Auto 4 augustus 2000

Verjongingskuur voor
Volkswagen Sharan 2.0

Door Arno Witvliet
Volkswagen heeft haar ruimteschip Sharan, nadat het pakweg vier jaar in de vaart geweest is, aan een verjongingskuur onderworpen. Behalve moderner en beter en completer is de Sharan duurder geworden. Een afweging van de deugden en vreugden tegen de toegenomen aanschafprijs.

Samen met de Ford Galaxy en de Seat Alhambra vormt de Volkswagen Sharan een trio dat aan dezelfde creatieve geesten is ontsproten. Vorm en inhoud zijn nagenoeg identiek. Slechts op detailniveau zijn er enige verschillen in het uitrustingsniveau. Optisch is het drietal alleen frontaal en aan de achterzijde uit elkaar te houden. De afgelopen jaren heeft het concept de betrokken fabrikanten geen windeieren gelegd. Volkswagen en vooral Seat wisten stevige aantallen van hun multi purpose vehicle aan de man te brengen, waarbij Volkswagen vooral op marktpositie en reputatie kon bogen, terwijl Seat het prijswapen in stelling bracht.

Ford daarentegen koos voor een middenpositie, waardoor de Galaxy minder goed uit de verf kwam dan zijn kompanen. Met de opfrisser zijn de verschillen aangescherpt. Volkswagen heeft prijstechnisch beschouwd stevig afstand genomen van de eveneens vernieuwde Seat Alhambra, maar stelt daar een iets rijkere standaarduitrusting tegenover. Ford zweeft als vanouds ergens in het midden, maar onderscheidt zich door een goedgekozen NewEdge-styling, waardoor de auto niet alleen meer gelijkenis vertoont met de rest van het assortiment maar bovendien enorm aan karakter gewonnen heeft.

Eigentijds
De nieuwe Sharan mag er echter ook zijn. De lange en smalle koplampunits hebben plaatsgemaakt voor grotere en helder beglaasde schijnwerpers. De grille is nadrukkelijker aangezet dan voorheen, naar goed model van de Volkswagen Bora. De achterzijde heeft eveneens aan uitstraling gewonnen. De achterlichtunits zijn felrood gekleurd en door middel van een brede reflecterende plaat met elkaar verbonden. Al met al maakt de Sharan weer een eigentijdse indruk.

Onderhuids veranderde er ook het een en ander. Naast de bekende 2,0 liter en 85 kW/115 pk leverende viercilinder benzinemotor en de 66 kW/90 pk sterke direct ingespoten turbodiesel maken twee nieuwe motoren hun opwachting onder de motorkap van de Sharan. Allereerst is er de nieuwe 1,9 liter direct ingespoten turbodieselmotor, die met behulp van pompverstuivertechnologie een maximumvermogen levert van 85 kW/115 pk. Daarnaast is het zescilinder topmodel krachtiger dan ooit tevoren. Het maximumvermogen nam met de komst van een nieuwe 2,8 liter zescilinder benzinemotor toe van 128 kW/174 pk naar een indrukwekkende 150 kW/204 pk. Optioneel zijn deze twee nieuwe motoren te combineren met Volkswagens permanente vierwielaandrijvingsysteem 4Motion.

Het interieur viel eveneens aan de vernieuwingsdrang ten prooi. Degelijke zwarte kunststoffen zetten de toon. Opvallend is dat de bovenzijde van het dashboard opgetrokken is uit hetzelfde ontspiegelende ribbeltjesmateriaal als in bijvoorbeeld de Lupo en de Polo wordt gebruikt. Net als in deze wagens is het centrale bedieningspaneel waarin de functies voor de geluidsinstallatie en de klimaatregeling zijn opgenomen, nadrukkelijk gestileerd. Wanneer de lichten ontstoken worden, blijkt dat de Sharan thans van de inmiddels voor Volkswagen karakteristieke helblauwe dashboardverlichting voorzien is. De nieuw vormgegeven stoelen en de toegenomen veelzijdigheid in de vorm van nog meer bakjes en vakjes onderstrepen het comfortabele en recreatieve karakter van de Sharan. Achterin staat een nieuw stoelconcept garant voor een betere ondersteuning van de bovenbenen, terwijl de eerste editie van de Sharan op dit punt nog forse steken liet vallen.

Fijnslijperij
De vernieuwde Sharan rijdt goed. Dat deed zijn voorganger ook al, maar dat neemt niet weg dat Volkswagens fijnslijperij merkbaar tot verbetering geleid heeft. Zo zijn alle Sharans voortaan standaard uitgerust met een handgeschakelde zesversnellingsbak en is optioneel een vijftraps automatische transmissie met tiptronic leverbaar. De beproefde handgeschakelde Sharan 2.0 toont zich dankzij de toepassing van een zesversnellingsbak onmiskenbaar levendiger dan zijn identiek gemotoriseerde voorganger, die het met vijf voorwaartse verzetten en dus met langere overbrengingsverhouding moest stellen.

Met de basismotorisering komt de Sharan goed uit de voeten, al blijft het verlangen naar extra vermogen sluimeren. De auto toont zich echter voldoende soepel en is tegelijkertijd mooi stil. Het weggedrag is veilig en verregaand neutraal. In vergelijking met het gros van het concurrerende aanbod kan het weggedrag van de Sharan zelfs als dynamisch en sportief gekwalificeerd worden.

Volkswagen levert de Sharan in een viertal uitvoeringen. Niveau Basis is reeds veelomvattend en kenmerkt zich onder andere door ABS, twee airbags, sidebags, elektrisch bedienbare voorramen en buitenspiegels, hoogteverstelling voor de bestuurdersstoel, volautomatische klimaatregeling, cruise control, centrale portiervergrendeling en getint glas.

De Sharan Comfortline vergt een extra investering van 4300 piek, maar voorziet dan wel in zaken als dakreling, elektrisch bedienbare achterramen, afstandsbediening voor de centrale portiervergrendeling, afdekking in de bagageruimte, alsmede in een hele batterij extra lampjes en vakken. De sportief getinte Trendline kost nog eens 3400 gulden meer en is voor die munten dan verrijkt met lichtmetalen velgen, sportstoelen, lederen stuurwiel, buitentemperatuurmeter, mistlampen en donker getinte achterramen. De Sharan Highline geldt als absolute topper en maakt in die hoedanigheid goede sier met bekleding in een combinatie van leer en alcantara alsmede met wortelnotenhoten decoratiepanelen en armleuningen op de achterstoelen. De Volkswagen Sharan is leverbaar vanaf 63.800 gulden.