Auto 8 september 2000

Dure BMW X5 roept
gemengde reacties op

Door Arno Witvliet
De nieuwe BMW X5 is een fantastische en derhalve begerenswaardige bundeling van functionaliteit en sensatie. De Beierse macho is gezinsbolide en sportwagen tegelijk. Hij is comfortabel en zakelijk correct. Het vergt echter een indrukwekkend spaarsaldo om de X5 te kunnen betalen.

Met een basisprijs van 127.800 gulden is de nieuweling van BMW slechts voor weinigen weggelegd. Bovendien krijg je voor die kleine 130 mille nog niet eens de auto die je graag wilt hebben, want zaken als lederen bekleding en een vijftraps automatische transmissie zijn niet bij de prijs inbegrepen. En voor wie zes roffelende cilinders wat te magertjes vindt klinken, heeft BMW nog een joekel van een achtcilinder in petto. De rekenmachine van de dealer vermeldt in dat geval al snel bedragen van zes cijfers die beginnen met een twee. Veel onderhandelingsruimte is er overigens niet. De auto is ongekend populair en onder de welgestelden die zich een X5 kunnen veroorloven, schijnt er een heuse wedloop op de nieuweling te zijn uitgebroken. Dat heeft tot gevolg dat de levertijden inmiddels in maanden worden uitgedrukt in plaats van de gebruikelijke weken. Er zijn zelfs rijkaards die bereid zijn duizenden guldens boven de catalogusprijs te betalen teneinde de levertijd te bekorten. De BMW X5 moet wel een heel bijzonder vervoermiddel zijn.

Dat is de ruim 2000 kilogram wegende kolos dan ook. De auto is niet alleen loodzwaar, maar oogt ook als een geweldenaar. De Duitser is met 4,67 meter niet eens buitensporig lang, maar met 1,87 meter wel indrukwekkend breed. De stoere voorplecht met de vier priemende koplampen boezemt ontzag in. Wanneer de X5 in de binnenspiegels opdoemt, wordt welhaast vanzelfsprekend de linkerbaan vrijgemaakt. Wellicht uit nieuwsgierigheid, maar zeker ook uit respect.

Gemengde reacties
Ondanks zijn grootse verschijning, blijkt de X5 gemengde reacties op te roepen. De nieuweling wordt lang niet door iedereen mooi gevonden. Critici zijn stuk voor stuk onder de indruk, maar beoordelen de X5 als een auto voor macho's en met dank aan de Nieuwe Economie omhooggevallen proleten. Wanneer je én fatsoen én geld hebt, ga je naar hun smaak zonder aarzeling voor een stijlvolle Range Rover.

Rationeel beschouwd wordt de X5 in de vergelijking met de chique Brit zonder meer tekortgedaan. De Duitser is op het asfalt immers heer en meester. Nooit eerder was een loeizware vierwielaangedreven kanjer met deze afmetingen in staat een vergelijkbaar weggedrag ten toon te spreiden. De BMW X5 ligt als een huis op de weg. Hij spoort als een hogesnelheidstrein en laat zich ondanks zijn hoge luchtweerstand niet door de elementen van de wijs brengen. De auto stuurt een tikkeltje indirect en vooral zwaar, maar voorziet wel in een goede dosis informatie en laat zich trefzeker van richting veranderen. Het onderstel is stevig maar comfortabel geveerd. Een paar enorme dempers beperken doeltreffend de neiging tot overhellen, waardoor de X5 met indrukwekkende snelheid door een curve gepiloteerd kan worden.

Stil
De testwagen was voorzien van een sportpakket, dat niet alleen in bredere banden en een straffere vering voorziet, maar tegelijk de normaliter tot 207 km/h begrensde topsnelheid verhoogt naar 220 km/h. Ondanks de massa en de afmetingen van de X5 krijg je nimmer het gevoel dat de X5 niet te hanteren is. De auto laat zich eenvoudig door allerhande verkeerssituaties laveren en dankzij zijn overzichtelijke carrosserie en de optioneel gemonteerde parkeersensoren eenvoudig parkeren.

De X5 is ondanks zijn massa ongehoord snel en krachtig. Onder de enorme motorhuif arbeidt een 3,0 liter zescilinder, die een maximumvermogen van 170 kW/231 pk en een maximumkoppel van wel 300 Nm bij 3500 tpm weet te genereren. De permanente vierwielaandrijving verdeelt de aandrijfkrachten zodanig dat 62 procent via de achterwielen op het wegdek gebracht wordt. Aldus gemotoriseerd speert de X5 binnen de 10 seconden vanuit stilstand naar een snelheid van 100 km/h, terwijl de topsnelheid normaliter op 207 km/h begrensd is. Opvallend is de rust waarmee de krachtbron zijn werkzaamheden verricht. Enkel bij voluit accelereren laten de zes zuigers van zich horen. De X5 is sowieso een weldadig stille auto. Windgeruis of afrolgeluiden van de enorm brede banden zijn voor de inzittenden nagenoeg niet waarneembaar.

Verdrietig word je eigenlijk alleen van de enorme gretigheid waarmee de X5 de peperdure liters euro loodvrij uit het brandstofreservoir laat stromen. Gemiddeld verstookte de zespitter elke 6,6 kilometer een liter benzine. Om over de consumptie van de 210 kW/286 pk sterke 4,4 liter achtcilinder nog maar te zwijgen.

Beladingsvolume
De X5 is ook praktisch. Vijf volwassenen kunnen moeiteloos in de X5 plaatsnemen. Ruimte voor hoofd en benen is er in de wagen zowel voor- als achterin meer dan voldoende. Het interieur is fraai ontworpen en overzichtelijk ingedeeld. Het geheel is herkenbaar en ademt in de sportvariant meer dynamiek dan luxe uit. Wie echter voor de gewone versie kiest en een lichte interieurbekleding bestelt, zal zich ongetwijfeld op een warmer en weelderiger sfeer kunnen verheugen.

Voor de bagage is er meer dan voldoende ruimte beschikbaar. De toegang tot het ruim wordt verkregen door het raam naar boven te scharnieren en de laadklep naar beneden te kantelen. Wie de standaard inhoud van 465 liter op enig moment tekort vindt schieten, kan de achterbank neerklappen en zodoende over een beladingsvolume van liefst 1550 liter beschikken.

De BMW X5 3.0i is leverbaar vanaf 127.800 gulden en is voor die munten uitgerust met zaken als ABS, dynamische stabiliteitscontrole, automatisch differentieel met hill descent control, airbags, sidebags en headbags voorin, lichtmetalen velgen, boordcomputer, radio-cassettespeler, handbediende airconditioning, lederen stuurwiel, elektrisch bedienbare ramen voor en achter en nog veel meer. In de praktijk zal het gros van de klanten echter voor de 139.200 gulden kostende X5 3.0i Executive kiezen, die bovendien voorzien is van zaken als metallic lak, dakdraagsysteem, automatisch dimmende binnenspiegel, houten decoratiepanelen in het interieur, parkeersensoren, xenon-koplampen en een automatisch geregelde airconditioning. De vreugde van de achtcilinder kan vanaf 169.800 gulden genoten worden, terwijl de BMW X5 4.4i Executive voor de som van 190.500 gulden in eigendom verworven kan worden.