Auto 4 augustus 2000

Een auto met een belofte

Door Arno Witvliet
De Daewoo Tacuma is een auto met een belofte. De Koreaan is slim en royaal tegelijk. Met de uitrusting is evenmin veel mis en daarnaast heeft de Tacuma een leuke en eigentijdse uitstraling. Daewoo's bijzonder scherp gecalculeerde prijslijst brengt je bovendien welhaast als vanzelf in een feeststemming. Het vaderland zal dan ook massaal voor de Tacuma door de knieën gaan. Steekt de werkelijkheid echt zo simpel in elkaar?

Daewoo is failliet. De Koreaanse fabrikant die op velerlei industriële terreinen activiteiten ontplooide, heeft het uiteindelijk op eigen kracht niet kunnen redden. Met veel enthousiasme en energie werd het offensief op de automarkt ingezet met de Daewoo's Nexia en Espero, die beide gebaseerd waren op de vertrouwde techniek van Opel. De Nexia gold daarbij onmiskenbaar als een reïncarnatie van de Opel Kadett, terwijl de Espero er beter in slaagde zijn afkomst te verhullen.

Ambitieus
Met absolute bodemprijzen en indrukwekkende reclamecampagnes werd met name de Japanse fabrikanten het vuur na aan de schenen gelegd. De Nexia en de Espero werden feitelijk ingezet om de markt open te breken en de weg te banen voor een nieuwe en moderne generatie automobielen. Met de komst van de Lanos, Nubira, Leganza en Matiz bracht Daewoo een eigentijds en vooral prijstechnisch beschouwd competitief assortiment Europa binnen. De afbraakprijzen van weleer werden in bovenwaartse richting bijgesteld, terwijl de verkoop gelijktijdig werd geprofessionaliseerd.

Ondanks het succes van recente producten als de Matiz kon Daewoo het hoofd niet boven water houden. Althans, niet zelfstandig. Dat neemt natuurlijk niet weg dat Daewoo de afgelopen jaren niet volop in productontwikkeling heeft geïnvesteerd. Volgend jaar wordt het assortiment met de komst van de Magnus naar boven afgerond. Verder zit er een opvolger voor de Lanos in de pijplijn, terwijl de verwachtingen ten aanzien van de kakelverse Tacuma hooggespannen zijn. Na de zomer wordt de auto volop leverbaar en Daewoo denkt in de laatste vier maanden van het jaar hier te lande pakweg 2000 exemplaren te kunnen slijten. Volgend jaar mikt de Koreaanse fabrikant op een afzet van meer dan 5000 Tacuma's. Deze ambitieuze doelstellingen zijn uiteraard gebaseerd op de vermeende kwaliteiten van de nieuweling.

De vooruitzichten zijn om te beginnen optimaal. Het segment waarin auto's als de Opel Zafira, Renault Scénic en Citroën Xsara Picasso thans de toon zetten, groeit als kool en biedt volop ruimte en perspectief aan nieuwkomers. Daarnaast heeft Daewoo voor zichzelf een gunstige uitgangspositie gecreëerd. De Tacuma is niet alleen de grootste onder zijns gelijken, maar bovendien nog eens vele groene flappen goedkoper dan de producten van de gevestigde orde. En hoewel smaken verschillen, is de Tacuma naar mijn mening een leuke en vooral origineel gestileerde auto. Op het eerste gezicht is de nieuwe Daewoo dus een schot in de roos.

Hikje
Onder de motorkap levert Daewoo te allen tijde een moderne viercilinder zestienklepper, met naar keuze een cilinderinhoud van 1,8 dan wel 2,0 liter. Het minst krachtige aggregaat is nog altijd goed voor een maximumvermogen van 74 kW/100 pk bij 5200 tpm, terwijl het alternatief goed is voor een maximumvermogen van 94 kW/127 pk bij 5600 tpm. Daewoo vaardigde voor deze test het topmodel af, wat uiteraard een kennismaking met de best ontwikkelde spierballen tot gevolg heeft.

