Auto 18 augustus 2000

Een gebruiksvriendelijke Cruiser

Door Arno Witvliet
De nieuwe DaimlerChrysler PT Cruiser is nu reeds een succes van formaat. Dat komt niet in de laatste plaats door de warme belangstelling van dames. Vrouwen zijn vaak meer dan mannen gericht op vorm en functie. Zaken als prestaties en weggedrag zijn voor hen van ondergeschikt belang. De Chrysler PT Cruiser is voor deze kopersgroep dan ook meer dan interessant.

De PT Cruiser ziet er opvallend en herkenbaar uit. De Amerikaan oogt modern, maar geeft onmiskenbaar een vette knipoog naar de historie. De voorzijde oogt stoer, terwijl de flanken en achterzijde de praktische eigenschappen benadrukken en de auto een vriendelijke en zelfs ietwat goedmoedige uitstraling verschaffen. Net als de New Beetle van Volkswagen is de Chrysler PT Cruiser een auto die zijn bestaan aan de historie te danken heeft. Het grote verschil met de New Beetle is echter dat de PT Cruiser zich tevens kenmerkt door een hoge mate van gebruiksvriendelijkheid.

Dorstig
Chrysler levert de PT Cruiser aan de overzijde van de grote plas met een 2,4 liter viercilinder motor. Hier in Europa wordt de auto vooralsnog enkel met een 2,0 liter zestienklepper geleverd. De komst van een 1,6 liter aggregaat wordt overwogen, terwijl de PT Cruiser wellicht eveneens leverbaar wordt met een dieselgestookte motor onder de kap.

Tot die tijd heeft de consument echter niet veel keus. De machinerie drijft de voorwielen aan en genereert een maximumvermogen van 104 kW/140 pk bij 5700 tpm en een maximumkoppel van 188 Nm bij 4150 tpm. De topsnelheid bedraagt 190 km/h, terwijl voor de sprint vanuit stilstand een kloeke 10,6 seconden beloofd wordt. Op het eerste gezicht is er dus weinig mis. In de praktijk blijkt de PT Cruiser echter minder vlot uit de startblokken te komen dan op basis van de cijfers verwacht mag worden.

Om te beginnen wordt het maximumkoppel pas bij een relatief hoog toerental bereikt. De klim naar de hogere toerenregionen wordt daardoor beperkt. Bovendien is de luchtweerstand door het hoge en hoekige koetswerk van de Chrysler natuurlijk niet al te gunstig. De krachtbron toont zich keurig stil, maar tegelijkertijd niet voldoende krachtig. De eventuele variant met 1,6 liter motor lijkt het wachten dan ook niet bepaald waard te zijn.

Voor de diesel geldt echter een ander advies. De hoge luchtweerstand en de noodzaak tot veelvuldig schakelen en het doorhalen naar hoge toerentallen missen bijna vanzelfsprekend hun uitwerking op de brandstofconsumptie niet. Gemiddeld slurpte de Chrysler elke 9,7 kilometer een liter euro loodvrij uit het brandstofreservoir naar binnen. Daarmee is de auto ronduit dorstig.

Stevig geveerd
De Chrysler PT Cruiser rijdt onverwacht goed. De wagen heeft een respectabele hoogte, wat een meer dan normale neiging tot overhellen doet vermoeden. Het tegendeel is echter waar. De auto is behoorlijk stevig geveerd en voorzien van een stel adequate dempers. Een en ander voorziet in een prima weggedrag. De PT Cruiser laat zich zonder morren door een curve sturen, waarbij gedoseerd opkomend onderstuur optreedt.

Ook in rechte lijn toont de Chrysler zich keurig stabiel. De besturing reageert direct, waarbij de stuurbekrachtiging in een goedgekozen hoeveelheid assistentie voorziet. Tussen de voorstoelen steekt een lange staaf met ronde knop naar boven. Die staaf roept meteen herinneringen op aan soortgelijke staven die zich slechts met kracht kreunend en hakerig van verzet lieten wisselen. Zoniet in de PT Cruiser. De versnellingspook maakt plezierig korte bewegingen en laat zich trefzeker bedienen.

