, die een maximumvermogen van 116 kW/160 pk via de voorwielen op het wegdek brengt, lijkt echter een meer voor de hand liggende keus te zijn. Deze machine levert een maximumvermogen van 116 kW/160 pk bij 5650 tpm en een maximumkoppel van 217 Nm bij 3900 tpm. Aldus gemotoriseerd is de 1475 kilogram wegende 607 automaat in staat om in 12,4 seconden vanuit stilstand een snelheid van 100 km/h te bereiken, om desgewenst door te halen naar zijn topsnelheid van 217 km/h. De krachtbron lijkt een aangewezen partner voor de 607 te zijn. De machinerie is soepel en vooral erg stil. Enkel bij voluit accelereren laat de viercilinder zich horen. Het verbruik blijft, evenals het geluid, keurig binnen de perken. Gemiddeld slokte de Fransoos elke 11,3 kilometer een liter euro loodvrij naar binnen. Overhellen De grote vraag is natuurlijk of die paar maanden uitstel het gewenste resultaat opgeleverd hebben. Eerder werd hier al bevestigend op geantwoord. Proefondervindelijk konden we vaststellen dat de Peugeot 607 zijn aanvankelijke streken heeft afgeleerd. Het is thans geen enkel probleem om met forse snelheden bochten te nemen en vervolgens het gaspedaal te liften of, brutaler, de remmen te activeren. De 607 houdt zijn wielen aan de grond, al voel je de achterzijde wel naar buiten wijken. De stijlvolle Peugeot nodigt echter helemaal niet uit tot dergelijke exercities. Het is eerst en vooral een comfortabele langeafstandsloper, die het vooral rechtuit bijzonder naar zijn zin heeft. Zowel korte als lange oneffenheden in het wegdek worden daarbij adequaat verwerkt. Minder positief is de sterke onderstuurreactie die optreedt wanneer de wagen een bocht ingestuurd wordt. De auto heeft een nadrukkelijke neiging tot overhellen, waardoor het gewicht zich naar het buitenste voorwiel verplaatst. Een en ander manifesteert zich al bij relatief lage snelheden. Verder valt op dat de wagen bij snelle stuurbewegingen niet zo fraai in balans blijft als bijvoorbeeld de 406, die zich uiterst dynamisch laat berijden. Het lijkt alsof de achterzijde even tijd nodig heeft om weer in het gareel te komen. Voor de rest is het weggedrag van de 607 dik in orde. Zo is de stuurbekrachting uit het juiste hout gesneden. Zij voorziet in een goedgekozen dosis assistentie en wegdekinformatie. De remmen zijn zonder meer prima. Enkel de hypermoderne, adaptieve viertraps automatische transmissie overtuigt niet helemaal. Het mechaniek wisselt weliswaar schokvrij van verzet, maar reageert dermate langzaam op commando's van het gaspedaal dat de 607 traag lijkt. Er is weliswaar een sportstand, maar die brengt juist weer zo'n brok nervositeit naar binnen dat je het wel uit je hoofd laat die te snel in te schakelen. Resteert nog de tiptronic-functionaliteit. Die werkt uit de kunst. Een handgeschakelde transmissie is echter goedkoper. De Peugeot 607 is een grote auto. Van binnen is er zowel voorin als achterin genoeg ruimte voor hoofd en benen. Voorin zijn uitstekende stoelen gemonteerd, die in deze Pack-uitvoering nog eens elektrisch verstelbaar zijn. Het bestuurdersexemplaar is bovendien verrijkt met een geheugen voor twee posities. Een goede zitpositie is dankzij de uitgebreide verstelmogelijkheden gegarandeerd. Royaal uitgerust Het dashboard is fraai vormgegeven en het geheel steekt ook prima in elkaar. Houten decoratiepanelen verschaffen dankzij het mooie materiaal het geheel extra cachet. In de middenconsole zijn de bedieningselementen voor de boordcomputer, klimaatregeling en geluidsinstallatie verwerkt. Peugeot houdt het eenvoudig en overzichtelijk, waardoor de 607 zich gemakkelijk laat bedienen. Het interieur is niet alleen royaal, met een inhoud van 510 liter is de bagageruimte evenmin voor een kleintje vervaard. De Peugeot biedt veel voor zijn geld. Zo is de 607 leverbaar vanaf 69.585 gulden en dan standaard uitgerust met lichtmetalen velgen, elektrisch bedienbare ramen en buitenspiegels, ABS, airbags, sidebags voorin, boordcomputer, automatisch geregelde airconditioning, radiocassettespeler, cruise control, lederen stuurwiel, mistlampen in de voorbumper en nog veel meer. Bovendien vermeldt de prijslijst enkele aantrekkelijke opties. De meeste daarvan zijn gecombineerd in het zogenaamde Pack-pakket, dat tegen betaling van 7000 piek voorziet in metallic lak, parkeersensoren achter, gelaagde zijruiten, alarmsysteem, JBL-versterker met tien luidsprekers, cd-wisselaar, vloermatten voor en achter. Het omvat ook een ergonomiepakket met onder meer elektrische stoelbediening en elektrisch inklapbare buitenspiegels. De Peugeot 607 is een verrijking van het leveringsprogramma van Peugeot. De auto is een bijzonder fraaie verschijning en tegelijkertijd royaal en comfortabel. Bovendien steekt de auto uitbundig in de standaard spulletjes en verlangt Peugeot concurrerende en daarmee realistische prijzen voor zijn nieuwe vlaggeschip. De auto maakte niet echt een droomstart, maar dankzij een doeltreffende modificatie zijn de aanvankelijke problemen grotendeels de wereld uit. Desalniettemin weten we van de fantastisch rijdende 406 dat er meer in had gezeten. Het onderstel van de 607 maakt die hooggespannen verwachtingen niet waar. Dat is jammer, maar hoogstwaarschijnlijk voor een heleboel mensen geen onoverkomelijk bezwaar. Belangrijker is dat de auto, in tegenstelling tot zijn voorganger 605, kwalitatief met zijn uitdagers kan meekomen. De eerste indruk van de 607 is zonder meer goed. Over de duurzaamheid kan pas in de toekomst een oordeel geveld worden. |