Met de prestaties is dan ook weinig mis. Het machien brengt bij 4000 tpm een keurig maximumkoppel van 183 Nm via de voorwielen op het wegdek. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h is een kwestie van 10,5 seconden, terwijl de topsnelheid van 188 km/h een vaststaand feit is. Minder positief is het geluidsniveau waarmee de krachtbron zijn inspanningen begeleidt. Over de gehele toerenlinie dringt een forse dosis motorgeluid het interieur binnen. Een meer adequate geluidsisolatie is dan ook wenselijk. Ook niet meer van deze tijd is het opmerkelijke fenomeen dat de motor in het toerenbereik blijft hangen wanneer de koppeling wordt losgelaten. Net alsof je tussengas geeft, dat idee geeft het. Een dergelijk hikje staat een vlotte rijstijl onmiskenbaar in de weg. De Tacuma nodigt simpelweg uit tot een rustige en ietwat bedaagde rijstijl. Dat is tegelijkertijd een mooie aanleiding om het niet bijzonder gunstige testverbruik van 1 op 10,3 te verbeteren.

Netjes geveerd
Net als de krachtbron weten besturing en versnellingsbak maar matig te bekoren. Zo wordt er amper duidelijke informatie via het stuurwiel aan de bestuurder doorgeseind en munt het ronde rad al evenmin uit in scherpte. De stuurbekrachtiging werkt te enthousiast en rechtuit laat de auto zich onzeker op koers houden. De versnellingsbak is al evenmin top. De pook heeft veel te veel speling en laat zich hakerig en tegelijkertijd gevoelloos van verzet wisselen. De Tacuma staat het simpelweg niet toe om met terugkerende vreugde de pook ter hand nemen.

Hoewel het letterlijk het meest voor de hand liggende materieel van matige kwaliteit is, toont het onderstel zich van voldoende kaliber. De auto is netjes geveerd en kan heel verdienstelijk met allerhande oneffenheden uit de voeten. Het bochtgedrag geeft evenmin aanleiding tot gemopper. De Tacuma laat zich voorspelbaar door een curve loodsen en toont zich dan licht onderstuurd. De auto helt iets meer dan normaal over, maar hinderlijk is die neiging geenszins.

Ruime wagen
Wanneer je het interieur goed op het netvlies hebt laten inwerken, resteert de conclusie dat de creatieve geesten van Daewoo enkel bij de lijnvoering van het koetswerk betrokken zijn geweest. De vormgeving van het interieur is onmiskenbaar het werk geweest van een stel ongemotiveerde en vooral fantasieloze loonslaven. De zaak mag dan logisch in elkaar steken en netjes zijn ingedeeld, de gebruikte materialen zijn ronduit van een inferieur kwaliteitsniveau. Keiharde en vies aanvoelende kunststoffen voeren de boventoon.

In de beproefde uitvoering is gepoogd de treurnis te doorbreken met wat nephouten decoratiepanelen. Het spul is echter zo'n slechte imitatie, dat het de naargeestigheid alleen maar versterkt. Verder waren de stoelen van de testwagen tegen een meerprijs van 2500 gulden voorzien van leeraccenten. Het grauwgrijze materiaal ruikt niet goed, plooit niet lekker en wordt bovendien afgewisseld door stoffen banen waarin de kleur oranje de boventoon voert. Smaakvol is zeker anders.

De Tacuma mag dan punten laten liggen op de onderdelen sfeer en aankleding, dit neemt niet weg dat het een lekker ruime wagen is. Zowel voor- als achterin is er meer dan voldoende ruimte voor hoofd en onderdanen. Standaard is de Tacuma achterin uitgerust met drie verstelbare en uitneembare stoelen. Grappig is verder dat de voorstoelen van de duurdere versie kunnen draaien, waardoor het huiskamergevoel verkregen wordt. De zitpositie achter het stuur is goed, al zou een lengteverstelling van de stuurkolom wenselijk zijn. Voor bagage is er ruimte genoeg. Onder het afdekzeil gaapt bij vijfpersoonsbezetting een laadvolume van 455 liter, dat desgewenst tot 1165 liter kan worden uitgebreid.