Veiligheid is er standaard in de vorm van airbags en sidebags. ABS is enkel op de duurste uitvoering standaard. En dat is absoluut niet meer van deze tijd. In combinatie met traction control en schijfremmen rekent Chrysler voor deze eigenlijk onmisbare voorziening het stevige bedrag van 2700 gulden. Schande!

Logisch
Gelukkig heeft Chrysler niet de fout gemaakt om alleen voor de buitenwereld een leuke auto te ontwikkelen. Ook vanbinnen is de Amerikaan origineel. Het dashboard is net als het koetswerk een en al retrospectie. De diepliggende instrumenten hebben een witte achtergrond en zijn in een metaal suggererende behuizing ondergebracht. Grappig is dat deze decoratiepanelen in de kleur van de carrosserie zijn gespoten. Een groot vierspakig stuurwiel onderstreept de band met de jaren dertig. Het dashboard is behalve smaakvol ook doordacht. De indeling is logisch en het geheel laat zich eenvoudig bedienen.

De zitpositie in de PT Cruiser is ronduit leuk. Je zit hoog en hebt door de behoorlijk verticaal staande ruit een goed overzicht over de weg. De stoelen zitten goed en zijn stevig vormgegeven. Het enige manco betreft het gebrek aan zijdelingse steun. De bestuurdersstoel is evenals het stuurwiel in hoogte verstelbaar, waardoor een goede zitpositie verkregen kan worden.

Helaas is het stuurwiel niet in lengte verstelbaar. Voorin is er meer dan genoeg ruimte voor hoofd en benen. Achterin is het allemaal wat minder royaal. Ook hier geldt dat de leuning van de achterbank niet gewelfd is, waardoor de zijdelingse steun tekortschiet. Aan bagageruimte is er daarentegen geen gebrek. Het laadruim meet een inhoud van 538 liter en kan door de achterbank neer te klappen worden uitgebreid tot 1821 liter.

Aanwinst
Chrysler levert de PT Cruiser in een drietal uitvoeringen, waarbij geldt dat een royale uitrusting altijd standaard is. Zo is de 45.900 gulden kostende Classic standaard reeds voorzien van airconditioning, elektrisch bedienbare ramen voor en achter, centrale portiervergrendeling met afstandsbediening, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, twee airbags en sidebags in de voorstoelen. De Touring kost 4050 gulden meer, maar voorziet bovendien in stoere 16-inch lichtmetalen velgen, lederen stuurwiel, kaartleeslampje en mistlampen in de voorbumper. 'Last but not least' beschikt de 57.900 gulden kostende Limited over zwaar verchroomde lichtmetalen velgen, roofrails, ABS, cruise control en lederen bekleding met suède accenten.

De Chrysler PT Cruiser is feitelijk een unieke wagen. Door de hoogte en binnenruimte zou hij kunnen concurreren met auto's als de Renault Scénic en de Citroën Xsara Picasso. De Chrysler is echter stukken minder slim en veelzijdig dan dit slag auto's. De PT Cruiser zal het eerst en vooral moeten hebben van zijn aansprekende uiterlijk. Daarnaast biedt de auto genoeg kwaliteiten die hem als dagelijks vervoermiddel meer dan aantrekkelijk maken. De sympathieke Amerikaan rijdt immers gewoon lekker en is als ruime gezinsauto geen verkeerde keus. Enkel de wat ondermaats presterende en bovenmaats slurpende tweeliter zou het eerste wat beter en het tweede wat minder mogen doen. Al met al is de PT Cruiser een aanwinst.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1995 cc; maximumvermogen: 104 kW/140 pk bij 5700 tpm; maximumkoppel: 188 nm bij 4150 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 10,6 seconden; topsnelheid: 190 km/h.

Maten en gewicht
Lengte: 4288 mm; breedte: 1705 mm; hoogte: 1601 mm; wielbasis: 2616 mm; gewicht: 1325 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 292 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 538-1821 liter.

Prijs
Chrysler PT Cruiser 2.0i Touring: ƒ 49.950

Positief
+ origineel concept
+ weggedrags
+ uitrusting

Minpunten
- prestaties
- verbruik
- ABS niet standaard

Alternatieven

Renault Scénic RXI 2.0 16V: ƒ 49.495

Volkswagen New Beetle 2.0: ƒ 51.495

Volvo V40 1.8:
ƒ 51.723