Auto8 september 2000

Harley World wil rijden met motorlegende veraangenamen

Schoenen passen
op een HD-kruk

Door A. J. Coster
Harley-Davidson. Het merk van de romantiek, emoties, het karakter en de mystiek. „En waar mystiek is, is geld”, zegt Harley-rijder én zakenman H. Miedema, eigenaar van Harley World Amsterdam. Van de 22.000 accessoires die er zijn om het rijden met de legende te veraangenamen, heeft hij verreweg het grootste deel in voorraad. Noem zijn toko echter geen winkel, nee, het is een ”Life Style Centre”. Van en voor de liefhebber.

„Harley-Davidson rijden is een manier van leven”, vertelt Miedema. „Het zit in het bloed en het past bij je, of niet.” Die filosofie trekt hij ook door in Harley World. „Als hier iemand binnenkomt die wil weten wat het verschil is tussen een BMW-motor en een Harley en waarom hij voor de laatste zou moeten kiezen, dan ga ik eens rustig met hem om de tafel zitten. We pakken een bak koffie en ik adviseer die klant direct maar een BMW te kopen. Hier vraag je alleen maar welk type Harley bij jou past.”

Uiteraard liggen de zaken minder zwart-wit dan geschetst, wil Miedema wel toegeven, maar één ding is duidelijk: „Wie Harley rijdt, doet dat bewust en is daar dan ook altijd mee bezig.” Juist voor die mensen heeft Miedema zijn zaak geopend. „De motor is nog maar het begin van het pretpakket.” Twee boeken zo dik als de catalogus van een bekend Zwols postorderbedrijf staan helemaal vol met onderdelen die dienen ter verfraaiing van de motor. „Het gaat hierbij om originele Harley-onderdelen. Er is nog een meter dikte aan boeken vol met andere aanbieders.” Andere handvatten aan het stuur? Keuze uit 25 verschillende soorten. Verchroomd moertje met HD-logo? Even 23,95 gulden afrekenen alstublieft.

Heel veel van deze attributen liggen in de 1500 vierkante meter grote showroom. Tussen glimmend gepoetste motoren en aardige zitjes staan vitrinekasten vol met snuisterijen. Speldjes, bierviltjes, tandenborstels, mokken, aanstekers, kettinkjes, pennen: allemaal met Harley-logo. HD-toiletpapier? Geen probleem. „Van al deze zaken weten ze bij de fabrieken in de VS ook af. Niemand maakt ongestraft gebruik van de Harley-naam”, weet Miedema. „Op het hoofdkantoor houden zich alleen al veertig mensen bezig met patenten, licenties en rechten.”

De eigenaar/dealer komt zelf minimaal twee keer per jaar op het 'hoofdkwartier'. „Alle dealers van over de hele wereld komen dan inkopen doen voor het volgende seizoen. Dat is altijd een hele happening. Zelfs complete kledinglijnen worden dan gepresenteerd. Voor klein en groot, jong en oud. Iemand die hier komt, kan al zijn kleren achterlaten, wij kleden hem opnieuw. Van ondergoed tot regenjas.”

De enorme hoeveelheid spullen is alleen al het kijken waard. Miedema vindt dat ook helemaal niet erg. „Kijken mag. Met dit Centre wil ik meer zijn dan een winkel. Het moet een ontmoetingsplaats worden voor iedereen die iets met Harley heeft. Dan kan het gebeuren dat een vermogend zakenman gezellig een pilsje zit te drinken met een Hell's Angel. Waar ze over praten? Over dat schitterende V-Twinblok natuurlijk, of over het nieuwste type rem.”

Restaurant
De bezoekers kunnen niet alleen beneden terecht voor een kop koffie, op de eerste verdieping is een heus Amerikaans restaurant ook open voor passanten. Verschillende zitjes bieden een riant uitzicht op de showroom of de werkplaats. Die laatste is wel het neusje van de zalm, zegt Miedema. „Het concept is van Harley, dus onze werkruimte is zoals 'Amerika' die graag zien wil. We doen graag iets goed.”

Dat was ook de reden waarom Miedema in 1997 met zijn eerste Harley World startte. Deze zaak is gevestigd in Arnhem. „Halverwege de jaren '90 begon ik naast mijn ICT-bedrijf met de verhuur van Harleys. Dat was toen nog nergens mogelijk. Ik startte het seizoen in april met drie motoren, in oktober waren het er negen. En elke dag verhuurd.” De kersverse verhuurder liep echter tegen de beperkingen in service en mogelijkheden van zijn dealers aan. „De motoren komen 's avonds terug en moeten de volgende dag weer rijden. Dan kun je niet op onderdelen wachten.”

Miedema voelde dat als hij verder wilde hij de zaken zelf (en beter) aan moest pakken. „Ik had al wat contacten met Harley in de VS en daar ben ik eens wezen praten. Mij stond geen dealerpand voor ogen met vijftien motorfietsen op een rijtje en een smoezelige werkplaats. Nee, wat ik wilde was iets naar Amerikaans voorbeeld. Ruimte, licht, gezelligheid, een uitgaansgelegenheid.” Het enige probleem was dat HD met dealerregio's werkt. „Uiteindelijk kon ik in de regio Arnhem een zaak opkopen en daar begon na een wat moeizame start het succes.”

Pitstop
Samen met de in april geopende Amsterdamse zaak verkoopt Arnhem nu 35 tot 40 procent van alle Harleys in Nederland, schat de eigenaar. Hierbij gaat Miedema dus wel eens buiten zijn regio. „Maar ja, mensen maken een toertocht, hebben hier hun pitstop en blijven vanwege de sfeer hier hangen. Moet ik ze dan wegsturen?”

Voor de echte liefhebber móét het ook genieten zijn, want zelfs de paskruk in de schoenenafdeling is ”Made by Harley-Davidson”.

Meer informatie: 020-3658000.