Aanwinst
Daewoo levert de Tacuma in een drietal uitvoeringen. De Tacuma 1.8 SE mag voor het ronduit scherp gecalculeerde bedrag van 35.995 gulden in andere handen overgaan en is voor die munten onder meer voorzien van airconditioning, centrale portiervergrendeling, elektrisch bedienbare voorramen, vier luidsprekers, ABS, twee airbags, hoofdsteunen voor en achter, toerenteller en in de carrosseriekleur gespoten bumpers en buitenspiegels. Voor 3000 piek wordt aan de hang naar meer luxe gehoor gegeven met zaken als elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels, hoogteverstelling van de bestuurdersstoel, draaibare voorstoelen, mistlampen in de voorbumper, dakrails en een alarmsysteem. De 42.995 gulden kostende Tacuma 2.0 CDX maakt bovendien goede sier met lichtmetalen velgen, automatische airconditioning en een buitentemperatuurmeter.

De Daewoo Tacuma is zonder meer een aanwinst in autoland, niet in de laatste plaats voor Daewoo zelf. De auto ziet er origineel en eigentijds uit en valt te midden van zijn soortgenoten op door zijn royale afmetingen en binnenruimte. Ten opzichte van dezelfde medestrevers valt de Tacuma uit de toon door het gebrek aan verfijning. De krachtbron valt onmiskenbaar tegen en zaken als besturing en versnellingsbak zijn nu niet bepaald van een niveau om over naar huis te schrijven. Bovendien voorziet het interieur geenszins in een gevoel van sfeer en gezelligheid.

Aantrekkelijke prijsstelling
Daewoo lijkt een en ander te onderkennen en biedt de consument daartegenover een aantrekkelijke prijsstelling en een veelomvattende standaarduitrusting. Dat moet een argument zijn dat veel landgenoten zal aanspreken. Het succes van supermarkten als Aldi en Lidl bijvoorbeeld bewijst dat massa's Nederlanders een grote mate van bereidheid tonen om concessies te doen aan het kwaliteitsniveau teneinde op jaarbasis een aanzienlijk bedrag in de portemonnee te kunnen houden. Met de Tacuma zal het dan ook best gaan lukken.

Er zit echter een addertje onder het gras. De genoemde prijzen zijn introductieprijzen. Er ligt derhalve een prijsstijging in het verschiet. Hoeveel is nog niet bekend. Wie na het lezen van het bovenstaande zijn aankoopneiging echter niet langer kan onderdrukken, hoeft dat eigenlijk ook helemaal niet te weten.

Technische gegevens

Motor
Cilinderinhoud: 1.998 cc; maximumvermogen: 94 kW/127 pk; maximumkoppel: 183 Nm bij 4000 tpm; acceleratie 0-100 km/h: 10,5 seconden; topsnelheid: 188 km/h.

Maten en gewicht

Lengte: 4350 mm; breedte: 1755; hoogte: 1680 mm; wielbasis: 2600 mm; gewicht: 1281 kilogram; houderschapsbelasting: ƒ 292 per kwartaal; inhoud bagageruimte: 455-1165 liter; brandstoftank: 60 liter.

Prijs
Daewoo Tacuma 2.0 CDX: ƒ 42.995

Positief
+ prijsstelling
+ uitrusting
+ binnenruimte

Minpunten
- motorgeluid
- besturing
- transmissie
- vormgeving interieur

Alternatieven

Opel Zafira 1.6-16v
Elegance: ƒ 48.950

Renault Mégane Scénic
RXT 1.6 16V : ƒ 46.695

Fiat Multipla 1.6 ELX:
ƒ 43.950